Hlavní navigace

Jak zajistit kontinuitu podnikání

20. 9. 2010

Sdílet

Každý, kdo má alespoň minimální vizi ve svém podnikání, si dobře uvědomuje, že otázka business continuity (BC, zachování kontinuity činnosti) není luxus, ale holá nezbytnost.

Jak je na tom ale tato problematika v době současné (odeznívající) recese? Důsledkem současné obecné situace je skutečnost, že si firmy hlídají nákladové položky a nad každým výdajem více přemýšlí.

Je pochopitelné, že v časech dobrých se snadno argumentuje tím, že „každý potřebuje business continuity“ – v časech horších ale potřebujeme reálný a hmatatelný důkaz tohoto tvrzení. S tím, že jde o ochranu proti něčemu, co může nastat jednou za několik let, asi příliš neuspějeme.

Zachování kontinuity činnosti (má-li býti zajištěno) musí umět uspokojivě odpovědět na následující otázky: Jak pomáhá: toku peněz ve firmě, ročním (čtvrtletním) ziskům/výsledkům, snižovat náklady, zvýšit ziskovost nebo tržní podíl či zvýšit hodnotu organizace?

Pokud na tyto otázky (či alespoň jejich většinu) neexistuje uspokojivá odpověď, těžko se bude obhajovat investice do projektů z oblasti „business continuity“ – a navíc začne stávající rozpočet nezadržitelně klesat. Problém ale spočívá často v tom, že na tyto jednoduché a přímé otázky nejsou jednoduché a přímé odpovědi. Přesto se je pojďme pokusit nalézt.

 

Přínosy BC

Jak tedy programy zachování kontinuity pomáhají cashflow? V prvé řadě je to zajištění stabilní důvěry zákazníků, kteří mají jistotu, že všechny systémy a služby budou pracovat navzdory katastrofickému scénáři. Business continuity sice tok peněz nevytváří, ale udržuje. A to není málo.

Se zisky a náklady je to podobné – často se dá v BC nalézt místo, kde lze ušetřit. Potřebujeme skutečně externí dodavatele, když si některé služby ošetříme vlastními silami? Samozřejmě, že to můžeme udělat – ale dosáhneme stejných výsledků (reakční doba, nasazení zdrojů, čas obnovy, výpadek...)? Není to spíše snaha ušetřit za každou cenu – ať to stojí, co to stojí? V business continuity jsou čas peníze – kdyby tomu tak nebylo, pak jej vůbec nepotřebujeme.

A jak BC pomáhá zvýšit hodnotu organizace? Udržením kvalitních služeb – což je důležité zvláště v době, kdy se ostatní uchylují ke krátkozrakým kompromisům z hlediska kvality.

V každém případě: pokud se nástroje z kategorie BC chystáte nasadit, nebo přemýšlíte o změně systémů či řešení, které používáte, mohly by vám přijít k dobru některé z následujících tipů.

 

Tipy na zamyšlení

V prvé řadě si ujasněte, co od takového systému vlastně požadujete. Ač tento bod vypadá velmi jednoduše až lacině, jedná se nade vší pochybnost o nejdůležitější věc, kolem které se celá otázka business continuity točí.

Protože pokud víte, co chcete, můžete to dostat – a naopak, pokud nevíte, těžko to dostanete. Představa zkrátka musí být co nejjasnější a nejpřesněji definovatelná: éra „něco a nějak“ už je dávno v propadlišti dějin. Takže je zapotřebí co nejpřesněji stanovit požadavky co řešit, jakými zdroji, jakým způsobem.

Pozor, není zapotřebí přijít za dodavatelem a jen mu nadiktovat svoji představu, ale je nutné ji společně dokázat definovat. Pokud to nedokážeme, nebudeme mít v ruce nástroj a utopíme se v moři nekonečných změn, změn, změn...

Také si pamatujte, že nehledáte ten nejlepší nástroj.

Trh s nástroji business continuity je nesmírně dynamický a neustále se vyvíjí. Takže se zcela běžně stane, že se rozhlédneme kolem sebe a smutně konstatujeme „mohli jsme si vybrat lepší řešení“.

Jenomže srovnávání produktů není nejšťastnějším úkonem, protože často srovnáváme nesrovnatelné. Nezapomínejme, že pro sebe nevybíráme „ten nejlepší“ produkt, ale ten, který v danou chvíli nejlépe odpovídá našim představám a potřebám.

Co naopak hledáte, to jsou reference. Když si vybíráme řešení, je zapotřebí provést hodnocení nejen software, ale také dodavatele. Chcete produkt, ale kde je jistota o jeho spolehlivosti, podpoře nebo podobných aspektech.

Hledejte reference: tedy další organizace, které mají zkušenosti, které nám chybí. Tedy zkušenosti s praktickým nasazením a provozem.

Zvažte také politiky změn a řízení identit. Uchraňte se budoucí frustrace a představte si, že implementace nikdy nebude perfektní, a to i když nadefinujete všechny požadavky atd. Třeba proto, že se požadavky časem mění, protože dnešní byznys je ve stavu trvalé změny. Mění se organizační jednotky, politiky, systém – což vše má vliv na business continuity a softwarové nástroje, které používá.

 

Nezbytná školení

A nakonec připomínáme: nezapomínejte na školení, vysvětlování a obecně podporu. Mnoho dobrých projektů končí na tom, že je lidé odmítají používat. Protože nový software vždy znamená, že se mění to, co uživatelé mají navyklé a zažité.

Často nechtějí používat software komplikovanější, protože z jejich pohledu jsou jednodušší produktivní programy jako Word či Excel. Jenomže si neuvědomují, že business continuity představuje přínos pro celou firmu – a že tak dávají přednost osobnímu pohodlí před společným zájmem.

ICTS24

 

Tento článek vyšel v tištěném SecurityWorldu 1/2010.

Autor článku