IT ve školství: Pro vyučování, které více zaujme

13. 4. 2013

Sdílet

 Autor: © Kurhan - Fotolia.com
Ve školách se prosazují moderní interaktivní technologie, které ovlivňují vyučovací proces. Díky využívání ITC je výuka atraktivnější a žáky motivuje a celý vyučovací proces je zajímavější a přínosnější.

Dětem jsou počítače a další IT zařízení celkem blízké. Ve školách se postupně uplatňují moderní výukové postupy, v nichž se IT prostředky prosazují. Při vhodném nasazení učiteli je vyučování pestřejší, a tím i zajímavější. K těmto novým prostředkům patří interaktivní tabule, které napomáhají k lepšímu pochopení látky nebo problému, a tím i k lepším studijním výsledkům. Přinášejí kreativní výuku a spolu s moderním softwarem a učebnicemi usnadňují aktivní zapojení studentů při objasnění probíraného učiva. Je jen otázkou času, kdy interaktivní tabule nahradí klasické křídové a magnetické.

Většina žáků nyní vlastní počítač, a tak interaktivní tabule nejsou pro ně něčím cizím nebo špatně ovladatelným či složitě pochopitelným. V podstatě mají podobné ovládání, rozdíl mezi interaktivní tabulí a počítačem je pouze v tom, že interaktivní tabule se ovládají převážně interaktivním perem nebo prsty na rozdíl od počítače, který se ovládá především myší a klávesnicí. Ačkoliv i zde se poslední dobou s nástupem tabletů smývají rozdíly.

Laserové, kamerové, ultrazvukové…
V současné době se nabízí několik základních druhů interaktivních tabulí, které se dělí podle druhu snímání pohybu na typ zjišťující elektrický odpor, elektromagnetické a kapacitní, infračervené, laserové, ultrazvukové a kamerové. Například elektromagnetická technologie snímání umožňuje velmi přesnou práci s rychlou odezvou.

Tabule některých výrobců se dají jednoduše vertikálně posouvat. Přednášející se tak nemusí ohýbat a jen si posune tabuli podle potřeby. Povrch by neměl být popisován fixy na běžné tabule, elektromagnetické se dodávají se speciální tužkou nebo stylusem, na tabule využívající ke snímání pohybu elektrický odpor se většinou používá jen levnější „pisátko“ a dá se na ně zaznamenávat také prstem.

Produkty využívající IR technologii fungují na základě kombinace IR LED diod a fototranzistorů, jež jsou seřazeny ve dvojicích v rámu tabule. Po kalibraci vytvoří na povrchu tabule mřížku. Dotykem pera nebo prstů s povrchem se linie mezi LED diodou a fototranzistorem přeruší, místo je tak možné převést na souřadnice X a Y, které jsou potom počítačem převedeny do exaktní polohy.

Na interaktivních tabulích se využívají oba způsoby projekce obrazu, jak přední, tak zadní. V případě zadní projekce je datový projektor umístěn za tabulí, odpadá tak problém vrženého stínu přednášejícího. Další výhodou je, že nehrozí oslnění paprsky projektoru. Výraznými nevýhodami tohoto systému jsou však mnohem vyšší cena a větší rozměry a dále problematická montáž přímo na stěnu.

Někteří výrobci nabízejí interaktivní tabule, u kterých je datový projektor mnohem blíž povrchu tabule a promítá obraz směrem dolů pod úhlem 45 stupňů. Snižuje se tak riziko oslnění přednášejícího či žáka.

Rukou nebo popisovačem lze poznámky běžně zapisovat do jakékoli aplikace a je také možné je jednoduše mazat, přesouvat, kopírovat i ukládat ve formě obrázkových či dokumentových souborů, např. ve formátech JPEG, HTML a PDF. Některé interaktivní tabule umožňují multimediální výuku, lze při tom využívat a rozlišit dotyk rukou, kterým ji lze ovládat, popisovače, který umožňuje psaní, či dlaně při mazání. Pokročilé prezentační funkce v kombinaci s jednoduchým ovládáním tabule přispívají k bezproblémovému užívání, a tím i rychlejšímu rozšíření. Interaktivní tabule obvykle spolupracují se všemi typy běžně dodávaných datových projektorů bez omezení rozlišení. Tabuli lze přitom umístit na zeď nebo na pojízdný stativ.