Šíře záběru technologií firmy Intel je opravdu značná a vývoj, obzvláště v
poslední době mimořádně silně stimulovaný také konkurencí, spěchá kupředu těžko
zachytitelným tempem. Protože komponenty, jež firma vyvíjí a dodává, jsou
podstatnou součástí nepřeberného množství zařízení, nemůže nás překvapit ani
počet, ani rozsah profesního zaměření účastníků. Za poslední léta počet
přítomných vzrostl až k letošním zhruba třem tisícovkám a na chodbách jste mezi
přednáškami či laboratorními hodinami mohli potkat vývojáře firem jako ATI,
3Com či Motorola. Protože novinek a zajímavostí bylo nesmírné množství,
nepředstíráme, že článek zachytí vše. Jedná se spíše o špičky ledovce a řadě
témat se do podrobností budeme věnovat ve speciálnějších článcích, neboť Intel
mohutně vykročil minimálně do dalšího pololetí.
Novinky
Většina běžných uživatelů počítačů třídy PC spojuje vcelku logicky firmu Intel
s procesory, jež udávají rytmus jejich strojů. Tento fakt je samozřejmě dán
historií společnosti a s velkým napětím tedy bylo očekáváno, co z tohoto oboru
firma představí, obzvláště v souvislosti s mohutnou akcelerací vývoje na straně
jejích konkurentů. Úkolu se chopili muži nejpovolanější Andy Grove (dnes již
legendární šéf Intelu) a Albert Yu (generální manažer skupiny
mikroprocesorových produktů) během své úvodní konferenční řeči 15. 2.
představili "za běhu" procesor zcela nové technologické generace s pracovním
označením "Willamette". Systém osazený touto CPU dosáhl za běžné "konferenční"
teploty v sále bez potíží hranice kmitočtu 1,5 GHz, což jej v kategorii
křemíkových soukmenovců samozřejmě zařadilo do čela pelotonu. Praktické
nasazení těchto procesorů je otázkou budoucnosti (předpokládá se nejdříve druhá
polovina roku 2000), z oblasti každodenní reality však oba pánové představili
hned celou řadu systémů užívajících procesor Pentium III na kmitočtu 1 GHz,
jimž nic nebrání v nasazení v praxi, neboť jejich vstup na trh doprovází také
nová kompletní sada od základní desky přes čipset až po firmware a vývojářské
kity.
Bezkonkurenčně nejvíce konferenčního času však bylo věnováno procesoru zcela
jiné kategorie Itanium 64 je (jak napovídá číslo) procesorovou jednotkou
postavenou na úplné 64bitové architektuře a svým výkonem je samozřejmě určena
do světa serverů a velmi výkonných grafických stanic (pomalu se k tomu
internetovému obchodování dostáváme...). V běhu přednášek se účastnící mohli
důkladně seznámit s architekturou tohoto procesoru a následně s postupy
portování aplikací pro operační systémy Windows 64, Linux 64 (Trillian) či IBM
Monterey/64 UNIX. Dozvědět jste se mohli vše od obsahu tradičních vývojářských
nástrojů DDK a SDK až po speciální optimalizační postupy. Jedna s expozicí pak
byla zaměřena právě na praktickou demonstraci možností těchto systémů a mohli
jste zde v praxi vidět použití všech zmíněných operačních systémů.
V souvislosti s trendem "domácího PC" pak zaujaly účastníky další související
technologie, jež se úspěšně posouvají od rýsovacích prken do reality. Jeden z
konferenčních bloků byl např. věnován standardu USB 2.0, jenž představuje
obrovský potenciál v připojování periferních zařízení. Praktická ukázka této
technologie tak následovala zhruba rok po sestavení vývojářského týmu a jasně
prokázala, že Intel rozhodně při ohlašování podobných projektů nemluví do
větru. Doufejme, že podobným způsobem bude postupovat i vývoj ohlášeného
revolučního rozhraní Serial ATA, jež má v budoucnu zcela nahradit dnešní již
pomalu nedostačující standard ATA pro připojení pevných disků. Podle slov
Patricka Gelsingera, generálního manažera skupiny desktopových produktů, je
právě současná technologie, jejíž základy byly položeny před 15 lety,
potenciálním úzkým hrdlem dalšího vývoje. Dále je úsilí na cestě k PC zítřka
napřeno v projektu spolupráce s tvůrci grafických karet, jenž byl premiérově
uveden pod označením "Beyond AGP4x" Initiative.
