Instagram bez vedení, co s ním bude dál?

30. 9. 2018

Sdílet

 Autor: Fotolia © architect.aleks
Instagram opouští jeho zakladatelé. Jak to oblíbenou sociální síť poznamená? Prolne se ještě víc s Facebookem?

Spoluzakladatelé Instagramu Kevin Systrom a Mike Krieger firmu opouštějí. Podle prvního jmenovaného, který působil ve funkci výkonného ředitele, za jejich rozhodnutím stojí touha „podnítit opět vlastní zvídavost a kreativitu“.

Pravda však může být jinde, v poslední době se spekulovalo o třenicích mezi dvojicí a vedením Facebooku, který Instagram v roce 2012 koupil za rovnou miliardu dolarů. Oba však od té doby zůstávali v nejvyšších funkcích.

V blogovém příspěvku, ve kterém o aktuálním kroku Systrom informoval, uvedl, že budoucnost Instagramu i Facebooku vyhlíží s nadšením, o možných sporech v něm nebyl ani náznak. Ovšem tomu, že mezi oběma stranami nemusí být vše v úplném pořádku, nasvědčuje, že Systrom s Kriegerem o svém rozhodnutí informovali vedení Facebooku poměrně náhle.

„Jsme připraveni začít další kapitolu,“ uvedl Systrom. „Rozjet něco nového si však žádá odstup, uvědomění si, co nás inspiruje, a spojení s tím, co si žádá svět. Tohle teď máme v plánu.“

A takto dnes už bývalé kolegy zhodnotil šéf Facebooku Mark Zuckerberg: „Hodně jsem se toho díky nim v uplynulých šesti letech naučil a těším se na to, s čím přijdou příště.“

Dle zasvěcených se napětí mezi Systromem a Zuckerbergem začalo rodit v roce 2014, kdy Facebook pořídil službu WhatsApp. Transakce vyšla na devatenáct miliard dolarů, tedy na výrazně víc, než za kolik Facebook pořídil Instagram a Systroma údajně začaly hlodat pochybnosti, zda Instagram neprodal příliš brzy. Zvlášť, když pozoroval, jak vysoké jsou nabídky za konkurenční Snapchat – Facebook se jej v roce 2013 pokoušel koupit za tři miliardy dolarů, Google za něj o čtyři roky později nabídl údajně desetkrát tolik.

Přitom není pochyb, že Systromovi se z Instagramu, který má dnes přes miliardu uživatelů, podařilo vybudovat mnohem úspěšnější produkt.

A zatímco ze strany Facebooku byl vyvíjen tlak na propojování obou platforem, Systrom se snažil udržovat Instagram co možná nejvíc nezávislý. V průběhu let však jeho vliv ve společnosti klesal a do rozhodování o Instagramu čím dál tím víc zasahovali lidé z Facebooku, což možná ve finále vedlo ke konečnému rozhodnutí Instagram zcela opustit.

A vlastně nejde až o tolik překvapivé rozhodnutí, kauza připomíná nedávný příběh spoluzakladatele a šéfa WhatsApp Jana Kouma, který společnost obdobně opustil na jaře, rovněž údajně v důsledku rostoucího vlivu Zuckerberga a jeho lidí.

ICTS24

Jaká tedy bude budoucnost Instagramu? Naznačují ji proměny z posledních let, kdy původně do jisté míry „anti-facebookovskou“ sociální sítí začala prostupovat facebookovská kultura – nepřehlednost, přehršel nepotřebných informací, hromada reklam, algoritmické uspořádání timeline a zase další reklamy.

S ohledem na to, že budoucím šéfem Instagramu se pravděpodobně stane Adam Mosseri, v minulosti zodpovědný za facebookový newsfeed, lze očekávat další vzájemné sbližování obou sítí.