Internet je neustále se roztahující virtuální vesmír. Každou vteřinou miliony uživatelů po celém světě komunikují, sdílejí a vytvářejí obsah na ohromujícím množství webových stránek. Přemýšleli jste ale někdy o tom, kolik takových stránek vlastně existuje?
Využíváte už některé z inovativních metod šifrování?
Od dob ARPANETu a první vytvořené webové stránky urazil internet dlouhou cestu. Dnes se na něj spoléháme ve všech oblastech, od komunikace a zábavy až po vzdělávání a obchod. Tato nenasytná touha po připojení vedla k prudkému nárůstu počtu webových stránek po celém světě.
Co je to webová stránka?
Webová stránka je soubor souvisejících stránek, multimediálního obsahu a dalších digitálních prostředků umístěných na webovém serveru a přístupných prostřednictvím internetu. Je to něco jako virtuální kniha. Webové stránky mají jedinečné adresy zvané URL, které pomáhají uživatelům je najít a navštívit.
Tyto webové stránky jsou uloženy v počítačích nazývaných webové servery, které obsah doručí do webového prohlížeče, když o něj někdo požádá. Webové stránky často slouží určitému účelu, například k poskytování informací, zábavy nebo jako platforma pro komunikaci, a mohou být vytvořeny pomocí různých webových technologií.
Aktivní vs. neaktivní webové stránky
Rozlišení mezi aktivními a neaktivními webovými stránkami umožňuje lépe pochopit skutečnou velikost a rozsah online prostředí. Když se tedy zamyslíte nad tím, jak velký internet ve skutečnosti je, vezměte také v úvahu, kolik z těchto webových stránek nevykazuje žádnou aktivitu.
Aktivní webové stránky jsou ty, které jejich majitelé nebo správci pravidelně aktualizují a udržují. Mohou to být blogy, zpravodajské weby, internetové obchody, platformy sociálních médií, vzdělávací zdroje a další. Aktivní webové stránky často zaznamenávají zapojení uživatelů, jako jsou návštěvy, kliknutí, komentáře a sdílení. Díky aktualizovanému obsahu, lepšímu SEO a pravidelné aktivitě uživatelů mají také tendenci zaujímat vyšší pozice ve výsledcích vyhledávačů.
Neaktivní webové stránky jsou ty, které nebyly delší dobu aktualizovány nebo udržovány. Tyto webové stránky mohou mít zastaralý nebo nerelevantní obsah, nefunkční odkazy nebo omezenou interakci uživatelů. V některých případech mohl majitel web opustit nebo mohla vypršet registrace jeho domény, což znamená, že na web nelze ani přistupovat. Mezi neaktivní webové stránky mohou patřit také tzv. zaparkované domény, tedy takové, které si někdo pořídil, ale dál je nespojil s žádnými službami a nechává je „ležet ladem“.
Pokud uvažujete o celkovém počtu webových stránek na internetu, měli byste za smysluplnější ukazatel považovat počet aktivních webových stránek. Ty totiž lépe vypovídají o současném stavu internetu a jeho dynamickém prostředí. Neaktivní webové stránky přispívají k celkovému počtu, ale obvykle nejsou pro uživatele relevantní nebo užitečné.
Problémy při přesném počítání webových stránek
Přesné počítání počtu webových stránek skýtá s ohledem na rychlé proměny webu několik výzev. Jedna z těch hlavních spočívá v definici toho, co webová stránka je. Máme mezi ně počítat i subdomény? Nebo jednostránkové weby? Jaká stanovit kritéria?
Dalším problémem je, že webové stránky neustále vznikají a zanikají, což komplikuje jejich počítání v daném okamžiku. A aby to bylo ještě složitější, je třeba vzít v úvahu také přítomnost deep webu a dark webu, jejichž obsah není indexován standardními vyhledávači a zahrnuje webové stránky a obsah vyžadující pro přístup specifický software či autorizaci.
Kolik tedy existuje webových stránek?
Vzhledem k těmto otazníkům lze celkový počet webových stránek na internetu pouze odhadovat, přičemž i tyto odhady podléhají neustálým změnám. Většina publikací, které se snaží odpovědět na tuto otázku, uvádí jako zdroj platformu Siteefy, dle které je na internetu 1,13 miliardy webových stránek, z nichž 18 % je aktivních.
To znamená, že v době psaní tohoto článku je aktivních zhruba 200 milionů webových stránek. Zároveň je však třeba vzít v potaz, že každou hodinu vznikne zhruba 10 500 nových webových stránek, přičemž nelze jistě říct, kolik z nich se stane neaktivními. Na to je digitální prostředí až příliš proměnlivé.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.