Pětadvacítku nových technologií, které by CIO, CTO a další lídři odpovědní za technologie měli sledovat, mapuje hype křivka nastupujících technologií pro rok 2022.
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
„Nově vznikající technologie nabízejí vysoký transformační potenciál, ale ředitelé IT a vedoucí pracovníci v oblasti technologických inovací zároveň budou čelit výzvám, jak rozšířit digitální schopnosti a zlepšit udržitelnost tváří v tvář omezování zdrojů,“ říká Melissa Davisová, viceprezidentka výzkumu a analytička Gartneru. „Je proto nezbytné zorientovat se v šumu kolem nově nastupujících technologií a urychlit změny využitím inovací, které vedou k vyššímu odlišení se od konkurence a pomáhají zvyšovat efektivitu.“
Hype křivka nastupujících technologií je jedinečná tím, že shrnuje klíčové postřehy týkající se více než dvou tisíc technologií a aplikovaných frameworků, které Gartner každoročně analyzuje, do stručného, přehledného souboru „klíčových“ nových technologií a trendů, jež mají potenciál přinést v příštích dvou až deseti letech vysokou míru konkurenceschopnosti.
„Všechny technologie na této hype křivce jsou v raném stadiu a některé se teprve rodí – existuje tedy značná nejistota, jak se budou vyvíjet. Nasazení takových technologií je riskantnější, je ale zároveň potenciálně větším přínosem pro ty, kteří je dokážou správně posoudit, zavést dříve a využít v souladu se schopnostmi své organizace.“ vysvětluje viceprezident společnosti Gartner Gary Olliffe.
Tři témata nových technologických trendů
Rozvíjející se a rozšiřující se pohlcující zážitky (evolving and expanding immersive experiences): Soubor nově vznikajících technologií podporuje takové uživatelské či zákaznické zážitky a zkušenosti prostřednictvím dynamických virtuálních reprezentací, prostředí a ekosystémů zákazníků a lidí a také nových způsobů zapojení uživatelů a interakce s nimi.
Jde o technologie, díky nimž mohou jednotlivci ovládat své vlastní identity a data a využívat virtuální ekosystémy, jež lze integrovat s digitálními měnami. Nové způsoby oslovení zákazníků pak představují příležitost vytvářet nové zdroje příjmů. Konkrétně jde o technologie jako metaversum, NFT tokeny, superaplikace a web3, decentralizovaná identita, digitální lidé, digitální dvojče zákazníka a interní tržiště talentů.
Zrychlená automatizace umělé inteligence (accelerated AI automation): AI se stále častěji uplatňuje a rozšiřuje coby nedílná součást produktů, služeb a řešení. To urychluje potřebu i proces vytváření specializovaných AI modelů, které lze využít pro automatizaci tvorby, učení a nasazování AI.
Automatizace AI redefinuje roli člověka při vývoji AI, což umožní přesnější předpovídání a rozhodování i rychlejší dosažení očekávaných přínosů. Technologiemi, které podporují zrychlenou automatizaci AI, jsou autonomní systémy, kauzální AI, fundamentální modely, generativní návrh AI a generování kódu strojového učení.
Optimalizace práce/dodávek technologů (optimized technologist delivery): Úspěšné digitální obchodní modely jsou budovány, nikoliv kupovány. Celý soubor nově vznikajících technologií se proto zaměřuje na komunity tvůrců produktů, služeb a řešení, jako jsou fúzní týmy, a na platformy, které používají. Tyto technologie poskytují zpětnou vazbu a poznatky, jež optimalizují a urychlují dodávání produktů, služeb a řešení a zvyšují udržitelnost byznysu.
Mezi kritické technologie, které optimalizují dodávky technologů, patří rozšířené FinOps, cloudové datové ekosystémy, udržitelnost cloudu, výpočetní úložiště, síťová architektura kybernetické bezpečnosti, dohledatelnost (či pozorovatelnost) dat, dynamické řízení rizik, průmyslové cloudové platformy, minimální životaschopná architektura, vývoj řízený dohledatelností/pozorovatelností, otevřená telemetrie a platformové inženýrství.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.