Pozadu však nechtějí zůstat ani tvůrci konkurenčních prohlížečů, kteří rovněž pracují na využití grafických procesorů.
Microsoft v minulém týdnu odhalil několik detailů o svém novém webovém prohlížeči IE9, který zatím nemá pevně stanovené datum vydání ani veřejně přístupný vývojový plán. I když společnost uznává, že má hodně co dohánět, podle Stevena Sinofskyho, prezidenta pro Windows, počáteční práce na IE9 už ukázaly značný pokrok ve vývoji.
V následném rozhovoru pak generální ředitel pro IE, Dean Hachamovitch, vysvětlil jeden ze způsobů, kterým chce Microsoft dosáhnout zvýšení rychlosti IE9. Konkrétně se chce Microsoft zbavit rozhraní GDI (Graphics Device Interface) používaného v předchozích verzích pro renderování obrazu a nahradit ho Direct2D a DirectWrite API (rozhraní pro programování aplikací) pro renderování dvou-dimenzionálních obrázků či textů.
„Grafická hardwarová akcelerace znamená, že propracovanější, graficky náročnější stránky mohou renderovat rychleji při použití méně CPU“ uvedl Hachamovitch. A první výsledky jsou prý povzbudivé. „V nejlepším případě jsme u GDI dosáhli hranice 10 framů za sekundu. Zatímco při použití rozhraní Direct2D to bylo až šestkrát více.“
Microsoft však není sám, kdo zkoumá grafickou akceleraci. Jeho nejbližší konkurenti, společnosti Mozilla, tvůrce Firefoxu, a norská Opera, která stojí za vývojem stejnojmenného prohlížeče, rovněž pracují na využití grafických procesorů (GPU) pro rychlejší renderování. "Máme naše vlastní projekty pro využití OpenGL na otevřených platformách a API Microsoftu v jeho Windows“ říká Mike Shaver z Mozzily. OpenGL, nebo také Open Graphics Library, je open source sada funkcí používaných pro renderování dvou- a třídimenzionálních obrazů.