Jak je na tom ale tato problematika v době současné (odeznívající) recese? Důsledkem současné obecné situace je skutečnost, že si firmy hlídají nákladové položky a nad každým výdajem více přemýšlí.
Je pochopitelné, že v časech dobrých se snadno argumentuje tím, že „každý potřebuje business continuity“ – v časech horších ale potřebujeme reálný a hmatatelný důkaz tohoto tvrzení. S tím, že jde o ochranu proti něčemu, co může nastat jednou za několik let, asi příliš neuspějeme.
Zachování kontinuity činnosti (má-li býti zajištěno) musí umět uspokojivě odpovědět na následující otázky: Jak pomáhá: toku peněz ve firmě, ročním (čtvrtletním) ziskům/výsledkům, snižovat náklady, zvýšit ziskovost nebo tržní podíl či zvýšit hodnotu organizace?
Pokud na tyto otázky (či alespoň jejich většinu) neexistuje uspokojivá odpověď, těžko se bude obhajovat investice do projektů z oblasti „business continuity“ – a navíc začne stávající rozpočet nezadržitelně klesat. Problém ale spočívá často v tom, že na tyto jednoduché a přímé otázky nejsou jednoduché a přímé odpovědi. Přesto se je pojďme pokusit nalézt.
Přínosy BC
Jak tedy programy zachování kontinuity pomáhají cashflow? V prvé řadě je to zajištění stabilní důvěry zákazníků, kteří mají jistotu, že všechny systémy a služby budou pracovat navzdory katastrofickému scénáři. Business continuity sice tok peněz nevytváří, ale udržuje. A to není málo.
Se zisky a náklady je to podobné – často se dá v BC nalézt místo, kde lze ušetřit. Potřebujeme skutečně externí dodavatele, když si některé služby ošetříme vlastními silami? Samozřejmě, že to můžeme udělat – ale dosáhneme stejných výsledků (reakční doba, nasazení zdrojů, čas obnovy, výpadek...)? Není to spíše snaha ušetřit za každou cenu – ať to stojí, co to stojí? V business continuity jsou čas peníze – kdyby tomu tak nebylo, pak jej vůbec nepotřebujeme.
A jak BC pomáhá zvýšit hodnotu organizace? Udržením kvalitních služeb – což je důležité zvláště v době, kdy se ostatní uchylují ke krátkozrakým kompromisům z hlediska kvality.
V každém případě: pokud se nástroje z kategorie BC chystáte nasadit, nebo přemýšlíte o změně systémů či řešení, které používáte, mohly by vám přijít k dobru některé z následujících tipů.
Tipy na zamyšlení
V prvé řadě si ujasněte, co od takového systému vlastně požadujete. Ač tento bod vypadá velmi jednoduše až lacině, jedná se nade vší pochybnost o nejdůležitější věc, kolem které se celá otázka business continuity točí.
Protože pokud víte, co chcete, můžete to dostat – a naopak, pokud nevíte, těžko to dostanete. Představa zkrátka musí být co nejjasnější a nejpřesněji definovatelná: éra „něco a nějak“ už je dávno v propadlišti dějin. Takže je zapotřebí co nejpřesněji stanovit požadavky co řešit, jakými zdroji, jakým způsobem.
Pozor, není zapotřebí přijít za dodavatelem a jen mu nadiktovat svoji představu, ale je nutné ji společně dokázat definovat. Pokud to nedokážeme, nebudeme mít v ruce nástroj a utopíme se v moři nekonečných změn, změn, změn...
Také si pamatujte, že nehledáte ten nejlepší nástroj.
Trh s nástroji business continuity je nesmírně dynamický a neustále se vyvíjí. Takže se zcela běžně stane, že se rozhlédneme kolem sebe a smutně konstatujeme „mohli jsme si vybrat lepší řešení“.
Jenomže srovnávání produktů není nejšťastnějším úkonem, protože často srovnáváme nesrovnatelné. Nezapomínejme, že pro sebe nevybíráme „ten nejlepší“ produkt, ale ten, který v danou chvíli nejlépe odpovídá našim představám a potřebám.
Co naopak hledáte, to jsou reference. Když si vybíráme řešení, je zapotřebí provést hodnocení nejen software, ale také dodavatele. Chcete produkt, ale kde je jistota o jeho spolehlivosti, podpoře nebo podobných aspektech.
Hledejte reference: tedy další organizace, které mají zkušenosti, které nám chybí. Tedy zkušenosti s praktickým nasazením a provozem.
Zvažte také politiky změn a řízení identit. Uchraňte se budoucí frustrace a představte si, že implementace nikdy nebude perfektní, a to i když nadefinujete všechny požadavky atd. Třeba proto, že se požadavky časem mění, protože dnešní byznys je ve stavu trvalé změny. Mění se organizační jednotky, politiky, systém – což vše má vliv na business continuity a softwarové nástroje, které používá.
Nezbytná školení
A nakonec připomínáme: nezapomínejte na školení, vysvětlování a obecně podporu. Mnoho dobrých projektů končí na tom, že je lidé odmítají používat. Protože nový software vždy znamená, že se mění to, co uživatelé mají navyklé a zažité.
Často nechtějí používat software komplikovanější, protože z jejich pohledu jsou jednodušší produktivní programy jako Word či Excel. Jenomže si neuvědomují, že business continuity představuje přínos pro celou firmu – a že tak dávají přednost osobnímu pohodlí před společným zájmem.
Tento článek vyšel v tištěném SecurityWorldu 1/2010.