Jednou z největších obav firem při přechodu na cloud je možnost ztráty kontroly nad svými daty, resp. jejich nedostupnosti. Podle některých názorů sice nemají takové obavy své opodstatnění, jak ale ukázal nedávný dvoudenní výpadek datového centra amerického Amazonu, nikdo není dokonalý. Je tedy vhodné se na podobné případy dobře připravit. Zde je několik tipů, jak udržet svůj cloud při životě za všech okolností.
Krizový plán
Vypracujte si podrobný scénář pro případný kolaps cloudu a jeho následné oživení. Na možná rizika se zaměřte ještě předtím, než se do prostředí cloud computingu vůbec přesunete. Cloud přímo vybízí k otestování všech možných selhání v naaranžovaném prostředí reflektujícím potřeby vaší firmy, takže vás pak za plného provozu již nic nepřekvapí. Takové testování systému a vyhodnocování možných rizik je dobré provádět opakovaně.
Znalosti nade vše
Firmy mají často představu, že díky cloudsourcingu nemusí o samotné technologii téměř nic vědět. Mít v týmu experty na cloud computing se však vyplatí právě v případě možného selhání systému. Pokud nedisponujete vlastními kapacitami, požádejte o pomoc svého poskytovatele nebo využijte služeb externího konzultanta.
Vlastní záloha
Amazonu trvalo dva dny, než se mu podařilo nalézt a opravit problémy v jeho datovém centru. Díky tomu si mnoho jeho zákazníků uvědomilo, že není dobré spoléhat se pouze na druhé, a své kritické systémy přesunulo na vlastní servery.
Na ničem nešetřete
Cloud computing může vaší firmě ušetřit hodně peněz, ale snažit se za každou cenu škudlit se nevyplácí. Jeden příklad za všechny. Hodně společností postižených výpadkem datového centra Amazonu v Severní Virginii si nemohlo či nechtělo připlatit za paralelní systémy v cloudu. A dopadly tak, jak dopadly. Jednoho z největších zákazníků Amazon Web Services, společnost Netflix, se výpadek naopak téměř nedotkl, protože firma využívá dalších tří centr umístěných v jiných oblastech.
Pozor na smlouvu
Cloud computing se zdá být naprosto jednoduchou záležitostí, ve skutečnosti tomu tak ale vůbec není. Firmy by si měli dát při podpisu smlouvy pozor, jaké možnosti mají v případě možného pádu systému či ztráty dat. Pokud by šlo o jednostranný dokument, který přenáší odpovědnost za bezpečnost i ochranu dat na zákazníka a poskytovatel by vlastně ani za nic nemohl, pak by takový obchod postrádal smysl.