Pomocí rozevíracích seznamů můžete v programu Microsoft Excel (Word a Access) vytvářet seznam platných položek, které můžete použít vy nebo i ostatní pro vložení do konkrétního pole. Tuto funkci oceníte zejména u polí, kam je třeba zadat určitou konkrétní informaci, popřípadě pro pole, kam je třeba vložit dlouhá či složitá data, která se obtížně píší, nebo konečně třeba pro pole, u nichž chcete mít vloženy konkrétně formulované například odpovědi.
Další výhodou pak jsou navíc i tzv. závislé rozevírací seznamy (kombinované s použitím funkce NEPŘÍMÝ.ODKAZ). Tyto seznamy vám umožní vybrat položku z rozevíracího seznamu představujícího hlavní nabídku (například Nápoje), pak zobrazit v podnabídce představované závislým rozevíracím seznamem všechny výrobky vybrané položky z hlavní nabídky (např. jablečný džus, káva, čaj atd.). Tento typ seznamů oceníte zejména u objednávek či při inventarizaci, protože umožňuje rozdělit veškeré produkty do jednotlivých kategorií, s nimiž se dá dále pracovat. Právě tímto způsobem spravuje naprostá většina velkoobchodních i maloobchodních řetězců produktové řady veškerého zboží, které prodávají. Když se to vezme kolem a kolem, rozevírací seznamy, zaškrtávací políčka, pole se seznamem nebo přepínače používá kvůli minimalizaci chyb při psaní a vlastních chyb uživatelů mimo obchody celá řada firem, ať se jedná o nemocnice, pojišťovny nebo třeba banky.
Vytvoření jednoduchého rozevíracího seznamu
Abyste si vše mohli v klidu vyzkoušet, připravili jsme pro vás ukázkový sešit obsahující rozevírací seznam. Tento sešit si můžete stáhnout zcela zdarma a buď můžete použít existující data, nebo si klidně můžete vložit vlastní.
Pokud máte databázi v listu Excelu příliš velkou, popřípadě pokud obsahuje velký počet polí, pak vám doporučujeme umístit jednotlivé položky, které se mají objevit v rozevíracím seznamu, do tabulky, která se bude nacházet na jiném listu, ale ve stejném sešitu. Pokud je naopak seznam položek rozevíracího seznamu poměrně krátký, stačí napsat tyto položky do pole Zdroj dialogového okna Ověření dat a oddělit je čárkou.