Počítače zítřka budou chytřejší, menší, lépe propojené a krásnější.
Není to jen váš dojem - věci se opravdu mění rychleji než kdykoliv dříve. Jako příklad si vezměme hardware - nové PC má dnes skutečně jepičí život. Firemní skládečky jsou naplněné úžasnými technologickými skvosty, jež se však nikdy nedostaly přes verzi 1.0. A tak ty nešťastné duše, které tyto vymoženosti nakoupily, bezpochyby objevily, že cesta do počítačového pekla je vydlážděna dobrými vynálezy.
Ale abychom parafrázovali jistého softwarového magnáta, co cesta vpřed (The Road Ahead)? Je vůbec možné se vyhnout nákupu hardwaru, který zastará ještě dříve, než jej splatíte? Možné to je - pokud budete nakupovat moudře. A to je také důvod, proč jsme sepsali tohoto průvodce technologiemi a trendy, jež budou ovlivňovat vývoj počítačů po další tři roky.
I když předvídání budoucnosti je práce, kterou je lépe nechat určitým výjimečným lidem, lze bezpečně říci, že uvidíme stále chytřejší křemík uložený v elegantnějších skříních. V příštích 18 měsících se objeví více než dva tucty nových procesorů, a spolu s nimi nové rychlé typy pamětí a datových spojení. Počítače budou lépe vypadat (díky tenkým a dostupným LCD displejům) a budou lépe naslouchat (díky softwaru pro rozpoznávání řeči, gest, a dokonce pohybů oka).
V roce 2001 písíčko možná vlastně ani nepoznáte. Mnohá budou ve velikosti dlaně, téměř všechna budou umožňovat spojení na Internet a mezi sebou navzájem. Ale cesta vpřed je také plná hrbolů, výmolů a slepých uliček.
Komentář: Na otázku, zda je možné se vyhnout nákupu hardwaru, který zastará ještě dříve, než jej splatíte, odpovídáme i dnes ano, ale jen v případě, že daný hardware nakupujete v hotovosti. Počítače opravdu lépe vypadají, postupně jsme se od té doby zbavili zašedlých krabic a dvacetikilových monitorů, LCD displeje si jako novinka konce 90. let vymohly (zatím) první místo v prodejnosti.
Možná bychom ale prozatím nepřeceňovali ovládání počítače řečí, gesty a pohyby oka. V případě řeči se spíše jedná o jednu ze slepých uliček, gesta se v poslední době rozmohla spíše u herních konzolí než u klasických PC (viz například zde) a ovládání okem se zaměřilo na lidi tělesně hendikepované, a konkrétních výsledků tento obor dosahuje až v posledních letech (viz třeba projekty kodaňské GazeGroup: http://www.gazegroup.org/).
Více než Intel inside
Čipy začínají pracovat s 3D, sběrnice se rozjíždějí na 133 - sbohem AGP?
Do roku 2000 dosáhnou CPU od Intelu, které se budou běžně objevovat v desktopech, šílených 700 MHz. To však nebude jediná změna uvnitř. Nadcházející tři roky přinesou početné nové rodiny procesorů (viz "Cestovní mapa CPU"), nový standard pamětí a zřejmě i konec motherboardu v podobě, jak ho známe nyní. Tato vylepšení umožní novým počítačům pracovat s objevujícími se úkoly těchto dnů - náročná 3D grafika, celoobrazovkové MPEG-2 video a aplikace jako rozpoznávání hlasu.
Otázkou je, zda vůbec bude dost aplikací, které ospravedlní zvýšené náklady. "Výkon procesorů umístěných v systémech bude v tomto bodě úplně děsivý", říká Nathan Brookwood, prezident konzultační firmy Insight64 z Kalifornie. "A pokud vývojáři softwaru nenajdou cestu, jak celý ten výkon využít , stane se trh chaotickým. Výkon, jenž bude dostupný i v low-end systémech, bude daleko přesahovat pracovní potřeby většiny lidí."
Brookwood ještě dodává, že to může trvat roky, než se objeví aplikace, které skutečně využijí přicházející generaci hardwaru. "Očekávám, že v roce 2002 uvidíme příchod techniky, která bude tím posledním úsekem cesty do domovů a kanceláří. A myslím, že bude bezprostřední příčinou k přehodnocení toho, co mohou lidé s počítači dělat."
Komentář: S AGP, tedy akcelerovaným grafickým portem, jsme se nerozloučili dodnes, i když je pravda, že od roku 2004 je postupně nahrazován rozhraním PCI Express. Až do roku 2009 však bylo AGP nadále majoritním portem, analytici se tedy „o několik let“ spletli.
