Je vinna banka, nebo klient?

28. 1. 2010

Sdílet

Kdo může za to, že z peníze na bankovním účtu klientovi peníze někam do zámoří? Právě tento případ se nyní řeší u soudu v Texasu.

Banka PlainsCapital a firma Hillary Machinery se hádají o asi 800 000 dolarů, které z účtu neoprávněně odčerpali neznámí útočníci původem zřejmě z Rumunska a Itálie. Banka uhradila asi 600 000 dolarů a nyní je ve hře spor o zbytek. Soud má mj. rozhodnout o tom, zda bezpečnostní mechanismy banky byly „přiměřeně rozumné“.

PlainsCapital uvádí, že příslušné převody byly zadány platným způsobem pomocí internetového bankovnictví. Zástupci Hillary Machinery tvrdí, že netuší, jak mohly být útočníkem platné přihlašovací údaje získány a že chyba musí být na straně banky. Taktéž argumentují, že peníze se převáděly do zahraničí a na velké množství různých účtů (často šlo i o převody menších částek). Firma přitom jinak posílá peníze v rámci USA a jen na malý počet de facto stále stejných účtů. Velký počet neobvyklých transakcí navíc v několika dnech po sobě měl vzbudit u banky podezření a měla převody zablokovat, tvrdí poškozená firma.

Soud bude muset například rozhodnout, co je „dostatečně silná autentizace“. Banka ve své žalobě neusiluje o to, aby škody padly zcela na vrub klienta, ale aby uchránila svou pověst a byla zproštěna odpovědnosti za incident.

Podrobnosti a technické detaily o tom, jak asi mohli útočníci získat přístup k bankovnímu účtu firmy, uvádí americký Computerworld.

ICTS24