Víte, co nejvíce frustruje české uživatele firemního IT? Podle průzkumu společnosti Intel je to pomalý počítač. Čekání u počítače vadí 70,9 % uživatelům počítačů ve firmách v České republice. V pořadí dále následují pomalý start a náběh programů, který irituje 59,5 % uživatelů, a pro 55,7 % uživatelů je to malá výdrž u baterií notebooků.
Na Slovensku frustruje pomalý počítač stejnou měrou jako pomalý start některých programů (64,3 %). Výsledky průzkumu realizovaného v 252 firmách v České republice a na Slovensku v únoru 2016 představila společnost Intel na konferenci organizované u příležitosti uvedení šesté generace procesorů Intel Core vPro pro podnikové využití.
Všechny tři situace, které firemní uživatele vyvádějí pravidelně z konceptu, mají společného jmenovatele – na vině je stáří firemních technologií a jejich nedostatečná obměna. Čtyři z deseti (40,7 %) stolních počítačů v českých firmách přesluhují: jsou starší čtyři roky a více, což má negativní dopad na jejich výkon, spolehlivost a spotřebu.
V praxi se stáří počítače projevuje tím, že nestačí nárokům nových aplikací, programy dlouho nabíhají a jeho uživatel zařízení vnímá jako pomalé.
„Lidé skutečně zažívají frustraci, když jim jejich chytrá zařízení dokonale nezapadají do jejich životů – ať už jde o čekání, absenci internetového připojení, zapomenuté heslo, chybějící adaptér nebo nedostatečná výdrž baterie. Ne, že bychom se zlobili přímo na počítače, spíše nás frustruje, když nám něco brání v našem snažení a aktivitách. Tohle platí stejně u úkolů spojených s produktivitou a prací, jako v domácnosti a společenském životě,“ jak Genevieve Bellová, kulturní antropoložka ze společnosti Intel, uvedla pro Intel blog.
„Počet velkých a středních firem, které čelí nespokojenosti firemních uživatelů s pomalostí informačních technologií, koresponduje s nevhodně nastaveným, případně zcela chybějícím cyklem obměny stolních počítačů a notebooků. To je případ více než 76 % českých firem, podíl slovenských firem v tomto hledisku dokonce překračuje 82 %,“ říká Petr Ulvr, obchodní manažer společnosti Intel pro Českou a Slovenskou republiku.
Podobně intuitivní přístup ve firmách převládá i v oblasti serverů, kde nevhodnou délku obměny cyklu čtyři roky a delší, případně jeho absenci vykazuje téměř devadesát procent českých respondentů průzkumu (u slovenských pak 84 %).
Někteří ředitelé IT mají tendenci odůvodňovat existenci přestárlých počítačů ve firmě slovy: „Vždyť jsou stále funkční.“ Ve skutečnosti jsou ale staré počítače mnohem náročnější z hlediska času i peněz – kromě větší spotřeby, delší doby odezvy, menší bezpečnosti či ztížené možnosti pracovat současně s více programy jsou také výrazně poruchovější.
Podle globálního průzkumu společnosti Techaisle pro Intel je často levnější stará PC nahradit než je opravovat. Oprava PC čtyři a více roky starého firmy v průměru firmu stojí 42 (člověko)hodin, u zařízení mladších než čtyři roky je to jen 21 hodin.
Z hlediska České republiky 66 % firem (v SR 84 %) v průzkumu společnosti Intel vykázalo, že průměrná oprava počítače u nich proběhne ještě během toho samého dne, kdy k ní dojde.
Naproti tomu v 34 % firem stráví zaměstnanec průměrně déle než dva dny, než se k němu počítač vrátí opravený zpátky. Pokud nebudeme kalkulovat čas technika strávený při samotné opravě a další náklady s ní spojené, firma jen kvůli ztrátě produktivity zaměstnance vyčíslené jeho průměrnou hrubou mzdou přijde o 2 470 Kč.