Jaký byl letošní Invex/Digitex, konaný ve dnech 9.-13. října 2006 na brněnském Výstavišti? Záleží na úhlu pohledu, osobních zájmech, pracovních povinnostech a míře očekávání. Někomu přinesl dostatek informací nebo podnětů, jiný návštěvník mohl odcházet s pocitem, že se jeho pobyt nevydařil.
Pro odborníky v IT nemohl v době internetu přinést mnoho překvapení, obchodníkům pomohl zjednodušit či zrychlit pracovní agendu, neboť spousta jejich protějšků byla na jednom místě ve stejnou dobu. Návštěva v prvních dvou odborných dnech byla při vstupném 500 Kč pro někoho příliš drahá, konference pořádané v těchto dnech ale přesto netrpěly nedostatkem účastníků a přednášející alespoň nemuseli překřikovat hučící návštěvníky v okolí, jako tomu bylo od středy do pátku (při běžné ceně vstupu 100 Kč). A co nás tedy zaujalo?
Velkou, či spíše středně velkou show naplánoval Intel ve spolupráci s Comforem, nVidií a Logitechem na úterní dopoledne do pavilonu D. Jejím vrcholem mělo být představení "nejvýkonnějšího stolního počítače v ČR". Jakkoliv nepochybujeme o tom, že sestava obsahující Intel Core 2 Duo X6800 Extreme, dvě grafické karty GeForce 7950GX2, paměť Kingston 2GB DDR2-800MHz a dva pevné disky Western Digital 400 GB, spolu se systémem vodního chlazení, patří bezpochyby mezi nevýkonnější PC u nás, nejedná se o žádnou novinku všechny zmíněné komponenty jsou na trhu již mnoho měsíců a jediné, co soudnému uživateli zabrání v pořízení podobného systému, je naprosto nehorázná cena. Co nám ale při předvedení "nejvýkonnějšího PC" opravdu chybělo, bylo srovnání. Proč Intel spolu s Comforem a nVidií nenechal postavit sestavu z konkurenčních komponent (Tedy Athlon 64 FX a Radeon X1900XTX Crossfire) a nepostavil obě PC proti sobě, aby tak své tvrzení podložil? Bez možnosti porovnat či alespoň zhodnotit výkon "nejvýkonnějšího PC" se z celé akce stává jen plácání marketingové slámy. Na stánku Intel Power Zone byl přitom "vystavován" mnohem zajímavější exponát PC se čtyřjádrovým procesorem Intel, tedy technologií, která bude uvedena na trh až v průběhu listopadu. Uvozovky jsou bohužel i v tomto případě na místě, neboť pod pojmem "vystavován" máme na mysli skříň, v jejíchž útrobách se sice skrývá čtyřjádrový poklad, vše je ale umístěno v dostatečně bezpečné vzdálenosti od případných zájemců a opět chybí jakékoliv smysluplné demo vystavované technologie. Ve finále tak byla skutečně nejzajímavější částí expozice sekce Power Zone, věnovaná novému systému Comfor X-Play a periferiím Logitech. Ty si totiž bylo možné opravdu vyzkoušet v modelové instalaci "obývacího pokoje".
Mezi ty úspěšnější vystavovatelské kousky lze bezpochyby počítat uvedení nových notebooků HP Pavilion, spolu s reklamní kampaní "Počítač je konečně osobní", zaměřenou na koncové zákazníky i firmy. HP se s novým notebookem vcelku chytře zaměřilo na domácí uživatele, přičemž zdůrazňuje, že vlastní, nejlépe mobilní PC dnes potřebuje opravdu každý. Reklamní spoty pro TV vypadají výtečně a vcelku zajímavě a odlehčeně je pojat i zbytek kampaně co je ale nejpodstatnější: velmi zajímavé jsou i nové notebooky HP Pavilion. Bohužel, ani HP se v tomto případě nevyhnulo notné dávce šibalství, které jsme odhalili jen chvíli po skončení tiskové konference přímo u stánku HP v pavilonu B. Vystavené modely Pavilion dv6100 jsme si s chutí osahali zajímaly nás zejména případné varianty s novými procesory Core 2 Duo. Jaké však bylo naše překvapení, když jsme zjistili, že ve vystavených exemplářích nejen že nejsou čipy Core 2, ale že dokonce vůbec nemají procesory Intel a namísto toho jsou osazeny Turiony 64 X2 (nové Paviliony byly přitom představeny jako výhradně intelovské mašinky). To, že se nepodaří sehnat na veletrh exponáty s určitou specifikací, nebývá až tak neobvyklé, jenže v situaci, kdy u nás HP tyto notebooky s procesory AMD patrně vůbec nenabídne, se jedná o velmi pikantní záležitost a jen stěží lze zaplašit myšlenky na roli, kterou hrají v tomto případě marketingové peníze, jimiž do celé kampaně přispívá už tradičně Intel.
Příznivce audiovizuální techniky bezesporu musel zaujmout pavilon věnovaný budoucnosti digitální televize. Zde se mohli návštěvníci seznámit s možnými směry, jakými se bude ubírat vývoj digitálního televizního vysílání. Z expozic vystavovatelů je jasné, že budoucnost televize spočívá v digitálním vysílání a dále i v kvalitním rozlišení HD. Nejspíše v režimu HDTV. Jak bylo vidět, pro domácnost bude v budoucnu dostupná digitální televize nejen prostřednictvím standardu DVB-T (tedy pozemní vysílání šířené vzduchem), ale i po vysokorychlostních linkách (tedy přes internet). V tomto směru je trochu paradoxní, že u obřího a poměrně pěkně postaveného stánku společnosti Telefónica O2 jsme žádnou praktickou ukázku jejich propagované digitální televize nenalezli (alespoň v době, kdy jsme jejich stánek navštívili). V tomto směru neskrýváme mírné rozčarování. Zvlášť pokud uvážíme, že reklamu na jejich produkt využívající pevnou linku lze vidět v běžné televizi každou chvíli.
PC World
Best of Invex 2006Po dlouhých diskuzích jsme se nakonec rozhodli ocenit v letošním roce nikoliv produkt jediný, ale celou produktovou řadu řešení spolenosti TomTom. Do té patří jednak navigační přístroje TomTom Go a TomTom ONE a také navigační software pro PDA TomTom Navigator, pro chytré mobilní telefony pak TomTom Mobile. Srdcem všech těchto produktů je špičkový navigační software Tom-Tom a právě ten se největší měrou zasloužil o ocenění PC World Best of Invex.