(pokračování včerejšího článku)
OSTATNÍ LIDÉ SÁZEJÍ, MY NE
V současnosti pracujeme na zprovoznění nové služby v Kostarice. Oč jde? Další z řady stránek věnující se sázení na sport a jeho milionům fanoušků. Jak vůbec začít s takovým projektem? Jako u všeho nového je třeba oběhnout spoustu úřadů a zařídit milion věcí. Proto jsem si najal člověka přímo na místě, který tohle dostal na starost. Po získání povolení následovalo nasazení back-endových serverů, podepsání smlouvy s ISP, zajištění zálohování a aktuálně se pracuje na zprovoznění webových stránek a testování celého systému.
Na každém kroku vidím analogii s nasazováním klasických e-commerce projektů. Obdobný postup, stejný druh problémů a podobné požadavky ze strany vedení – „MIT, už jsi ty stránky zprovoznil? Mistrovství světa začíná za pár týdnů. Tehdy už musí všechno jet jako po másle!“ Tak jako tak, jakmile bude naše on-line sázková kancelář v provozu, můžeme očekávat více než solidní návratnost investic, a o to tu jde především.
I ZLOČINCI POTŘEBUJÍ BEZPEČNOST
Investujeme do špičkového zabezpečení, neboť stránky věnující se hazardu stále čelí pokusům o vydírání. Neuběhne den, aby nějaký ruský hacker nespustil DDoS (Distributed Denial-of-Service) útok a za jeho zastavení nepožadoval připsání tučné částky na svůj účet. Šifrujeme úplně všechno a autentizace přístupu uživatelů je velice přísná. Veškeré zabezpečení si obstaráváme sami a nespoléháme přitom na outsourcing nebo třetí stranu. Šéfovi bezpečnosti platím slušné peníze, takových 30 % nad rámec standardu, ale vím, že se to vyplatí. Potkal jsem ho před pár lety na konferenci Black Hat v Las Vegas. Hned se mi zalíbil, protože nebyl jedním z těch vychloubavých floutků, kteří pěli samochválu na své schopnosti. Byl tichý, seděl vzadu, dělal si poznámky a snažil se něčemu přiučit. Okamžitě jsem věděl, že je ten pravý.
Pověřil jsem ho také interní bezpečností. Jeho role je v podstatě CPO (Chief Privacy Officer) pro skupinu lidí, kterým opravdu záleží na „zachování jejich soukromí“. Technologické prostředky – telefony, internet – jsou skvělé k vydělávání peněz, problém však je, že se dnes všechno zaznamenává. Můj bezpečnostní chlapík sám napsal a používá hned několik antiforenzních nástrojů k mazání těchto „nežádoucích“ logů, i díky tomu mohu zodpovědně prohlásit, že se pyšníme lepší ochranou soukromí než leckterá banka. Náš CPO dokáže vypnout GPS v mobilních telefonech a v současnosti pracuje i na vlastní obdobě projektu TOR (The Onion Router), který umožňuje na internetu při komunikaci skrýt vaši identitu, vámi přenášená data i to, kde se právě nacházíte. Všechno, a tím myslím opravdu všechno, je navíc šifrované. K našim datům tak mohou přistupovat jen dva lidé, já a můj muž přes bezpečnost.
HLEDEJTE TALENT
Spolupracuji pouze s lidmi, kteří mi předvedou něco extra. Jednou ke mně přišel muž, který za použití cizích osobních informací nabízel zřízení dočasných mezinárodních mobilních čísel. Je mnoho zájemců, kteří za mobilní telefon „na jedno použití“ zaplatí velké peníze. Proto jsem se s mužem dohodl. On dodal informace a čísla, my se starali o distribuci.
Zeptal jsem se ho, zda aktuálně pracuje ještě na jiných projektech. Natočil ke mně svůj přenosný počítač a ukázal mi vlastní webovou stránku, s jejíž pomocí formou aukce prodává údaje z kreditních karet. Ten muž se mi líbil a já mu nabídl zaměstnání, hned jsme si plácli. Od té doby je v podstatě naším R&D oddělením. Musím ovšem uznat, že mám veliké štěstí na talentované lidi. Mí zaměstnanci jsou technologicky vyspělí, pracovití, myslí inovativně a podnikatelsky. Myslím, že by se neztratili ani v celosvětové konkurenci.
SLADĚNÍ OBCHODNÍCH CÍLŮ A TECHNOLOGIÍ MEZI NÁMI ZLODĚJI
Přes všechny podobnosti je zde jedna věc, ve které se od vás, klasických CIO, odlišuji. Pravidelně čítávám o tom, jaké mají CIO problémy se sladěním technologie s obchodními cíli. To se mě netýká. Mí nadřízení mi nedají ani korunu, pokud si nebudou jistí, že se jim tato investice vrátí. A proč by také měli? Sám bych ani neuvažoval o započetí nejistého projektu. Nejsem dítě, které dostává kapesné na předražené technologické hračky. Krom toho nikdy nepoužívám „CIO žargon“, a netrávím večery tvorbou prezentací v PowerPointu.
Spekulace? Ty nejsou součástí našeho obchodního modelu. Dobrá, možná nejsem stále zásoben nejnovějšími gadgety, ale k čemu také? Co potřebuji, to mám, byznys šlape a šéfové jsou spokojení…