Ve světě IT není neobvyklé účastnit se v projektech, které se dobře rozjedou a potom skončí katastrofou. Uvádíme několik raných známek toho, že daný projekt nedopadne dobře...
Projekt nemá podporu senior managementu
Silná osobnost ze společnosti dostane „skvělý nápad“ a začne plánovat schůze a alokovat prostředky aniž by čekala, až se senior management rozhodne. Mnoho podobných projektů pokračuje až do okamžiku, kdy je potřeba investovat peníze, a potom se hroutí. Často většina účastníků kromě vlastního původce vůbec netuší, že nebyl odsouhlasen žádný rozpočet. Důležité je nepřijmout tvrzení, že je to proto, že není jasné, kolik to bude spát, dokud se projekt nerozjede.
Neexistuje žádný detailní plán projektu
Práce se softwarem na plánování projektů bývá komplikovaná a často frustrující. Ještě horší je ale případ, kdy projekt vůbec žádný projektový plán nemá. Jeho existence přece jen donutí všechny zúčastněné ke zvažování všech nezbytných fází a kroků, včetně pořadí jejich provádění. Detailní plán je vždy lepší než postupovat podle instinktu a pokud žádný neexistuje, je lepší vytvořit si vlastní.
Schůze jsou plánovány bez ohledu na dostupnost členů týmu
Pokud vedoucí projektu svévolně plánuje schůze na data, která jsou v konfliktu s jinými důležitými a již naplánovanými událostmi, zaručí to, že klíčoví členové týmu nebudou přítomni a efektivita setkání bude nulová. Řešení je jednoduché: investovat dostatek času do hledání časového slotu. Dobré je pracovní schůzky plánovat před obědem, pokud je to tedy možné – účastnící budou produktivnější.
Projekt se rozjíždí bez spolupráce s uživateli
Základem je vždy přihlédnout k názoru budoucích koncových uživatelů hned v raných plánovacích fázích projektu. Přitom se i komplexní projekty často utkají s realitou až v poslední fázi testování, kdy se teprve ukáže, že nahrazované procesy se již takto nepoužívají a ty nové nefungují vůbec.
Spuštění je naplánováno na víkend
Mnoho vedoucích plánuje živý start na víkend či prázdniny. Zdá se to být dobrý plán, protože potenciální problémy nepřeruší služby pro zaměstnance ani zákazníky. Ale během těchto časových oken je obtížné sehnat pomoc. Členové týmu budou přítomni, ale podpora subdodavatelů nebude k dispozici nebo bude mít výrazně horší reakční dobu. A není nic efektivnějšího, než po telefonu konzultovat problém databáze s expertem opalujícím s rodinou na pláži.