HP převezme divizi tiskových zařízení Samsungu Electronics za 1,05 miliardy dolarů. Sám Samsung se zavázal později koupit akcie HP v hodnotě 100-300 milionů dolarů.
Tiskárny a multifunkční zařízení se značkou Samsung zůstanou na trhu ještě další dva roky, poté postupně přejdou pod značku HP. Na korejském trhu však bude Samsung prodávat nové tiskárny nadále pod svojí značkou. Pro HP jde o největší akvizici v oblasti tiskáren, jakou firma kdy uskutečnila. Co tedy HP kupuje a proč?
Samsung je v oblasti tisku relativním nováčkem. Do regionu střední a východní Evropy včetně České republiky vstoupil v roce 2001 a rozpoutal cenovou válku v segmentu laserových tiskáren nižší cenové kategorie určených primárně pro menší firmy a domácnosti.
„Strategie, na kterou Samsung vsadil, tedy prodej velkého množství levných produktů a dosahování zisku na spotřebním materiálu, se časem ukázala jako neudržitelná, protože mnoho zákazníků si sice levnou tiskárnu pořídilo, avšak příliš ji nevyužívalo a pokud ano, tak spíše s levnými neoriginálními tonery,“ říká Ilona Stankeová, ředitelka výzkumu trhu tiskových zařízení ve společnosti IDC.
Z tohoto důvodu se společnost Samsung v posledních letech snažila proniknout do lukrativnějšího středního segmentu tiskáren formátu A4 a A3 a tiskových služeb. Zásadní úspěch však nezaznamenala. V 1. pololetí roku 2016 dosáhla podle výzkumu analytické společnosti IDC 4% podíl na celosvětovém trhu s tiskovými zařízeními a 11% podíl na trhu s laserovými tiskovými zařízeními.
Ve střední a východní Evropě činil podíl společnosti Samsungu na trhu laserových zařízení 15 % a v ČR 23 %. Česká republika spolu s Maďarskem patří k zemím, kde si Samsung udržoval vysoký podíl na trhu v porovnání s ostatními zeměmi v regionu nebo západní Evropou.
Samsung mj. drží přes 6500 patentů souvisejícími s tiskem, což je podle IDC pravděpodobně nejdůležitější aspekt celé akvizice. Vedle laserové technologie pro produkty formátu A4 i A3 vlastní Samsung také vyspělá technická řešení v oblasti mobility a cloudu, které HP plánuje implementovat do svých výrobků. Otazník se tedy vznáší nad formou budoucí spolupráce se společností Canon, která firmě HP dodává klíčové součásti tiskové technologie pro laserové tiskárny a multifunkce formátu A4.
HP a Samsung již více než rok spolupracují na vývoji nových tiskových zařízení formátu A3. Produktové novinky vzešlé z této spolupráce budou dostupné až v roce 2017.
Podle Stankeové vsází HP především na razantní vstup do laserového segmentu A3, kde má v současné době méně než 5% podíl a mohl by zde posílit díky propojení svých technologií s technologiemi Samsungu – uvést na trh laserové modely formátu A3, které budou nabízet nízké náklady na vytištěnou stránku, ale zároveň budou jednoduché na údržbu a servis. V segmentu A3 tak bude HP mít vlastní laserovou i inkoustovou technologii PageWide.
„Segment multifunkčních zařízení formátu A3 je bezpochyby lákavý, především z hlediska celkového objemu vytištěných stránek a návazných dodávek spotřebního materiálu, tedy tonerů. Podle našich výzkumů na laserová multifunkční zařízení formátu A3 připadá 40 % z celkového množství vytištěných stránek v kancelářích a domácnostech,“ upozorňuje Stankeová.
HP sice zdůrazňuje přínosy akvizice průnikem na trh multifunkčních zařízení A3, avšak velmi málo se se hovoří o laserových produktech formátu A4, které z hlediska počtu kusů tvoří více než 95 % prodejů značek HP i Samsung.
„HP se sice zbaví nepohodlného konkurenta, ale pravděpodobně budoucí celkový podíl na trhu bude nižší než prostý součet dnešních podílů obou firem. Mezeru po Samsungu se totiž budou pravděpodobně snažit zaplnit i výrobci jako Canon, Brother, Ricoh nebo Kyocera. Velký boj očekáváme především v segmentu barevných multifunkčních zařízení formátu A4, který jako jeden z mála roste, zatímco trh tiskových zařízení jako celek klesá,“ říká Stankeová.
Pro HP bude v regionu střední a východní Evropy i v České republice nyní zásadní zhodnotit možnosti distribučních partnerů – jak svých, tak společnosti Samsung – z hlediska prodeje multifunkčních zařízení A3 a připravit prodejní síť na budoucí strategii.
MFP formátu A3 se většinou dodávají jako součást smlouvy o tiskových službách, případně širšího dokumentového řešení pro podniky. Schopnost dodat nejen hardware, ale i služby a řešení, bude podle Stankeové pro budoucí úspěch klíčová.
Na trhu A3 panuje silná konkurence a společnost HP proto bude muset přijít se zásadní inovací stávajícího obchodního modelu, aby dokázala uspět proti soupeřům jako Ricoh, Canon, Xerox nebo Konica Minolta a získat jejich zákazníky.