Naopak 700 MHz procesory od Intelu do roku 2000 - tahle předpověď jim vyšla dokonale. Více než půl roku po vydání článku - přesně dne 25. října 1999 - oznámila společnost Intel vydání nové řady CPU Pentium III Coppermine s do té doby neuvěřitelnou frekvencí až 733 MHz (do Vánoc stihli vydat ještě 800 MHz verzi se 100 MHz taktovací frekvencí sběrnice). Nejspíše se teď usmíváte, ale musíme si uvědomit, že v té době měl běžný počítač frekvenci kolem 300 MHz a dvojnásobek byl nedostižným a velice drahým cílem, zejména pro domácnosti.
Pan Brookwood se ale dále mýlí: za celou „dobu křemíkovou“ jsme se zatím nedostali k bodu, kdy by nám výkon počítačů zcela dostačoval. Aplikace jsou stále náročnější a ani desetinásobky frekvencí CPU a hodnot fyzické paměti neuspokojují požadavky jejich uživatelů. Ani dnes, devět let po Brookwoodem očekávaném „bodu zlomu“ v IT v roce 2002, jsme se k poslednímu úseku cesty domácích a kancelářských počítačů nedostali.
Rychlý křemík
Starosti analytika Brookwooda ani nezpomalily rychlé uvádění nových procesorů na trh Intelem, a ani tohoto čipového giganta nezadržely při provádění velkých změn na platformě PC. Za nějaké měsíce uvidíme, jak nový typ systémové paměti, nazvané Direct Rambus DRAM (RDRAM), začíná nahrazovat synchronní DRAM (SDRAM). RDRAM používá tenké a rychlé propojení a více než zdvojnásobuje tok dat k procesoru.
Prospěch z této rychlejší paměti RAM budou mít MPEG-2 video, AGP (Accelerated Graphics Port) - rozšířená 3D grafika a vysoce výkonné aplikace.
Má to však háček. Růst výkonu bude něco stát. Brookwood očekává, že jak RDRAM, tak i kompatibilní motherboardy budou dražší než dnešní SDRAM technologie - aspoň ještě během roku 2000. Tvrdí, že díky tomu se RDRAM univerzálně nerozšíří do roku 2001. Nicméně tato technologie má podporu klíčových výrobců CPU jako je AMD a divize Alpha firmy Compaq, čímž se její šance oproti SDRAM zvyšují.
Přibližně ve stejné době, kdy se začne s RDRAM, vypustí Intel novou verzi AGP, sběrnici výhradně určenou pro grafiku, která grafickým kartám umožní volat systémovou RAM, aby bylo možné vytvořit vysoce realistické 3D obrázky. AGP 4x zdvojnásobí datový tok dnešních karet AGP 2x. Větší rychlost může pomoci eliminovat problémy ve hrách s detailními 3D scénami.
Abyste tuto novou s běrnici plně využili, budete sice potřebovat grafickou kartu AGP 4x, většina starších karet AGP 2x by však měla bez problémů v nových slotech pracovat. Tak to tvrdí Niles Burbank, výrobní manažer firmy ATI Technologies, výrobce grafického hardwaru v Ontariu v Kanadě.
Později v tomto roce nebude mít mnoho levnějších počítačů vůbec žádný oddělený grafický čip, protože více úkolů začne spadat přímo do čipů připojených k procesoru. Motherboardy založené na intelovském Celeronu začnou používat nejbližší příští firemní čipset 810, který bude obsahovat vestavěný grafický kontrolér. Podobně i procesor Cyrix Mxi, který se očekává na jaře tohoto roku, bude mít integrovaný 3D grafický kontrolér.
Komentář: Paměti RDRAM byly pro Intel spíše krokem stranou, ale i obětí špatné finanční politiky a konkurenčního boje v prvních letech nového milénia. Jisté je, že podíl RDRAM na trhu pamětí nepřesáhl celosvětově mezi lety 2002 až 2005 pětiprocentní hranici. RDRAM byly ve své době dražší než DDR SDRAM, a to hlavně z důvodu, že druhé jmenované byly tehdy prodávány za dumpingové ceny.
S integrovanými grafickými procesory se však tehdejší „proroci“ trefili. Už v roce 2007 tvořily integrované grafiky 90% všech prodejů v této oblasti, a do dnešní doby tento trend pokračuje, hlavně vzhledem ke snižování (nákladů při výrobě a) energetických nároků laptopů a netbooků, kterých se v poměru k desktopovým PC prodá stále více.
Titulní foto: © gogik - Fotolia.com