Informační technologie mění nakupování

25. 8. 2013

Sdílet

 Autor: © Helder Almeida - Fotolia.com
Mnoho informací pro nákup zboží získávají zákazníci pomocí elektronických prostředků. V kamenných obchodech jich ovšem tolik k dispozici není. IT by však mělo pomoci i zde, bude totiž možné předávat individualizované informace do mobilních zařízení.

Zákazníci přistupují k nákupům díky vybavení moderními technologiemi s detailními informacemi, které získávají z většího počtu zdrojů než kdykoli v minulosti. Očekávají, že budou moci s prodávajícím kdykoliv komunikovat, a to způsobem, který jim vyhovuje, ať již osobně nebo on-line. Mezi těmito metodami by neměly být žádné bariéry.

Také prodejci se snaží najít nové způsoby, jak se s klientem spojit, poskytnout mu parametry zboží či mu poradit v rozhodování. V obchodě se zákazníci chtějí informovat o produktu, který chtějí koupit. Často se však stává, že jej po průzkumu různých zdrojů koupí v e-shopu.

Více informací pro zákazníky
Pro oblast maloobchodu představila společnost IBM mobilní nákupní aplikaci pracující s rozšířenou realitou (augmented reality). Zatím se zkouší ve výzkumné laboratoři, ale ve chvíli, kdy bude uvolněna pro využití v běžném obchodě, umožní nakupujícím skenovat zboží při procházení mezi regály a získávat tak individualizované informace, doporučení nebo slevové kupony.

„Ve věku sociálních médií očekávání spotřebitelů prudce rostou a lidé chtějí informace a poradenství o produktech, které chtějí koupit. Zmenšováním rozdílů mezi on-line a in-store nakupováním mohou pracovníci marketingu snadněji vyhovět individuálním potřebám spotřebitelů,“ řekla Sima Nadlerová ze společnosti IBM.

Po vstupu do obchodu si bude moci zákazník stáhnout aplikaci do svého smartphonu či tabletu, zaregistrovat se a vytvořit si profil. V něm zadá parametry zboží, na kterých mu záleží nebo na něž chce brát zřetel při výběru zboží, například obsah alergenních látek či biologicky rozložitelný obal výrobku. Ve chvíli, kdy zamíří fotoaparát v mobilním zařízení na dané zboží, aplikace produkt rozpozná a pomocí technologie rozšířené reality doplní snímek o digitální informace, jako jsou složení, cena, hodnocení nebo aktuální slevy.

Zákazníci budou mít navíc možnost propojit aplikaci se sociálními sítěmi, kde se budou moci například dozvědět, zda někdo z jejich přátel snímaný výrobek již hodnotil či jej okomentoval.

Při používání aplikace IBM může spotřebitel například zadat, že hledá snídaňové cereálie s nízkým obsahem cukru, vysokým hodnocením zákazníků a navíc za akční cenu. Při sejmutí polic s cereáliemi fotoaparátem aplikace zvýrazní výrobky, které odpovídají zadaným parametrům, a kupujícímu může nabídnout například jednodenní slevový kupon, aby ho motivovala k okamžité koupi.

Úspěšnější marketing
Aplikace vyvíjená výzkumnou laboratoří společnosti IBM v Haifě v Izraeli nabízí řešení obchodního problému, který spočívá v kontrastu mezi velkým množstvím informací dostupných na internetu a jejich omezeným počtem, který je většinou k dispozici v kamenných obchodech. Výzkum agentury Forrester Research ukazuje, že nákupy v kamenných prodejnách tvoří více než 92 procent veškerého maloobchodního prodeje.

Maloobchodní prodejci si budou moci díky této aplikaci vybudovat prodejní systém, v němž se individuálně spojí se zákazníky. Marketing se tak stane vítanou a nikoli obtěžující službou.

Software může obchodníkům také pomoci lépe pochopit, co se spotřebiteli líbí a nelíbí, a nakupujícímu nabídnout související zboží v jiných uličkách s regály, například mléko a banány k již hledaným cereáliím. Zákazníci by také mohli snadněji využívat věrnostní programy a digitální kupony a byli by ušetřeni stálého hledání slev a akčních cen.

Využití aplikace ve smartphonu pomůže oběma stranám obchodu. Předpokládá se, že obchodníkům umožní komunikovat se zákazníky i v okamžiku, kdy se rozhodují o nákupu. Budou tak mít možnost získat cenné poznatky, které potom uplatní při optimalizaci prodejní plochy nebo při volbě umístění zboží v obchodech.


Jak se chovají zákazníci
Globální společnost poskytující finanční služby využívá analýzu chování k tomu, aby nakupujícím poskytla přesně to, co žádají, a může přizpůsobit propagaci v reálném čase zvolenému médiu. Díky studiu chování zákazníků při používání webu, e-mailu, telefonu a sociálních sítí při vyhledávání zboží či vlastnímu nákupu je schopna přicházet s okamžitými a cílenými nabídkami. Ty se odrážejí ve vysoké míře odezvy i v pravděpodobnosti úspěšného prodeje.

Společnost IBM rozšířila iniciativu pro oblast chytřejšího obchodování také o nová cloudová softwarová řešení a služby, které firmám umožní zákazníka dostat okamžitě do centra aktivit a tím zvyšovat tržby. Kombinuje digitální analýzu s funkcemi pro řízení marketingových procesů v reálném čase. Řešení pomůže marketingovým ředitelům lépe naplňovat potřeby svých klientů díky rychlé analýze vzorců nákupního chování. Takto získané informace lze pak zužitkovat v podobě inteligentních, vysoce individualizovaných nabídek.

Výkonné analýzy a marketingové aktivity koordinované napříč různými kanály dále zpřesňují na míru připravené kampaně. Ty je možné uskutečnit pomocí různých kanálů, podle toho, které jsou u zákazníka nejefektivnější. V minulosti nemohli marketingoví pracovníci oslovit klienty s nabídkou produktů a služeb přímo, a přijít tak s nejvýhodnější nabídkou bez kompletních znalostí toho, jak zákazníci reagují.

Průzkum společnosti IBM o situaci v marketingu ukazuje, že 48 procent pracovníků zabývajících se marketingem je přesvědčeno, že jim dokonalejší technologická infrastruktura umožní lépe naplňovat potřeby zákazníků. Ti o produktech a značkách stále častěji komunikují souběžně prostřednictvím různých kanálů.