Hlavní navigace

Killzone - téma

23. 3. 2009

Sdílet

Očekávaná FPS Killzone 2 před časem konečně dorazila na trh. Takže je prostor pro tematické ohlédnutí za celou touhle sérií. Sérií, jež má stejně exkluzivní, jako hodně akční kontury.


Koncem měsíce února jsme konečně mohli na vlastní gamepad zasáhnout do bojů na planetě Helghan, společně s tolik očekávanou PS3 hrou Killzone 2. Možná by nebylo od věci si nyní připomenout ještě některé předchozí události. A postavy, mezi nimiž by na úplně prvním místě mělo být holandské vývojářské studio Guerrilla Games, založené roku 2000. Došlo k tomu de facto sloučením tří menších nezávislých vývojových týmů a nově vzniknuvší herní firma pak dala (v roce 2004) hernímu světu ochutnat exkluzivní PS2 střílečku Killzone. Aby se hned v roce následujícím dostala pod ochranná křídla Sony. Nyní je z ní tak first-party studio Sony, se 130 zaměstnanci z 20 různých zemí (!).

killzone

killzone

Vraťme se však ještě do onoho roku 2004, v jehož závěru se na trhu objevil hodně ambiciózní projekt Killzone. FPS, od níž si v Sony slibovali, že bude odpovědí na konkurenční Halo pro Xbox. Nestalo se tak. Přes některé klady, kam bylo možné zařadit poutavé audiovizuální ztvárnění a s ním částečně související výbornou atmosféru války. A nápady, jako byl odlišný postup hrou v závislosti na vybrané postavě, nebo online/ offline multiplayer (ve druhém případě s boty). Zahraniční recenze hru příliš nepochválily. A komerční aplaus posléze nebyl ani zdaleka takový, jako tomu bylo u Halo.


Tvůrci u Killzone nabídli hodně koridorovou FPS zkušenost s nemožností nějakého dalšího uplatnění a vyžití. Jako třeba ovládat vozidla. Postavy byly příliš statické, nemohly ani skákat, byť akvizice sprintu nebyla vůbec marná. Některé sajty si navíc stěžovaly na velmi nevstřícné ovládání a bugy, jež spolu provázely počátky online hraní. Přesto se u mnohých hráčů Killzone dočkala vřelého přijetí a odezvy a pokračování na sebe nenechalo příliš dlouho čekat. Ale o tom až později.    

killzone

Samotný příběh prvního dílu Killzone nás zavedl až do poloviny 24.století, do náhle vzniknuvší války mezi ISA (The Interplanetary Strategist Alliance) a rasou Helghastů. Dějištěm pro válečný konflikt se přitom stala planeta Vekta, jedna z mnoha pozemských (tedy spadajících pod ISA ochranu) kolonií, jež byla nečekaně napadena početnou helghastí armádou. Motorem pro jejich počínání přitom byla stravující nenávist vůči lidskému pokolení a motivem snaha o jejich totální vyhlazení. Domovinou Helghastů byla totiž vzdálená a značně nehostinná planeta Helghan. O důvod víc si nyní uvedenou destinaci trochu více přiblížit.

Helghan byla v dávné minulosti jednou z nejvzdálenějších základen lidské meziplanetární civilizace. Nicméně velmi drsné životní podmínky vedly k jisté "evoluci" zdejších obyvatel, přesněji řečeno k mutaci. Z dřívějších osadníků se tak postupem času staly mnohem silnější a odolnější bytosti, kterým už se ani nedalo říkat lidé. Většina z nich se do tohoto nehostinného místa musela stáhnout po první prohrané válce, ve které na jedné straně bojovali zástupci sice ekonomicky silné, ale vojensky slabší Helghan Corporation (spravující a obývající planetu Vekta!) a UCN (United Colonial Nations). Příčinou sváru byla snaha o ovládnutí intergalaktického trhu, který UCN spravovala tvrdou a nesmlouvavou rukou. Mimochodem, dříve zmiňovaná ISA vděčí svému vzniku právě UCN. 

killzone

killzone

Ale zpátky ke konfliktu představenému ve hře Killzone. Nový samovládce Helghanského císařství, muž jménem Scolar Visari, připravil plán, jak se lidské rase pomstít za utrpěná příkoří. Prvním krokem měl být útok na hlavní město planety Vekta. V tento moment však vstupuje do dění kapitán Jan Templar, spolu se speciálním oddílem vojáků, plnícím stejně speciální úkoly. Mezi spolubojovníky se přitom objeví i seržant Rico Velasquez, nesmírně odolný voják s enormní nenávistí vůči Helghastům. Za což mohla i skutečnost, že nepřátelé pobili celou jeho četu - on jediný tu vyvázl živý. A zapomenout koneckonců nelze ani na postavu jménem Hakha, což byl špión pracující pro ISA (napůl Helghast a napůl člověk).

V Killzone se úspěšně podařilo odrazit nápor Helghastů, pročež mohlo přijít přímé pokračování s podtitulem Liberation. Zasazené jenom pár měsíců po událostech popsaných v jedničce. Ovšem v našem čase tomu bylo až závěrem roku 2006, kdy se tahle hra dostala na pulty obchodů. Killzone Liberation byla izometrická střílečka pro kapesní PSP, kde se v hlavní úloze opět objevil Jan Templar. Přičemž pomocnou ruku mu občas podali parťáci z minulosti, jmenovitě Rico Velasquez a Luger, specializující se na stealth operace. Kooperaci tady navíc šlo rámcově usměrňovat. Hra nabídla čtyři mise, pátou jste si museli dodatečně stáhnout, lehké RPG prvky skrze možnost vylepšování dispozic Templara, a multiplayer pro šest hráčů. Ve výčtu módů nechyběl ani Assault, ve kterém tým hrající za Helghasty musel umístit tři nálože, zatímco vojáci ISA se jim v tom snažili zabránit.

killzone

Killzone Liberation sklidila přeci jenom větší uznání a měla ve výsledku lepší reference, než původní PS2 inkarnace. Na IGN dokonce dostala ocenění jako nejlepší offline multiplayerová hra roku (v ad hoc režimu, tedy přímém propojení handheldů). Co se týče příběhové části, sice se ISA jednotkám podařilo Vektu definitivně osvobodit, ale Helghasti při ústupu s sebou odnesli i jaderné hlavice. Jan Templar, který byl za své zásluhy jmenován velitelem ISA leteckých sil, míří po dvou letech od událostí, popsaných v Killzone, ve vesmírného bitevníku na planetu Helghan. S úmyslem jednou provždy ukončit tuhle válku. A zničit Visariho.

killzone

Nakolik se mu jeho záměr podaří, se dozvíte právě v Killzone 2. Ovšem je nutno poznamenat, že nyní do bojů osobně nezasáhne. Speciálnímu oddílu tak bude velet třiatřicetiletý seržant Tomas "Sev" Sevchenko, spolehlivý voják a velký patriot. K ruce přitom bude mít znovu seržanta Rica Velasqueze. A desátníky Garzu (technik) a Natka, demoličního experta a specialistu pro boj na blízko. Bohužel neplatí to samé, co v jedničce, tedy možnost, že byste si eventuálně zkusili hraní z jejich pohledu. Na druhou stranu můžete čekat výrazně propracovanější multiplayer, který pro obě zúčastněné strany nabízí výběr ze sedmi zcela odlišných povolání s možností dílčího zlepšování vaší postavy.

 


Byl pro vás článek přínosný?