Hlavní navigace

IT technologie, které nejvíce ovlivní vaše budoucí podnikání

26. 5. 2023

Sdílet

 Autor: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com
Efektivní využití dat a jejich transparentnost, digitální identita, zrychlující se vztah mezi vědou a technologiemi či generativní AI. Co jsou klíčové technologické trendy, které nejvíce ovlivní podnikání v následujících několika letech, naznačují experti společnosti Accenture.

V uplynulých 6 letech letech prošla umělá inteligence velice rychlým vývojem. Zvětšila se také velikost modelů i trénovacích sad, a vznikly tzv. “foundation modely” – obrovské modely předtrénované na velkém množství veřejně dostupných dat, které hravě zvládají vykonat řadu úkonů bez toho, aby pro každý z nich musely být specificky trénovány.

Školíte své zaměstnance ohledně využití možností AI?

  • Ano, poskytujeme školení pro širší oblast AI
    78 %
  • Ano, ale jen úzce zaměřené pouze pro potřeby jejich práce
    2 %
  • Ne, požadavky na proškolení nejsou nebo jsme se tomuto tématu ještě nevěnovali
    4 %
  • AI zatím nevyužíváme, a tedy ani nevyškolujeme
    16 %

Přestože vytvoření takovéhoto modelu může stát až stovky milionů dolarů, lze jej bez omezení dále upravovat pro automatizaci širokého spektra úloh.

Tyto modely mohou organizace přizpůsobit specifickým úlohám v rámci své organizace a rovněž je využít k experimentování a mnohem snazšímu a levnějšímu vytváření nových aplikací.

Kromě benefitů je zde ale i řada otázek. Jde například o důvěryhodnost obsahu, jelikož umělá inteligence může – stejně jako člověk – generovat mnohdy nesprávný či zavádějící obsah, bude-li se učit z nepřesných dat.

Pokud se některý model používá jako základ pro další navazující aplikace, pak se jakékoliv problémy v původních modelech mohou rozšířit do všech ostatních. Dále jsou zde etické otázky, zejména v oblasti ochrany osobních údajů, vlastnických práv a bezpečnosti.

V neposlední řadě musí firmy přemýšlet nad tím, jak zajistit dostatek kvalifikovaných zaměstnanců, kteří by uměli velké modely přizpůsobit podnikovým potřebám a integrovat je do podnikových aplikací.

Digitální identita

To, jak dobře se firmám podaří zajistit odolnost, bezpečnost, soukromí a důvěru, je do určité míry závislé na kvalitě digitální identity. Ta nyní prochází značnými proměnami, její důležitost roste a firmy v této oblasti přicházejí s novými inovativními řešeními.

Například v srpnu 2022 představila společnost Microsoft novou decentralizovanou službou Entra Verified ID. Tato služba umožní rychlou identifikaci jednotlivců a jejich zařízení a uživatelé budou moci rozhodovat o tom, jaké informace sdílejí a s kým je sdílejí.

USA i Čína učinili první kroky k regulaci generativní AI Přečtěte si také:

USA i Čína učinili první kroky k regulaci generativní AI

Dalším příkladem z nedávné doby je Authentify, služba představená firmou Early Warning Services a sedmi největšími americkými bankami. Předpokládá se, že trh s řešeními v oblasti digitální identity poroste z 27,9 miliardy dolarů v roce 2022 na 70,7 miliardy dolarů v roce 2027.

I zde bude nutné překonat některé překážky. Svět se totiž dlouho spoléhal na autentizaci uživatele skrze email či sociální sítě, avšak v éře přibývajících falešných účtů a podvodů to již není možné.

Tzv. “invalid traffic”, tedy předstíraná aktivita na webu ze strany robotů a falešných účtů, představuje 40 % veškerého webové aktivity, což je nejen pro marketingové týmy velký problém.

Nedávná studie ukázala, že více než polovina spotřebitelů přerušila nákup nebo rezervaci na internetu, protože zapomněli své heslo a jeho obnovení by trvalo příliš dlouho.

Absence silné základní digitální identity se v podstatě stala umělým omezením toho, co můžeme s technologiemi dělat, a také nevýhodou pro podnikání.

Je zřejmé, že pouze bezpečná a důvěryhodná digitální identita umožní lidem hladkou autentizaci v digitálním i fyzickém prostředí, zmírní jejich obavy týkající se bezpečnosti, sníží frustraci z nutnosti pamatovat si příliš mnoho hesel a poskytne jim kontrolu nad tím, jaká data sdílejí a s kým je sdílejí.

A profitovat budou i firmy, neboť díky bezpečné digitální identitě sníží byrokracii a redukují rizika. Vedoucí pracovníci si proto musí uvědomit, že digitální identita není jen "technickou záležitostí " týkající se pouze CIO, ale že se stává obchodním imperativem pro celou organizaci.

Moje data, tvoje data, naše data

Firmy dnes mají obrovské množství dat, avšak pokulhávají v jejich efektivním využití. Dokud se jim to nepodaří, nemohou plně využít ani potenciálu, který nabízí technologie jako umělá inteligence.

Množství dat navíc rok od roku přibývá, zatímco v roce 2020 bylo vyprodukováno 47 zettabytů dat, do roku 2035 by mohlo jít až o 2142 zettabytů každý rok.

Aby se firmám povedlo problém vyřešit, musí začít pracovat na odbourání izolovaných zdrojů dat (tzv. datových sil), zlepšit svou datovou infrastrukturu a být více transparentní. V současném světě se totiž transparentnost může stát jejich konkurenční výhodou.

Ačkoliv dříve v historii byla data vzácná a firmy si je bedlivě střežily, v nové realitě už toto neplatí a data jsou systematicky kvantifikována a zpřístupňována.

A i když to organizace někdy staví do obtížných situací, dnešní svět neakceptuje neprůhlednost – zákazníci, partneři, investoři i regulační orgány chtějí mít mnohem větší přehled o byznysu firem a celých odvětví, než kdykoliv v minulosti.

 

Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.

Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.

Byl pro vás článek přínosný?