Jste-li našimi věrnými čtenáři, pak jistě dobře znáte produkty moravské firmy
ZONER Software. Méně znalým připomenu, že tato společnost je mimo jiné autorem
úspěšného grafického vektorového editoru Zoner Callisto či vývojového prostředí
pro tvorbu elektronických publikací Zoner Context. Do této rodiny patří rovněž
technologie, kterou si (znovu)představíme v tomto článku.
Zoner inShop je prostředí pro snadnou a rychlou tvorbu internetových obchodů.
Ačkoliv si takovouto aplikaci jistě můžete napsat či nechat vytvořit sami
(koneckonců, i kancelářský balík si můžete naprogramovat sami), chcete-li
raději obchodovat, než shánět a popohánět programátory, nabízí se vám zde
řešení, s jehož pomocí můžete být rychle připraveni na nával on-line zákazníků.
Opravdu to není nic složitého. Zoner inShop jsme již v dřívějších ročnících
představovali, a v následujících odstavcích bychom se rádi zaměřili především
na novinky poslední verze 3 a na důkladné vysvětlení, jak celý proces
provozování internetového obchodu vlastně funguje.
Jak to celé pracuje
Chcete-li nabízet a prodávat vaše zboží prostřednictvím internetu, asi tušíte,
že "to někde na té síti" musí být umístěno. Jinak řečeno, celý obchod sestává z
části serverové (to je ten stroj v pozadí, co obsluhuje zákazníky) a klientské
(to je váš editor, v němž navrhujete vzhled, vyřizujete agendu či počítáte
výdělek). Je zřejmé, že mezi těmito částmi je potřeba vyměňovat data (uvidíme
dále) a serverovou komponentu musí někdo provozovat. I v tomto případě vám
pomůže firma ZONER Software, neboť nabízí snadnou a rychlou registraci vašeho
vlastního jména na webu (např. www.skvelezvykacky.cz) a zároveň poskytne
prostor k reálnému provozu prodejny, tedy onen serverový stroj. Podrobněji se
můžete informovat (a okouknout, jak to dělá konkurence) na adrese
www.inshop.cz. Pojďme ze serveru ke klientu, tedy k vám na stůl. K ruce vám
bude všestranná aplikace s názvem Zoner inShop Designer ta právě slouží k
návrhu vzhledu prodejny, nastavení způsobů objednávání a placení či kontrole
chodu celého systému. Tento software se instaluje na váš počítač a pracuje
podobně, jako jiné editory grafiky či webu. Ve chvíli, kdy máte dílo rozmyšleno
a připraveno, provedete zásadní proces přenos dat na server (tedy předhodíte
hotový obchod webovému stroji), a zákazníci mohou vstoupit. I tento krok je
automatizován a netřeba se jej obávat.
Řídící centrum
Jak jsem zmínil, správce obchodu si při sestavování a provozu může vystačit s
jedinou aplikací Zoner inShop Designer. Název sice naznačuje, že slouží k
návrhu prodejny, avšak je nutno zdůraznit, že je rovněž určena k následnému
vyřizování objednávek, nastavování cen zboží, různých slev apod. Zahrnuje též
nástroje pro kompletní konfiguraci, takže se vlastně ve výsledku jedná o jakési
centrální řídící rozhraní. Pojďme se na ně podívat blíže.
Chystáte-li se prodávat, předpokládám, že máte zboží, resp. jeho katalog. Tento
v první fázi importujte (natáhněte) do návrháře, abychom měli s čím pracovat.
Samozřejmě lze vytvářet různé kategorie a podkategorie, a nabídku tak
přehledně, hierarchicky uspořádat. Jednotlivé položky lze též doplnit popisy.
Protože Designer obsahuje vlastní databázový stroj, nebudete nadále závislí na
původním zdroji dat o zboží. Tím jste uskutečnili první důležitý krok.
K dalšímu postupu zvolte rozhraní s názvem Servis právě tato část nabízí řadu
klíčových nastavení, jež jsou k reálnému zprovoznění nezbytná. Zmíním některá,
abyste měli představu, o jak úplný a propracovaný systém se jedná.
Karty "Připojení sítě" a "Server" jsou určeny pro komunikaci se serverovým
strojem, jenž bude běh obchodu zajišťovat. Máte-li ve firmě správce sítě (či
podobně znalého odborníka), jedná se o sousto pro něj. Dodám jen, že právě zde
využijete informace získané při registraci výše zmíněného doménového jména a
při zpřístupnění serverového zázemí.
Další karty jsou již více pro obchodníky. Položka "Obecné" zahrnuje základní
nastavení, jako jsou DPH, způsob číslování objednávek či zálohování dat. Karta
"Zákazníci" specifikuje možnosti přistupujících kupujících, a položky
"Poštovné, balné" či "Slevy, platby" hovoří samy za sebe. Těm, kdož jsou
zodpovědní za to, jak obchod bude vypadat, náleží karty "Vzhled" a "Zobrazit",
a již zmíněným technickým odborníkům pak doporučuji nepodceňovat význam
nastavení "Bezpečnost".
Klíčovou funkcí, jež se objevila v poslední verzi Designeru, je "Náhled". Právě
díky ní můžete v klidu svého počítače nezávazně experimentovat a vše zdokonalit
předtím, než cokoli předhodíte zákazníkovi. O co jde? Po provedení jakýchkoliv
nastavení vám tato funkce lokálně, tedy na vašem počítači, prodejnu sestaví a
zobrazí, aniž jste se připojili či cokoliv přenesli na server. Naleznete-li
chyby, vmžiku je můžete odstranit a znovu si vše prohlédnout. Poté, co budete
spokojeni, můžete obchod přenést na stranu serveru.
