Pokud vás zajímá problematika zabezpečení a zajištění soukromí při pohybu na Internetu, pak jste určitě již měli co dělat s řešením problému, jak se vyhnout online sledování uživatelů. Pravděpodobně používáte rozšíření podobného typu, jako je třeba Privacy Badger a bezpochyby jste si již v internetovém prohlížeči povolili nastavení Do Not Track, jehož efektivita je však poněkud sporná. Ale co jste udělali s adresami URL, které se objevují v panelu Adresa vašeho internetového prohlížeče? Možná to nevíte, ale můžete být sledováni i prostřednictvím adres URL objevujících se ve vašem prohlížeči. A proto je tu nové rozšíření s názvem Pure URL, které je určeno jak pro Google Chrome, tak pro Mozillu Firefox.
Znáte takové ty „lahůdky“, které se označují pod pojmem volitelné parametry adresy URL a které naleznete na konci internetové adresy? Jedná se o takové ty výrazy, jako je například ref, utm_source či fb_action. Ano, právě tyto parametry představují výrazy pro různé mechanismy sledování. Ale je třeba čestně přiznat, že v současnosti tyto parametry obvykle pomáhají webům, které jste navštívili, zjistit třeba to, odkud jste na jejich stránky přišli, a to v rámci reklamních kampaní.
Ale nejedná se jen o sledování. Tyto parametry URL komplikují čitelnosti adresy URL, protože taková adresa URL může mít klidně i několik desítek znaků. A to samo o sobě může představovat bezpečnostní riziko, protože je daleko komplikovanější zjistit, kde vlastně končí povinná část adresy URL. Rozšíření Pure URL tuto komplikaci řeší tím, že veškeré nepovinné parametry jednoduše odstraní a zůstane tak pouze povinná část adresy URL.
Nejprve je třeba, abyste si stáhli a nainstalovali rozšíření Pure URL, a to buď z katalogu rozšíření pro Firefox, nebo z internetového obchodu Chrome, samozřejmě v závislosti na vámi používaném internetovém prohlížeči.
Po instalaci máte v podstatě hotovo. Adresa URL zůstane čistá a tak i snadno čitelná – tak, jak to bývalo v dobách, kdy se s webovou službou začínalo a jak to možná ještě pamatujete.
Rozšíření Pure URL sice adresu URL doslova ořeže až na kost, ale neplatí to o všech. Výjimku tvoří například partnerské (affiliate) odkazy Amazonu, které zkracovány nejsou. Když ale uvážíte, že jsou tyto typy odkazů často zdrojem příjmů pro menší a nezávislé blogy, pak by vám snad takový druh komplikovanějšího odkazu ani vadit nemusel