Oblast BI a analytiky se podle Gartneru v současné době nachází v závěrečné fázi několikaletého posunu od tradičního reportingu vedeného IT k byznysově orientované samoobslužné analytice.
Moderní platformy business intelligence a analytiky (BI&A) tak ve stále větší míře plní nové požadavky na dostupnost, agilitu a hlubší analytický vhled.
„Organizace, které chtějí získat přidanou hodnotu z kvalitnější analýzy různých zdrojů dat, se musí přeorientovat na snadno přístupné, využitelné, rychlé a agilní moderní BI platform,“ vysvětluje Ian Bertram, viceprezident společnosti Gartner.
Nejdůležitějším rozdílem mezi moderní BI a analytickou platformou a jejím tradičním „IT“ reportingovým pojetím je objem počátečního modelování a znalostí potřebných k vytváření analytických výstupů a obsahu (viz tabulka).
Vytváření analytického obsahu pomocí tradičních „IT“ reportingových platforem začíná tím, že IT v předstihu konsoliduje a modeluje data. Oproti tomu moderní BI&A platformy podporují přímou tvorbu výstupů a obsahu s pouhou podporou ze strany IT.
Srovnání tradičních a moderních BI&A platforem (na nejvyšší úrovni)
Komponenta analytického workflow |
IT-centrický reporting a analytická platforma
|
Moderní BI a analytické platformy |
Zdroj dat |
Je nutné provést předem dimenzionální modelování (optimální struktura/schéma navržené IT) |
Modelování dat předem není potřeba (ploché/prosté soubory a/nebo tabulky) |
Příprava dat ke zpracování |
Provádí IT |
Podporuje IT |
Tvorba obsahu |
Primárně zaměstnanci IT, případně někteří zkušení uživatelé |
Uživatelé na straně “byznysu” |
Analýza |
Strukturované a ad-hoc reporty a analýzy na základě předem definovaných modelů. |
“Volná” práce s formuláři, formátování výstupů |
Doručování výstupu |
Distribuce a notifikace prostřednictvím naplánovaných reportů nebo pomocí portálu |
Prostřednictvím sdílení, platforem pro spolupráci, “vyprávění příběhů” nebo otevřených API |
Zdroj: Gartner, únor 2016