„To, že přijdou a řeknou ‘jsme ochotni mít naše jméno ve stejně větě jako slovo konopí‘ dává našemu odvětví punc legitimity,“ tvrdí Kyle Sherman, spoluzakladatel a generální ředitel softwarové vývojářské firmy Flowhub.
Právě společenské stigma je největším zádrhelem v očích těch, kteří se pokouší vést legální podnikání s marihuanou; z velké části díky tomu, že v očích americké vlády je pěstování a prodej marihuany stále ilegální. Ve 25 státech sice již prošel zákon, který povoluje omezené množství lékařského nebo osobního využití konopí, banky však stále často odmítají zakládat účty podnikatelům v tomto sektoru kvůli federálním zákonům.
Z ekonomického hlediska pochyby nejsou – prodej legálního konopí přinesl do státní kasy 5,4 miliardy amerických dolarů v roce 2015, letos se očekává už 6,7 miliard. K roku 2020 se pak předpokládá neuvěřitelných 21,8 miliard dolarů.
Startupy se nyní pouští do realizace této předpovědi, a informační technologie hrají prim.
Z historického hlediska se technologie do procesu pěstování konopí s obsahem THC nad 0,3 %, tedy marihuany, příliš nezapojily – primárně z obavy o spáchání trestného činu.
„Šlo o aktivní vyvarování se účastí,“ říká Mike Bologna, zakladatel a generální ředitel firmy Green Lion Partners. Ta se zabývá obchodními strategiemi specificky v oblasti regulovaného pěstování marihuany.
Bologna předpokládá, že technologický růst eventuálně překoná růst odvětví samotného a v poslední době prý zachytil několik známek toho, že tomu tak opravdu bude.
Jak to funguje?
Nejen, že technologie přispěje k samotnému pěstování a zabezpečení konopí, ale dokonce nasadí i roboty (vtipně nazvané „potboti“) a specializované API, které mají zajistit transparentní a pohodlný prodej marihuany, který nebude odporovat současným americkým regulacím.
Flowhub například nabízí platformu pro pěstitele a prodejce, která se zaměřuje specificky na dodržování právní stránky věci. Založen v roce 2015, tento Denverský startup nabízí mobilní zařízení pro snímání RFID identifikátorů, umístěných na rostlinkách. K tomu přidává pokladní systém pro lékárny a cloudovou SaaS platformu, dostupnou skrze webové prostředí nebo přímo přes iOS. Momentálně systém slouží zákazníkům v Coloradu, Aljašce a Oregonu.
Konečným cílem je mít přehled o každé rostlince, produktu a člověku s nimi spojenými a podnikat tak co možná nejvíce v souladu se zákonem.
Pokladní systém Flowhubu se automaticky nahlašuje státním systémům pro kontrolu dodržování právních předpisů pomocí API a nahrazuje tak zdlouhavý manuální proces. Firma tyto vlastní API uvolnila i pro jiné podnikatele, čímž jim dala možnost vytvořit si vlastní, odvozené aplikace.
„Naším cílem je zodpovědně legalizovat pěstování a prodej marihuany v Severní Americe a, postupem času, i na celém světě skrze využití moderních technologií,“ popisuje Sherman. „Je nutné, aby regulační orgány poznaly, že je lepší marihuanu držet mimo černý trh tím, že bude vysledovatelná. Chceme ukázat světu, že je možné toto provést s patřičnou zodpovědností.“
Jeden z prodejců, La Conte’s Clone Bar and Dispensary, ušetřil díky technologiím Flowhubu stovky hodin času a snadno dodržuje veškerá nařízení státu Colorado.
„Před Flowhubem jsme museli ručně nahrávat data státu každou noc,“ vysvětluje Zach Howell, distribuční manažer obchodu. „To znamenalo snímat naše tabulky a ořezat je a vložit do státního systému. Bylo to hodně práce.“
Dnes se všechna prodejní data automaticky nahrávají do státní databáze v jednom jediném kroku. Systém také obchodu dává okamžitý přehled o stavu zásob v reálném čase.
Po vstupu do této specializované „lékárny“ si uživatelé nechají nasnímat svůj identifikační průkaz pro zjištění jejich data narození a bydliště. Tento proces je automaticky přidá do databáze obchodu, takže nevznikají žádné spory o tom, co si zákazník koupit může, a co ne.
V Coloradu si totiž občan, sídlící v jiném státě, nesmí koupit více než unci marihuany (asi 28,35 gramů). Zaměstnanci dříve museli ručně počítat kombinaci produktů, které jim smějí prodat, aniž by porušili zákon – dnes to za ně udělá Flowhub.
„Pokud máte průkaz z jiného státu, transakce se sama zablokuje, když si naberete zboží nad limit jedné unce,“ říká Howell. „V systému jsou vlastně integrované regulace, které zákazníky nutí hrát podle pravidel.“
Howell se zároveň může připojit do systému Flowhubu a veškeré případné problémy řešit na dálku. „Pokud jsem v letadle a manažer zavolá, že nám došly zásoby nějakého zboží, ale máme ještě něco v záloze, mohu tyto zásoby přesunout do inventáře systému.“
Lékařskou marihuanu si můžete objednat na internetu
Technologie zkrátka umožňují automatizovat mnoho zdlouhavých procesů, které jsou v jiných oblastech dávno vymýceny, ale zde se na ně nedostalo. S tím, jak prodeje marihuany a celý průmysl rostou, se dají očekávat další významné pokroky.
