„Produkt Skype for Business umožňuje významně snížit náklady za dálkové hovory. Kdokoli ze stovek milionů uživatelů služby Skype může zcela zdarma volat firmám a zákazníkům využívajícím tuto technologii, což pomáhá řídit náklady na kontaktní centra a vzdálené firemní zaměstnance,“ uvádí Irwin Lazaar, analytik společnosti Nemertes Research.
Služba také dokáže sestavit hovory s čísly veřejné telefonní sítě tak, že použije internet jako páteřní komunikační kanál na velkou vzdálenost a poté hovor směruje k cílovému číslu přes místní telefonní ústřednu.
Integrace s IP PBX
Technologie Skype je podporována řadou dodavatelů produktů a služeb typu transport hlasu přes IP linky (VoIP) nebo IP videopřenosy, kteří zákazníkům zjednodušují integraci služby Skype se svými obchodními nabídkami. Jsou mezi nimi například společnosti Cisco, Shortel, SIP Foundry (součást Nortelu) nebo LifeSize. „Navíc probíhají rozhovory o začlenění technologie Skype také s firmami Alcatel-Lucent nebo Microsoft,“ tvrdí Stefan Oberg, generální ředitel a viceprezident divize Skype for Business.
Certifikace Skype znamená, že zákazníci těchto dodavatelů mohou přijímat a odesílat hovory Skype přes příslušné certifikované produkty. Příchozí hovory Skype jsou vždy zdarma a firmy si mohou dokoupit minuty pro realizované odchozí hovory z telefonů připojených k certifikovaným serverům zprostředkujícím toto IP volání.
Hovory jsou přenášeny mezi místním bodem připojení sítě Skype volajícího a přípojným bodem Skype blízko místa volaného, takže se tak pomocí služby Skype for SIP eliminují poplatky za dálková spojení.
Skype for Asterisk je separátní program, který podporuje stejné funkce prostřednictvím open source telefonních IP ústředen Asterisk a přidává schopnost volat uživatele Skype i přímo prostřednictvím PBX. Skype má také certifikované hraniční řadiče relací (SBC, Session Border Controller) od firmy Acme Packet, které usnadňují interoperabilitu IP ústředen se sítí Skypu.
Skype for Business je v tuto chvíli stále ve fázi testování, i když na rozdíl od loňského podzimu, kdy se jednalo jen o uzavřenou komunitu, jde nyní o veřejnou podobu, ke které se může připojit prakticky kdokoliv.
Možné využití
„Příchozími hovory Skype mohou firmy snížit své náklady například za zelené linky s předčíslím 800, protože jim může kdokoli s počítačovým klientským softwarem nebo telefonem s podporou pro Skype zavolat zdarma,“ tvrdí Oberg.
Společnosti mohou umístit tlačítko hovoru Skype na své webové stránky, takže uživatelé mající účet u Skypu a prohlížející takové weby na něj klepnou a hned jsou s firmou spojeni prostřednictvím bezplatného hovoru. Například jedna francouzská pojišťovací společnost prý přijímá až 10 % zákaznických hovorů realizovaných přes tlačítko na svém webu.
„Hotely by mohly používat službu Skype for SIP k přepojování potenciálních zákazníků ze svých internetových stránek přímo na konkrétní pracovníky zajišťující rezervaci. Jakmile ji zákazníci provedou, mohou dát přátelům a kolegům název účtu Skype příslušného hotelu a ti i pak mohou zdarma realizovat hovory s hosty během jejich tamějšího pobytu,“ uvádí Oberg.
Některé firmy používaly běžné účty a klientská zařízení Skype pro podnikatelské účely ještě předtím, než začala být všeobecně dostupná služba Skype for Business.
Úspory lákají
Třeba kalifornská společnost Maxim Integrated Products, vyrábějící integrované obvody, ušetřila během jediného roku 90 tisíc dolarů díky neformálnímu využití programu Skype. Tato firma si koupila službu Skype pro odchozí volání do USA a Kanady, a to za 30 dolarů pro každého ze svých 2 tisíc uživatelů. „Společnost nainstalovala klienta Skypu do každého počítače a své pracovníky vybavila klasickou nebo USB náhlavní soupravou,“ uvádí Walter Curd, tamější ředitel IT. I když nebylo využívání této technologie povinné, náklady za rok u poplatků za vzdálené hovory přesto klesly o 150 tisíc dolarů, takže čistá úspora činila 90 tisíc dolarů.
Přitom jen přibližně 20 % uživatelů využívá Skype intenzivně; na druhou stranu zhruba stejná část zaměstnanců ho nevyužívá vůbec. Ostatní jen občas. „Většina používá Skype k hovorům se spolupracovníky v jiných geografických lokalitách,“ popisuje Curd.
Společnost Maxim si vyjednala zvětšení šířky pásma u některých svých připojení k internetu tak, aby bylo zajištěno, že kvalita hovorů Skype nebude ovlivněna úzkým datovým hrdlem, ale díky snižujícím se cenám to náklady v konečném důsledku nijak nezvýšilo. „Problém s hovory přes Skype u nás spočívá v kvalitě interní sítě, nikoliv vlastního internetu,“ vysvětluje Curd.
„Primární telefonní systém Maximu je tvořen tradičními ústřednami od společnosti Nortel, přičemž technologie Skype je zde použita především jako doplněk pro přidání videa a rychlých zpráv do počítačů, aby se tak rozšířily celkové možnosti komunikace,“ uvádí Curd. Tato firma již používá také telekonferenční vybavení od společnosti Polycom, to však vyžaduje použití místností, jejichž obsazení se musí předem naplánovat. „Nikdy nemohu sehnat konferenční místnost pro bezprostřední komunikaci,“ stěžuje si Curd. Vybavil tedy počítače zaměstnanců webovými kamerami a namísto toho realizuje videokonference právě přes síť Skypu.
Dokončení článku vám přineseme zítra...