V posledním čtvrtletí roku 2010 se prodalo celkem 10,1 milionu mediálních tabletů, což je více než dvojnásobek v porovnání s předchozím čtvrtletím. Lídrem tohoto segmentu je stále průkopník Apple. Jeho tržní podíl se snaží snížit řada výrobců. Nejúspěšnější je Samsung se svým tabletem Galaxy Tab. Zatímco ve třetím čtvrtletí 2010 patřilo Applu 93 % trhu, ve čtvrtém čtvrtletí jeho podíl klesl na 73 %. Analytici přikládají snížení tržního podílu právě Samsungu, který získal ve čtvrtém čtvrtletí 17 % trhu. Hlavním prodejním kanálem pro tablety byli v čtvrtém čtvrtletí retaileři, následování přímým prodejem a telco operátory.
„Silné prodeje v období vánočních svátků byly v souladu s předpověďmi IDC a předpokládaným zájmem zákazníků o tento segment. Řada výrobců se také snaží nabídnout vlastní produkt, srovnatelný s iPadem, respektive nyní již s iPadem 2, a ukousnout podíl z velmi zajímavého trhu,“ tvrdí Loren Loverde, vice prezident IDC pro spotřebitelský segment. Loverde dále odhaduje, že letos se prodá přibližně 50 milionů tabletů.
Čtečky rostly o závratných 325 %
Úspěšný byl v posledním čtvrtletí také segment e-čteček. Závěr roku 2010 znamenal stejně jako u tabletů více jak dvojnásobný nárůst počtu prodaných zařízení v porovnání s předcházejícím kvartálem. Za čtvrté čtvrtletí se tak prodalo celkem 6 milionů e-čteček, což představuje téměř polovinu z 12,8 milionů prodaných zařízení za rok 2010. Vůči roku 2009, kdy se prodalo 3 miliony e-čteček, dosáhl růst 325 %.
Analytici odhadují, že Apple, který nedávno představil druhou verzi svého tabletu iPad, si i přes rostoucí konkurenci udrží v roce 2011 přibližně 70-80 % trhu. Největším soupeřem mu bude Samsung, který na konci roku uvedl 7 palcový Galaxy Tab a očekává se verze s 10,1 palcovým displejem a operačním systémem Android 3.0 Honeycomb. Dalším hráčem je Motorola Xoom. Podle analytiků je však cena tohoto zařízení vysoká.
V segmentu e-čteček si i v posledním čtvrtletí udržel pozici tržní jedničky Amazon s 48% podílem. Výrobce Barnes & Noble ve zmíněném období začal podávat čtečku s názvem NOOKcolor, která disponuje barevným dotykovým displejem. Je sice dražší, než například Amazon Kindle, nabízí však alternativu k mediálním tabletům. V posledním čtvrtletí 2010 se dobře prodávaly čtečky od Sony, jejichž prodej se mezičtvrtletně zlepšil o 80,7 % a za celý rok jich Sony prodalo celkem 800 tisíc.
Zdroj: IDC