Podle odhadů společnosti Intel bude v roce 2020 k internetu připojeno na 200 miliard zařízení. Střídmější odhady společnosti Cisco sice hovoří jen o čtvrtině této hodnoty, ale i tak to znamená, že na jednoho obyvatele naší planety bude připadat více než 6 zařízení připojených k internetu. Větší část z nich přitom už nebude primárně zaměřena na konzumaci internetového obsahu anebo komunikaci mezi lidmi.
Některé základní termíny bývají často zaměňovány. Internetem věcí se rozumí způsob inteligentního propojení a interakce se zařízeními jako jsou např. termostaty, spínače, EZS/EPS, domácí spotřebiče, automobily apod.
Pojem M2M neboli machine-to-machine je vlastně podmnožinou Internetu věcí a řeší samotnou komunikaci mezi stroji s využitím síťových zdrojů za účelem jejich vzdáleného monitoringu (telemetrie) či řízení (telematiky), zařízení samotných anebo k nim připojených přístrojů (např. topení připojeného k termostatu).
Na co se můžeme těšit
V oblasti telemetrie jde především o dálkové odečty vodoměrů, plynoměrů, elektroměrů, či měřičů tepla, kde vše tradičně probíhá manuálně, což kromě diskomfortu pro koncové odběratele znamená i vysoké náklady na samotné zajištění odečtů i řešení chyb, ke kterým došlo manuálním přepisem údajů. Obdobně se telemetrie brzy uplatní i u vzdálených odečtů nejrůznějších čidel emisí, teploty, tlaku v potrubí, zaplnění jímek a kanalizačních nádrží apod., což přispěje i k automatizaci řízení těchto systémů.
Velká budoucnost ještě čeká M2M i v oblasti monitoringu dopravních prostředků, zejména pak kontejnerů, kde se s velkým zájmem střetává již nyní. M2M se těší velkému zájmu i v oblasti EZS/EPS, kde se kromě propojení s pultem centrální ochrany stále častěji objevují i vzdálené přístupy ke kamerovým systémům, včetně možnosti jejich ovládání.
Další velice významnou kapitolou je dopravní telemetrie a telematika, tedy sledování provozu, optimalizace využití parkovacích kapacit, promítání získaných informací do dynamického dopravního značení apod. Její správná a důsledná aplikace umožní předejít dopravním zácpám i beznadějným řidičům hledajícím volná parkovací stání na zaplněných parkovištích.
Problém jménem konektivita
Pro všechny výše uvedené aplikace jsou veškeré klíčové komponenty dostupné již řadu let. Přesto se však zatím nedočkaly masivnějšího využití. Proč? Problémem je totiž konektivita. Ta mobilní není dostatečně spolehlivá a pro stacionární aplikace nedává ani velký smysl.
Fixní, jako např. ADSL, zase není dostatečně rozšířená a směrem od uživatele často neposkytuje dostatečnou přenosovou rychlost. Klíčem k dosažení oněch 50 potažmo 200 miliard připojených zařízení tak bude cenově efektivní, spolehlivá, dostatečně rozšířená a bezpečná fixní konektivita uzpůsobená pro specifické potřeby M2M aplikací.
Autor je manažerem Útvaru rozvoje nových trhů společnosti České Radiokomunikace