„Když jsem v tomto průmyslu začínal, existovala jen skupina lidí, kteří sice věděli, jak pěstovat trávu, ale neměli žádný smysl pro obchod,“ popisuje Howell. „Dnes se prosazují velké společnosti a začínají najímat účetní a HR specialisty a ty které přežijí začátky, říkají ‘potřebujeme generálního ředitele, potřebujeme obchodní model, potřebujeme plán. Potřebujeme technologie pro zjednodušení procesů, potřebujeme si být jisti, že dodržujeme zákony.‘“
Jde o důležité kroky, protože ve finále se z marihuany stane zboží, myslí si Bologna. Až se tak stane, úspěch pravděpodobně padne na ty společnosti, které vyhledávají efektivně fungující technologie a procesy, aplikované a odzkoušené v jiných průmyslových odvětvích.
„Mnoho lidí nás [konopný průmysl] rádo považuje za odlišné, ale i my začínáme využívat standardní obchodní nástroje,“ pokračuje.
Příkladem je firma GreenRush, e-commerce platforma na prodej lékařské marihuany. GreenRush uzavřelo partnerství s místními výdejnami léků a dodavatelskými službami a pomáhá jim získávat zákazníky skrze online prostředí.
„Jsme jako GrubHub trhu s lékařskou marihuanou,“ naráží na amerického giganta v dovážkách jídla Paul Warshaw, zakladatel a generální ředitel GreenRush.
Zákazníci, kteří se na stránku dostanou, si mohou prohlížet dostupné výdejny léků a produkty; pokud mají ověřenou kartu, která jim umožňuje lékařskou marihuany zakoupit, mohou si rovnou objednat donášku z nejbližší lékárny. Uživatelé s Kalifornie, kteří patřičnou kartu nemají, však mohou začít konzultaci s doktorem skrze firemní telemedicínskou platformu a na místě získat povolení.
Ačkoli velkou část technologií si firma vybudovala sama, některé běžnější nástroje převzala. Partnerství s firmou Salesforce jí například pomohlo se správou prodejů a uživatelskou podporou.
„Jsme především prodejci,“ vysvětluje Warshaw. „Vše začíná aktivním kontaktováním lékáren.“
Společnost také integrovala službu DocuSign pro schvalování členství, MailChimp pro e-mailový marketing a Slack pro komunikaci s partnery.
„Je skvělé, že lidé vytváří technologie specificky pro konopný průmysl, ale už existují fantastické mimooborové platformy, které pomohou učinit podnikání tolik efektivnějším a transparentnějším,“ myslí si Warshaw.
Jak průmysl postupně poroste, takový způsob uvažování se jistě stane nezbytným.
Z ilegality do výnosného byznysu
Z části díky vysokým cenám marihuany, které nasadil původní černý trh, se více než 80 % firem, které začnou s legálním konopím podnikat, dostanou do plusu během prvního roku, říká Leslie Bocskorová, zakladatelka a prezidentka Electrum Partners, poradenské společnosti v průmyslu.
Tak rychlý výdělečný potenciál je nevídaný, pokračuje.
Nejde však jen o klad; vytváří to jednu z největších výzev pro firmy v následujících letech.
„Vysoké marže mohou zakrýt spoustu chyb, ale podniky nesmí usnout na vavřínech – musí používat ty nejlepší technologie a možnosti nehledě na ziskovost,“ myslí si Bocskorová. Jinak by s rozšířením konkurence mohly přijít problémy.
Největším zádrhelem zůstávají výše zmíněné bankovní služby, neboť finanční zprostředkovatelé odmítají s „marihuanovými podniky“ spolupracovat.
„Běžný konopný podnik nemůže spoléhat na banku, jako to dělá klasická firma,“ popisuje Warshaw. „Ne každý s nimi chce pracovat.“
Existují i značná omezení pro podnikatele s marihuanou, kteří by chtěli vlastní reklamy v prohlížečích nebo sociálních sítích jako Google nebo Facebook, případně by rádi online zveřejnili své aplikace. „Ani vás nenapadne, s čím vším se musíme potýkat,“ říká Warshaw.
Prostředky, které do průmyslu nyní proudí, by v blízké budoucnosti mohly vytvořit pracovní pozice a daňové odvody významných rozměrů. Ještě na roky dopředu by tak zafinancovaly nezbytný inovační proces.
„Tento průmysl už netvoří nějaký týpek ve skladu, kde praží kávu, aby zakryly pach vyráběné marihuany,“ říká Bocskorová. „Všechny ty peníze ženou kupředu inovace, které ovlivní pěstitelství po celém světě.“
Z pěstování marihuany je ve Spojených státech zkrátka legální a vysoce ziskové podnikání.
Howell dodává: „Už nevyrábíme trávu jenom proto, abychom jí prodali – je to opravdový byznys.“