Stolní počítače patří podle průzkumu v Česku i na Slovensku k zařízením, které lidé mění nejméně ochotně.
Zatímco chytrý telefon Češi i Slováci vymění klidně i méně než za rok, stolní počítač pro soukromé účely mají doma minimálně šest let. A podobně jsou na tom i notebooky, které jednou za tři roky vymění dvacet procent Čechů i Slováků.
A téměř 17 procent lidí vymění notebook až za šest a více let. Důvodem pro výměnu v 66 procentech je nespokojenost se stávajícím zařízením. Do konce roku hodlá podle průzkumu, který uskutečnil Microsoft, vyměnit svůj notebook 17,5 procent lidí.
Navzdory mnoha novým operační systémům, zůstávají podle průzkumu Češi i Slováci věrni operačním systémům Android u mobilních telefonů a tabletů a Windows v případě notebooků a stolních počítačů.
Pokud plánují některé z elektronických zařízení jako dárek pod stromek, nakupují Češi i Slováci nejčastěji od konce října do začátku prosince, na dobu těsně před Vánocemi si pořizování elektroniky nechává jen minimum respondentů.
Možná i proto, že především počítače a notebooky lidé stále kupují nejčastěji v kamenných obchodech, zájem o nákupy v e-shopech mají především mladí Češi od 18 do 26 let, kteří tam pořizují chytré telefony a tablety.
Ochota pořídit si například nový notebook přes internet roste dosaženým vzdělání. Notebook si v e-shopu pořídí 46 % vysokoškoláků, ale jen 24 % vyučených. Ti raději zamíří do kamenného krámu.
"Podle GfK je Česká republika jednou ze zemí, kde počet zařízení nakoupených v e-shopech roste nejrychleji. Lidé si často hledají informace na internetu, ale potom si zajdou zařízení prohlédnout a poradit se do kamenné prodejny nebo do showroomu e-shopu,“ vysvětluje Kristína Michalsky y Microsoftu.
Z průzkumu dále vyplynulo, že lidé se při nákupu moderních technologií nerozhodují jen podle ceny, která je ještě důležitější pro slovenské uživatele (66 %), ale stále více je zajímá typ procesoru a kapacita paměti.
On-line průzkum se uskutečnil v září 2016 na vzorku 1260 respondentů z ČR a SR od 18 do 65 let a pro Microsoft ho zpracovala agentura Ipsos.