Jak na ochutnávače domén: co chystá ICANN a Google

31. 1. 2008

Sdílet

Domény jsou blokovány těm, kdo by si je chtěli koupit a seriózně provozovat. Navíc se tak snižuje „obecná využitelnost“ Internetu, protože vzniká záplava stránek osázených de facto pouze reklamními systémy (v horším případě navíc ještě obsahující škodlivý kód).

„Ochutnávání domén“ (domain tasting) se v poslední době stalo oblíbeným trikem celé řady podnikavých lidí. Využívá se při něm toho, že domény .com mají pětidenní zkušební lhůtu, v níž je třeba provést úhradu, jinak registrace zaniká.
Během téhle doby je ale doména z internetu viditelná a lze ji testovat z hlediska návštěvnosti. Pokud si člověk chce zaregistrovat doménu pro svoji novou firmu, může takto zkusmo zvolit několik variant a nakonec zaplatit a zprovoznit jen tu, na které dojde během „slepého provozu“ k největší návštěvnosti. To je ještě způsob celkem neškodný.
Druhý trik, který už registrátory poměrně zatěžuje, je během zkušební periody na doménu nasadit reklamní programy Googlu. Spekulanti takto zkoušejí obrovské množství, řádově tisíce domén (výjimečně pak nějakou během zkušební shledají natolik výnosnou, že ji i zaplatí) a mohou získat finance bez jakékoliv nutnosti vlastní investice.
Tenhle postup se samozřejmě nelíbí organizaci ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), která je za doménový systém zodpovědná. Domény jsou blokovány těm, kdo by si je chtěli koupit a seriózně provozovat. Navíc se tak snižuje „obecná využitelnost“ Internetu, protože vzniká záplava stránek osázených de facto pouze reklamními systémy (v horším případě navíc ještě obsahující škodlivý kód).
Zkušební perioda vznikla původně proto, aby člověk nemusel platit, pokud při registraci došlo např. k překlepu. ICANN ale nyní uvažuje, že zavede určitý poplatek ještě před zkušební lhůtou, který bude třeba zaplatit tak jako tak. Protože spekulanti takhle zabírají obrovské množství domén, i směšná částka typu navrhovaných 20 centů za doménu by jim mohla přistřihnout křídla. ICANN sama ovšem domény zájemcům neregistruje, to činí jednotliví registrátoři, na změně fungování systému se tedy bude muset dohodnout více zainteresovaných subjektů.
K úsilí ICANN se připojil i Google, který se rozhodl znemožnit vkládat na domény ve zkušební lhůtě kód svých reklamních systémů.

Zdroj: Computerworld.com

Autor článku