Nákupu zboží nebo služeb přes internet využilo v posledním roce 55 %
internetových uživatelů, což znamená více než 1,5 miliónů lidí. Nejžádanějším
zbožím zůstávají knihy a časopisy, které si koupilo 35 % internetových
nakupujících. GfK Praha letos již počtvrté realizovala rozsáhlý výzkum
elektronické komerce s názvem ON-LINE SHOPPING 2003. Informace byly získány od
ví ce než tisícovky internetových uživatelů a následně převáženy podle výsledků
penetrace internetu. 39 % internetových uživatelů nakoupilo na internetu v
posledních 6-ti měsících, 16 % v posledních 7-12 měsících a 11 % více než před
rokem celkem má s on-line nákupem zkušenost 66 % internetových uživatelů.
545 tisíc uživatelů si v posledním roce na internetu koupilo knihy nebo
časopisy, více než 329 tisíc nakoupilo oblečení a třetí nejnakupovanější
kategorií byla výpočetní technika s 308 tisíci nakupujícími. Ze služeb je
nejžádanější nákup lístků na kulturu využilo ji 384 tisíc uživatelů, 206 tisíc
si přes internet rezervovalo ubytování a 188 si koupilo on-line zájezd. Kdo
jsou ti, co na internetu nakupují? Více než polovinu internetových zákazníků
(56 %) tvoří lidé do 29 let. Častěji jsou mezi nakupujícími muži než ženy
představují 58 % všech nakupujících. Zatímco ženy nakupovaly nejvíce knihy (38
%) a oblečení/obuv (34 %), u mužů byly na prvním místě knihy (32 %) shodně s
výpočetní technikou (32 %).Nejoblíbenějším způsobem platby za nákup z internetu
zůstává s velkým náskokem před ostatními způsoby nákup na dobírku. Využilo jej
78 % stávajících zákazníků. Druhý nejčastější je osobní nebo telefonický
bankovní převod s 16 %, třetí je internetový bankovní převod s 15 %. Současné
zákazníky motivuje k nákupu na internetu především rozumná cena zboží a služeb
(je důležitá pro 97 % zákazníků), dále to, že na internetu se dají nalézt
detailní informace o výrobku (důležité pro 94 % zákazníků) a třetí
nejdůležitější je spolehlivost dodávky v termínu (93 %).Naopak největšími
překážkami je pro on-line zákazníky obava z nesnadné reklamace (pro 86 %),
nedostatečná bezpečnost platebního styku (85 %) a obava ze zneužití informací
(79 %).
Ty, co ještě přes internet nikdy nenakupovali, by na tomto způsobu nákupu
lákala nejvíc možnost nákupu v pohodlí domova (96 %), dále to, že na internetu
je široká nabídka zboží a služeb (84 %) nebo fakt, že nákupy přes internet
šetří čas (83 %). Překážkami k on-line nákupu jsou pro dosavadní nenakupující:
nemožnost si osobně prohlédnout zboží (87 %), obava z nesnadné reklamace (87 %)
a nemožnost si osobně vyzkoušet zboží (86 %).
GfK Praha patří mezi tři největší české společnosti v oblasti výzkumu trhu a
veřejného mínění v ČR. Společnost byla založena v únoru 1991 a je součástí
skupiny GfK (GfK Group).
Odkaz: http://www.gfk.cz
Krátké zprávy
Beatles versus Apple
Již potřetí žaluje nahrávací společnost Apple Corps počítačovou firmu Apple
Computers. Ta údajně porušila dohodu z roku 1991 o podmínkách distribuce hudby.
Apple Computers začala obchodovat ve svém online obchodě iTune s písněmi této
nahrávací společnosti. Exbeatles Ringo Starr a Paul McCartney, kteří nahrávací
společnost vlastní požadují peněžní odškodnění. Prostřednictvím iTune se
prodalo za 5 měsíců přes 10 milionů skladeb. Proto se může Apple Computers spor
výrazně prodražit. V minulosti se žaloby týkaly jména Apple, které se může
nadále používat jen pro počítačové výrobky. O deset let později Apple Computers
tuto dohodu porušili a Beatles dostali tučné odškodné. Paradoxně se na
stránkách iTunes neprodávají žádné songy slavné kapely.-PS
Odkaz: http://www.apple. com
3D bez brýlí
Petra Seitzová
Společnost Sharp 27. října uvede na trh laptopy s trojrozměrným obrazem. Sharp
už prodává mobilní telefony s 3D displejem. Úspěch tohoto výrobku inspiroval
japonské vývojáře k novému použití takového displeje. Laptop má označení
PC-RD3D, a stejně jako mobilní telefony je určen především pro japonský trh.
Firma slibuje, že laptop by se měl objevit ještě letos na trhu americkém. Jeho
cena se bude pohybovat kolem 3 000 dolarů. Princip 3D obrázku spočívá na dvou
odlišných obrazech, vysílaných ve stejný okamžik do pravého a levého oka, a
různém zakřivení světelného paprsku.
Odkaz: http://www.sharp.cz
Jen tři kapky
Petra Seitzová
Již brzy si možná budeme moci díky vědcům ze saint-louiské univerzity připít se
svým mobilním telefonem, lépe řečeno s jeho baterií. Týmu Nicka Akerse se
podařilo přeměnit biologickou energii na elektrickou. Dlouho si chemici
nevěděli rady, jak donutit biologické molekuly vyrábět energii déle než několik
dní. Akers použil enzymy a etylalkohol, který reakce v biologické buňce výrazně
urychluje. Navíc je velmi snadno dosažitelný. Aby udrželi enzymy ve stabilním
prostředí, natřeli buněčné elektrody speciálním pórovitým polymerem, který jim
dodává příznivé mikroklima. Díky těmto opatřením produkují biologické články
energii nepřetržitě již více než tři měsíce. Tým zatím neusíná na vavřínech.
Musí zvýšit efektivnost článků na 500 miliwattů na centimetr čtvereční oproti 2
stávajícím. Pak budou naše mobilní telefony spolehlivě fungovat. Pokud bude
výzkum doveden do konce, budeme mít energii pro své přenosné elektronické
pomocníky vždy po ruce v každém baru.