„Efektivitu v oblasti vzdělávání je vždy velmi obtížné prokázat. Museli bychom sledovat konkrétní výkony pracovníků před a po absolvování daného školení, což by v reálném firemním světě přineslo pouze další náklady bez jasného efektu,“ říká Alexandr Vasilenko, lektor školicího centra OKškolení společnosti OKsystem, a pokračuje: „Pokud bychom potřebovali pracovat s konkrétními čísly, nezbývá nám než se obrátit na nezávislé auditory, nebo vycházet z obecnějších výzkumů, které realizuje například agentura IDC.“
Výkon zaměstnance vyžaduje školení založené na specializacích
Role v IT už nejsou popisovány obecně jako „administrátor“ nebo „inženýr“, protože každá pracovní pozice má svou specializaci, například „inženýr bezpečnostních systémů“. Některé pozice mají dokonce podkategorie, které označují specifické role.
Vzhledem k tomu, že role v IT pokrývají širokou škálu odpovědností a dotýkají se řady technologií, je nezbytné, aby školení bylo více zaměřeno na konkrétní pracovní pozici. Takový přístup zajistí, že dovednosti IT profesionálů odpovídají odpovědnostem, které mají.
Agentura IDC zkoumala a porovnávala výkonnost desítek IT profesionálů, kteří byli certifikováni, s výkonností necertifikovaných IT profesionálů a dospěla k zajímavým výsledkům. Zjistila, že IT profesionálové s certifikací Microsoft dosahovali ve všech rolích o 26 % lepších výkonů než necertifikovaní IT profesionálové se stejnými odpovědnostmi.
Například datový inženýr Azure s certifikací společnosti Microsoft stráví o 20 % méně času nastavením infrastruktury a dokončí ji téměř o dva dny dříve. Trénink a vyhodnocení modelu strojového učení pak provede o 33 % rychleji, což je rovněž o více než dva dny dříve.
Tyto a další případy popisuje studie „Benefits of Role-Based Certifications“, která dokládá, že absolvování školení a certifikací umožňuje pracovníkům dokončit práci v kratším čase, lépe se orientovat v situaci pro zodpovědnější rozhodování, snížit počet bezpečnostních incidentů v síti, a zajistit tak vyšší zabezpečení pro firmu. Úspory v těchto případech pak dalece přesahují náklady vynaložené na proškolení a certifikace.
Úspory při náboru nových pracovníků
Další možností je vnímat náklady spojené se vzděláváním z pohledu úspor, například při přijímání nových pracovníků a jejich zaškolení.
V případě přijímacího řízení můžeme ušetřit náklady tím, že zahrneme do výběru pouze uchazeče, kteří absolvovali určitý typ školení. Lze tak předpokládat, že daná osoba disponuje znalostmi potřebnými pro danou pozici, například zmiňovaný datový inženýr Azure. Úspora vyplývá především z času, který není nutné vynakládat na nevhodné kandidáty, a zároveň dojde ke srovnání zaměstnanců na minimální doporučenou znalostní úroveň.
Častou situací je, kdy z týmu, který se například stará o správu cloudů, odejde jeden z pracovníků. Pak je nutné dostat nového pracovníka na obdobnou úroveň jako zbytek týmu, a proto je vhodné zajistit mu školení, která absolvovali i jeho kolegové. Díky tomu se výrazně ušetří na zaškolování nového pracovníka, který již bude obeznámen se základy správy, např. správa uživatelů, úložiště, propojení sítí apod. Ve firmě se pak mohou zaměřit pouze na seznámení s konkrétním nasazením řešení, například z čeho se vytvářejí konkrétní reporty a jak jsou rozdělené jednotlivé jednotky, a pod.
Závěrem lze konstatovat, že investice do školení a certifikace zaměstnanců přináší firmám široké spektrum přínosů. Nejenže se zvyšuje efektivita práce díky úspoře času potřebného k realizaci úkolů, ale také se zjednodušuje a urychluje náborový proces, protože firmy mohou cíleně vyhledávat kandidáty s potřebnou odborností. Navíc vyšší úroveň znalostí a dovedností přispívá k lepšímu zajištění bezpečnosti, což je v dnešním digitálním prostředí klíčové.
Nezapomeňte, že v září nastupují do školních lavic nejen žáci a studenti, ale také zaměstnanci. A v průběhu září se zaplňují kapacity většiny školících center až do konce roku, tak jak jste na tom u vás ve firmě?