Jaký je rozdíl mezi tradiční a moderní analytikou?

7. 2. 2016

Sdílet

 Autor: © alphaspirit - Fotolia.com
Do finále se blíží strukturální změna podoby firemní analytiky, tvrdí Gartner. Podle něj dosáhne letos trh s analytikou a BI výše 16,9 miliardy dolarů, což je meziročně o 5,2 % více.

Oblast BI a analytiky se podle Gartneru v současné době nachází v závěrečné fázi několikaletého posunu od tradičního reportingu vedeného IT k byznysově orientované samoobslužné analytice.

Moderní platformy business intelligence a analytiky (BI&A) tak ve stále větší míře plní nové požadavky na dostupnost, agilitu a hlubší analytický vhled.

„Organizace, které chtějí získat přidanou hodnotu z kvalitnější analýzy různých zdrojů dat, se musí přeorientovat na snadno přístupné, využitelné, rychlé a agilní moderní BI platform,“ vysvětluje Ian Bertram, viceprezident společnosti Gartner.

Nejdůležitějším rozdílem mezi moderní BI a analytickou platformou a jejím tradičním „IT“ reportingovým pojetím je objem počátečního modelování a znalostí potřebných k vytváření analytických výstupů a obsahu (viz tabulka).

Vytváření analytického obsahu pomocí tradičních „IT“ reportingových platforem začíná tím, že IT v předstihu konsoliduje a modeluje data. Oproti tomu moderní BI&A platformy podporují přímou tvorbu výstupů a obsahu s pouhou podporou ze strany IT.

 

Srovnání tradičních a moderních BI&A platforem (na nejvyšší úrovni)

ICTS24

 

Komponenta analytického workflow

IT-centrický reporting a analytická platforma

 

Moderní BI a analytické platformy

Zdroj dat

Je nutné provést předem dimenzionální modelování (optimální struktura/schéma navržené IT)

Modelování dat předem není potřeba (ploché/prosté soubory a/nebo tabulky)

Příprava dat ke zpracování

Provádí IT

Podporuje IT

Tvorba obsahu

Primárně zaměstnanci IT, případně někteří zkušení uživatelé

Uživatelé na straně “byznysu”

Analýza

Strukturované a ad-hoc reporty a analýzy na základě předem definovaných modelů.

“Volná” práce s formuláři, formátování výstupů

Doručování výstupu

Distribuce a notifikace prostřednictvím naplánovaných reportů nebo pomocí portálu

Prostřednictvím sdílení, platforem pro spolupráci, “vyprávění příběhů” nebo otevřených API

Zdroj: Gartner, únor 2016