1. díl - Úvod, historie GIFů
Nebylo příliš překvapivé, že animované GIFy hrály klíčovou roli při komercializaci internetu. Na úsvitu digitální reklamy byly bannery celkem malé, což reflektovalo nízké rozlišení monitorů té doby. Aby inzerenti přilákali pozornost a maximalizovali své marketingové zprávy, spoléhali se právě na animované GIFy – krátké slideshow zobrazovaly produkty, oslovily spotřebitele nějakou zprávou o skvělém produktu a úžasné ceně a poté se znovu a znovu točily v nekonečné smyčce.
Jak šel čas, vzdal se formát GIF reklamního prostoru ve prospěch Flashe, zde však v posledních letech došlo k mírnému posunu zpět. Jestliže používáte MacBook Air nebo zařízení s iOS, je velmi pravděpodobné, že animované reklamy, které si na svém stroji prohlížíte, jsou staré dobré GIFy (pokud nejsou HTML5).
Limity GIFů
I přes svůj nepravděpodobný úspěch a návrat na scénu formát GIF vykazuje známky stárnutí. Obrázek GIF je totiž omezen maximálně 256 barvami, což bylo dostatečné pro typický 8bitový monitor roku 1995, ale k smíchu například na moderním displeji Apple Cinema. Přestože je paleta barev variabilní a může být upravena tak, aby co nejlépe seděla ke zdrojovým obrázkům čili rámečkům animace, bledne barevné zastoupení u GIFu v porovnání s paletou čítající 16,8 milionu barev, na kterou jsme zvyklí u modernějších obrazových formátů, jako je JPEG.
Soubory typu GIF využívají kompresní techniku zvanou LZW (Lempel-Ziv-Welch), což je bezztrátový algoritmus nedostatečně přizpůsobený animacím a přehrávání videa. Čím větší je rozměr dokumentu v pixelech, tím vyšší počet barev, tím rychlejší snímková frekvence a tím větší je velikost výsledného souboru. Desetisekundový klip v MP4 formátu může mít jen 2 MB; stejný videoklip zkonvertovaný do GIFu je třeba desetkrát větší.
Výsledkem toho je, že GIFy mají tendenci být krátké a výstižné, a závisejí na snížené snímkové frekvenci a omezených barevných paletách, aby byla velikost souboru udržena pod kontrolou. Bez zvuku jsou animované GIFy digitálními ekvivalenty němých filmů.
Tato omezení samozřejmě dále komplikují tvorbu zajímavého GIFu – na druhou stranu mohou také přispět k přetrvávajícímu šarmu tohoto formátu.
V následující části si konečně prakticky vyzkoušíme tvorbu nového GIFu.