Velmi rušno je také na poli mobilních zařízení a "bezdrátového" připojení
periferií k počítačům. Z této oblasti byla v praxi prezentována např. novinka v
podobě čipu s integrovanou technologií BlueTooth v mobilním telefonu, jenž byl
pomocí speciálního ovladače do operačního systému Windows připojen k běžnému
PC. Zvláště k pokroku na tomto poli se dostaneme časem v dalších článcích.
Velmi zajímavou novinkou se prezentoval Intel také zájemcům o vývojářský
software, což jistě mnohé u tradičně hardwarové firmy překvapí. Pokud si však
uvědomíme, že Intel zná své procesory nejlépe, je tvorba vlastních kompilátorů
a optimalizačního nástroje logickým krokem. Jedním produktem je VTune
Performance Analyzer V4.5, jenž pracuje s běžnými jazyky (C/C++ , JAVA, MS
Visual Basic či Assembler), druhým pak sourozenci C/C++ Compiler V4.5 a Fortran
Compiler V4.5, jež jsou určeny především pro integraci s prostředím MS Visual
Studio.
O šíři záběru firmy Intel pak svědčí např. další novinka o spolupráci s firmou
Mattel (nepletete se ani trochu, skutečně jde o tvůrce Barbie). Obě společnosti
uvedly ruku v ruce v době konání IDF na americkém mezinárodním hračkářském
veletrhu novou řadu Play Smart Toys, jež znamená naprosto bezprecedentní a
definitivní vstup IT technologií do dětského života.
Vize
Velkým hitem doby je samozřejmě spojení Internetu s obchodováním a ani Intel,
jako dodavatel klíčových komponent a technologií, nemůže zůstat stranou
překotného vývoje tohoto trendu. Možná jste rychlému tempu místy nestačili,
takže je pro vás novinkou, že dnes se stává realitou tzv. třetí generace
internetového obchodování. Jedním z hlavních znaků dosažení této úrovně je
naprosto individuální on-line přístup k jednotlivému zákazníkovi přesně podle
jeho momentálních, ale také dřívějších potřeb. Tato strategie, bezpochyby
směřující po časech internetového rovnostářství k opětovnému dosažení pocitu
samostatnosti a "privátnosti" na straně zákazníka, samozřejmě nesmírně zvyšuje
technologickou náročnost procesů v pozadí a otevírá dveře pro nasazení
nejvýkonnějších komponent všeho druhu. Nutno říci, že s touto vizí se
ztotožňuje řada dalších význačných dodavatelů technologií, a praktické výsledky
můžeme spatřit v podobě produktů, jakými jsou např. MS Digital Dashboard, HP
e-speak či mySAP.com.
Dalším tématem, bezprostředně souvisejícím s předchozím trendem, je vidina
budoucí elektronické domácnosti. V průběhu konference byla např. k vidění
modelová "e-domácnost" se vším všudy, ale samozřejmě, že za večerní pohodou
obyvatel pohybujících se v županech bděla další záplava technologických
novinek. Hlasatelem zpráv z této oblasti byl Patrick Gelsinger (výše zmíněný
právě v souvislosti s jednotlivými technologiemi budoucích PC), jenž rovněž
představil posun ve vizi tzv. konceptuálního PC. Tato myšlenka byla jím
samotným definována již na jednom z dřívějších IDF a nyní se mohli účastníci
seznámit s praktickými výsledky jak na poli jednotlivých technologií (viz
výše), tak na úrovni celku (ona opravdová e-domácnost). Hlavním cílem je tedy,
zjednodušeně řečeno, dostatečně výkonné "něco, co se bude používat stejně
snadno jako opékač topinek" a možná to bude i dost podobně vypadat, a jen
samotným úspěchům dosaženým v oblasti výroby co nejsnadněji použitelných PC
bylo věnováno jedno sezení "u kulatého stolu".
Úhrnem
Nejen počet účastníků, ale i výběrový výčet novinek a zajímavostí, jež jsme vám
v tomto článku zvládli podat, jasně ukazuje, že firma Intel si nezve zájemce na
společenskou akci, ale na setkání, které pravidelně znamená řádný technologický
krok vpřed. Na jedné straně jsou zde k vidění (doslova) hmatatelné výsledky
vývoje v podobě nových součástek či komplexních ukázek nasazení nových řešení,
na druhé straně zde bývají definovány iniciativy či směry, jež v žádném případě
nelze považovat za planá slova. Pokud se o tom chcete přesvědčit, počkejte si
půl roku na další IDF a uvidíte, jakým tempem se dnes vývoj pohybuje. Tedy
alespoň u firmy Intel a těch, kteří ji chtějí stačit.