Jedeme naostro
Předpokládejme, že obchod jste vytvořili, vychytali jste chyby, máte zajištěno
jméno i prostor na serveru a chcete přistoupit k přesunu souborů. Zde je na
místě zdůraznit, že veškerý transport prodejny a souvisejících dat na server je
plně automatizován, takže se nemusíte obávat, že na nějaký "zpropadený
soubůrek" zapomenete, a aplikace se zhroutí. Chcete-li se ujistit (např. po
vytočení telefonického připojení), že máte dobré spojení, zvolte kartu Servis
Server, a použijte tlačítko "Test spojení". Je-li vše v pořádku, pak stačí
stisknout "F5" nebo v kterémkoliv pohledu myší klepnout na ikonu zeměkoule, a
přenos se provede. Umíte si to představit ještě jednodušší? Máte-li drahou a
slabou linku do internetu, můžete se pochopitelně ihned po přesunu dat odpojit,
a šetřit tak za připojení. Na serveru vše samozřejmě poběží.
Pokud přišli zákazníci, nastane čas vyřídit jejich požadavky, k čemuž slouží,
jak jinak, karta "Objednávky". I zde je možno v jednoduchém a přehledném
rozhraní pracovat s potřebnými údaji a následně expedovat zboží a vystavovat
faktury. Přehled o kupujících poskytuje karta "Adresář". Samozřejmě i zde
platí, že lokální databázový stroj vše zpracovává, takže pokud se připojíte a
přenesete data (v obou směrech), objednávky i zákazníci se fyzicky uloží na
vašem počítači. I zde funguje klávesa "F5" či ikona zeměkoule.
Jako správný obchodník asi tušíte, že bez komunikace se zákazníky a zpětné
vazby to jaksi není úplně ono, neboť tyto informace lze velmi efektivně
využívat. Ani v tomto ohledu neponechal výrobce nic náhodě a připravil v nové
verzi systému funkce, jež uvedenou komunikaci realizují. Zvolíte-li v menu
"Zobrazit" položku "Diskuse, hodnocení výrobků...", dostanete možnost provádět
poměrně detailní nastavení, jež přesně specifikuje několik funkcí na stránkách
s produkty. Zákazník má k dispozici hlasování, v němž sděluje subjektivní
hodnocení jednotlivých nabízených položek, a dále zaslání diskusního či
anketního příspěvku, v němž předá svou zkušenost či připomínku. Z hlediska
správy je rovněž ošetřeno, jak bude s těmito informacemi naloženo a kdo bude
mít právo odpovídat či údaje vyhodnocovat. Lze rovněž zvolit míru autentifikace
zákazníka na základě vynucení vkládání nezbytných identifikačních informací.
Jak zaplatit?
Krom tradičního problému jak dopravit zboží zákazníkovi (neprodáváte-li
software či třeba hudbu ve formátu MP3) je zde ještě jeden související oříšek,
a to způsob platby. Samozřejmě se nabízí možnost dobírky, ale jistě cítíte, že
by to chtělo modernější řešení. I v tomto ohledu jde Zoner inShop hodně rychle
dopředu, a z řady on-line platebních systémů zmíním např. komfortní využití
služeb eBanky, populární OK karty od GE Capital, mobilní Paegas GSM Banking či
zcela nový, zajímavý nezávislý systém Monetka (www.monetka.cz). Je zřejmé, že
právě v tomto směru firma ZONER Software svůj produkt pružně vylepšuje, a
nabízí díky tomu obchodníkům opravdový komfort.
Kde všechno najdu?
Jak jsem zmínil, klíčovým nástrojem pro první pokusy i následnou plně
kvalifikovanou správu reálné prodejny "naostro" je aplikace Zoner inShop
Designer. Tento program, jenž se běžně instaluje na lokální počítač, lze najít
na stránkách firmy nebo . Aplikace je zcela zdarma, a její použití vás k ničemu
nenutí ani nezavazuje. Prostě se ničeho nebojte nainstalujte, prohlédněte si a
vyzkoušejte, co je libo, a uvidíte sami.
Pro reálný provoz je nezbytná příprava serverového prostoru proto opakuji
adresu centra, kde lze tyto úkony provést: www.inshop.cz. Jsou zde také k
vidění hotové existující prodejny, takže se nebojte inspirace.
Zde uvedený text je samozřejmě pouze letmý exkurs do světa systému Zoner inShop
a měl by vás přesvědčit, že je to pro každého. Pokud chcete problematiku
nastudovat podrobněji, je k dispozici úplná elektronická příručka, s jejíž
pomocí si poradíte i se složitějšími situacemi. Najdete ji opět na stránkách
výrobce či .
Speciální akce PC WORLDu
Pokud jste našimi věrnými čtenáři, určitě si pamatujete, že s uvedením
předchozích verzí byly spojeny i zajímavé akce, zvýhodňující naše čtenáře,
kteří projevili zájem systém vyzkoušet a nadále provozovat. Je tomu tak i v
tomto případě a podrobnosti naleznete v přední části časopisu na pravidelné
dvojstraně, věnované obsahu CD.