Komentář: 2010 - propojovací odyssea na všech frontách

22. 4. 2010

Sdílet

Propojovat všechno se vším bude trendem, na který lze v roce 2010 rozhodně vsadit.

Asi nikdo nepochybuje o tom, že dvě nejrozšířenější komunikační platformy jsou dnes GSM a internet. Obě vznikly s trochu jiným záměrem a jinou potřebou. Pokud bylo historicky GSM určeno pro hlasový přenos, pak internet byl médiem určeným zejména pro přenos dat v elektronické podobě. Aktuálně se obě technologie doplňují, prolínají a nahrazují. Využívání internetu na mobilních zařízeních je dáno zejména potřebou jeho dostupnosti a možností přístupu tam, kde není žádné jiné spojení. Naopak počátky využívání hlasové komunikace přes internet byly zapříčiněny výhodnějšími cenami.

A když už propojovat, tak skutečně všechno se vším. Objevují se např. „chytré“ ledničky, které jsou napojeny na internet a zasílají informace o stavu zásob, hodinky které informují vašeho lékaře o vašem aktuálním zdravotním stavu, nebo televizory, které jsou napojeny na on-line videopůjčovny či televizní archivy. V tomto směru zajímavou oblastí je také automobilový průmysl. To je dáno zejména faktem, že muži jsou hračičkové, auta milují a rozhodují o jejich koupi (cca 65–75 % kupců aut jsou muži). Muže příliš nenadchne, když vědí, jak dlouho bude jejich pračka ještě prát, či kolik mají v lednici vajíček, zato náramně ocení, pokud jejich auto bude vybaveno nejnovějším počítačem, který je bude informovat o venkovní teplotě, stavu vody v ostřikovačích a dveřích, které nemá zavřené. Není proto divu, že auta jsou doslova prošpikována elektronikou a její vývoj jde mílovými kroky kupředu.

Navigace, a to jak integrovaná či mobilní, dnes již není pro majitele vozidel žádnou zvláštností, většina ji používá a vnímá podobně, jako tomu bylo před pár lety s papírovými mapami. Zejména u firemní klientely už ale pouhé navigování z místa A do místa B nestačí. Firmy vyžadují, aby měly informace o aktuálních polohách svých zaměstnanců, komunikovaly s nimi a mohly je efektivně řídit. Vznikají proto zařízení, která obsahují a kombinují všechny výše uvedené potřeby a jsou napojena na centrální podnikové informační systémy. Dispečeři pak mají okamžitou informaci o stavu jejich vozového parku, mohou optimálně vytěžovat a plánovat své zdroje. Z jednoho místa mohou velmi rychle rozeslat informace všem řidičům apod. Mezi další výhody těchto zařízení patří např. jejich centrální správa, třeba v případě, že se objeví nová verze softwaru či jsou k dispozici nové mapy, je toto automaticky nahráno do všech zařízení ve vozidlech. Zařízení obsahují GSM technologie, prostřednictvím kterých je zajišťována datová a hlasová komunikace, a dále pak GPS, díky němuž je vozidlo navigováno a je sledována jeho poloha. V nedaleké budoucnosti budou tato zařízení vybavena informacemi o dopravní situaci, povětrnostních podmínkách či polohách kontrolních stanovišť policie.

Osobně se na rozvoj v této oblasti velmi těším, a to např. ve vztahu k (snad) se již blížícímu datu spuštění systému Galileo, který vyjma toho, že bude garantovaný, by měl být i daleko přesnější (cca v řádech decimetrů) a s dostupnějším signálem.

Autor je generálním ředitelem společnosti Kaktus Software.