Požadavky na mobilitu zaměstnanců a na možnost jejich vzdáleného mobilního přístupu k firemním systémům si našly cestu i do našich končin. Je to důsledek jednak masivního nástupu smartphonů a tabletů mezi uživatele ale také intenzivního rozvoje firemní mobilizace ve vyspělých západních zemích. Se zájmem stoupají i nároky na mobilizaci a stavějí tak před firemní IT nové otázky a úkoly. Týkají se zejména bezpečnosti uživatelů, firemních dokumentů a dat, správy mobilních zařízení i podpory uživatelů. A v neposlední řadě pak mobilizace interních informačních systémů, vývoje a řízení mobilních aplikací. Pokud chce IT firemní mobilní rozvoj úspěšně zvládnout, jedním z prvních kroků by měla být příprava Firemní mobilní strategie pro mobilní rozvoj a provoz společnosti.
Příprava strategie se určitě vyplatí. Technologický vývoj v mobilních komunikacích je dnes velice rychlý a výhledy ukazují, že mobilní revoluce nepoleví. Smartphonů a tabletů se už dnes prodává víc než stolních počítačů i notebooků a jejich počty brzy vyrovnají počet obyvatel na zemi. Nové mobilní aplikace i spotřeba mobilních dat raketově rostou.
Při přípravě firemní mobilní strategie je tedy třeba zvážit nejen dnešní situaci ale především plány a perspektivy do budoucna. Pokud se mobilizace začne provádět živelně, hrozí, že se vymkne kontrole. Proto je potřeba věnovat pozornost několika oblastem:
- Podporované mobilní platformy a typy zařízení ve firmě
- Zajištění mobilní bezpečnosti
- Správa mobilních zařízení - Mobile Device Management
- Mobilizace firemních informačních systémů
- Vývoj a správa mobilních aplikací
- Podpora uživatelů
Pojďme se tedy podívat na jednotlivé otázky podrobněji.
Podporované mobilní platformy a typy zařízení ve firmě/organizaci
V dnešní situaci, kdy je na trhu nepřeberné množství výkonných zařízení, jsou snahy o jakoukoliv unifikaci, víceméně marné. Navíc v IT vládne dnes duch konzumerizace, kdy si každý uživatel chce sám vybrat hardware i software, se kterým pracuje. Nicméně i tak by bylo dobré sledovat některé parametry:
- Mobilní platforma a její verze
- Výrobce zařízení
- Velikost a rozlišení displeje
Toto rozdělení má několik důvodů. Trh mobilních OS je v podstatě rozdělen mezi Android od společnosti Google a iOS od Apple. Oba systémy mají tržní podíl přes 90 %, přičemž samotný Android získal okolo 70 %. Ostatní systémy, jednak ty které byly nedávno na špici jako Symbian, nebo nově příchozí, jako Windows Phone 8 a další, mají jednotky procent. Pokud si tedy firma zvolí Android, jako v nejrozšířenější mobilní operační systému, je třeba zohlednit jeho tzv. vysokou fragmentaci. Laicky to znamená „každý pes jiná ves“ a poukazuje na to, že existuje velké množství verzí a variant OS Android díky výrobcům, kteří si ho upravovali pro své potřeby. Pokud tedy Android, jako hlavní mobilní platforma, pak ve verzích vyšších než 4. Tím je zajištěn nejširší množný rozsah bezpečnostních funkcí, které dnes OS od Googlu poskytuje. Řada výrobců také základní verze OS Android doplňuje vlastními bezpečnostními rozšířeními. A tak v zařízení od Samsungu najdeme tzv. Samsung Safe a Knox nebo HTC SafeMode. Jak zabezpečit mobilní zařízení s OS Android se můžete dočíst zde. Nicméně nikdo nezabrání tomu, aby se při sebevětších snahách o unifikaci do firmy neinfiltrovaly i další mobilní platformy. Zejména, když poslední slovo při výběru mobilního hardwaru má management firmy.
Firemní strategie tedy může navrhnout mobilní platformy a zařízení pro různé skupiny uživatelů a zaměstnanců. Hlavní roli v tom často hrají náklady. A tak management firmy se může například těšit ze zařízení s iOS, zaměstnanci na nižších pozicích mají k dispozici zařízení s OS Android. Pracovníci v oborech, kde například zajišťují pořizování dat v terénu, naopak mohou mít k dispozici zařízení s většími displeji než zbytek zaměstnanců.
Příště se budeme věnovat mobilní bezpečnosti.
Chcete se dozvědět více o efektivní a hlavně bezpečné práci s dokumenty, emaily a aplikacemi v mobilním zařízení? Registrujte se se na plánovaný NESS UP! Webinář.