Hlavní navigace

Komentář: Hra na kočku a Sony

27. 9. 2010

Sdílet

Není to tak dávno, co se po letech čekání začal prodávat Modchip pro Play Station 3. Z toho, co tento počin způsobil bychom se měli poučit. Poučné to totiž je.

Již od poloviny 80. Let minulého století je běžnou záležitostí, že herní konzole  a podobná zařízení jsou vybavovány ochrannými mechanismy. Tyto mechanismy mají jednak bránit používání nelicencovaných kopií  her a softwaru vůbec, jednak dávají tvůrcům kontrolu nad tím, co bude a co nebude na daném stroji provozováno.

I když důvody, kvůli kterým ochrany vznikly, byly jiné, než pro které se používají dnes, v časech centrální distribuce softwaru a jeho obrovských obratů jsou částí dodavatelů považovány za zvláště důležité. Jednou z firem, které na udržitelnosti a na kompaktnosti jejich platformy díky ochranným opatřením nesmírně záleží, je Sony.

Sony PS3, statisticky vzato nejvýkonnější prodávaná herní konzole, byla do relativního nedávna nedobytnou pevností. Pravda, bylo na ni možné instalovat Linux, ale tomu společnost Sony záhy pomocí aktualizace firmwaru zamezila.  Krátce nato se na trhu objevil dlouho předtím nemyslitelný produkt – Mod chip. Tedy zařízení, které po vložení do USB portu konzole vnitřní ochrany odstavilo a kromě spouštění Linuxu (a vlastních aplikací) umožnilo používat i takzvané záložní kopie originálních médií.

Sony proti tomu podniklo právní kroky a zmíněný čip se přestal prodávat. Krátce nato se ale objevil na internetu jako opensource.  I na to Sony reagovalo a odblokování ochrany zabránilo pomocí další oznámené aktualizace firmwaru. Nejnověji (po vydání zmíněné aktualizace)  je možné PS3 hacknout pomocí jejího vlastního herního ovladače http://www.dcemu.co.uk/proof-of-concept-psgroove-ported-to-playstation-3-sixaxis-dualshock-3-329551.html.

Na první pohled to vypadá jako zábavná hra elektronického giganta s možná paradoxně vlastními nadšenými uživateli – hackery. Na pohled druhý je ale takřka jisté, že tuto hru sledují nejenom přímí konkurenti Sony v oboru (tedy Microsoft a Nintendo), ale i řada dalších firem, například Apple, které těží z porovnatelných produktů. Nepochybujme ani na sekundu o tom, že těmto firmám z dosavadního průběhu „hackerské války“ http://games.slashdot.org/story/10/09/06/202201/Sony-Has-Lost-the-PS3-Hacking-War není příliš do zpěvu. Ba naopak, že je mrazí v zádech.

PS3, i když je nejvýkonnější herní konzolou v prodeji spíše papírově než měřeno skutečnými výsledky, se nyní stává jasnou ukázkou toho, že neprůstřelná technologie, která by umožňovala vytvořit uzavřený a chráněný systém pod centrální kontrolou neexistuje.  Za to, že se na její odblokování rozpoutal hon, můžou částečně vnější a náhodné okolnosti, částečně (z větší části) úporná snaha Sony o zajištění ochrany, která naopak přilákala ještě více odborníků chtivých ji překonat.

To, co se nyní děje Sony a co by se dalo popsat jako hon na kočku a na myš se může kdykoli v budoucnu stát komukoli dalšímu, kdo zakládá své podnikání na chráněných a uzavřených technických platformách. Některé z těchto firem zde již byly zmíněny, je jich však mnohem více. Opravdový problém ovšem není v tom, že hackeři překonají ochranu například takové Apple TV. Problémem se to stane, pokud (nebo přesněji řečeno až) se najde důvod, proč by Modchipy měli začít používat obyčejní uživatelé, zákazníci, a to v masovém počtu. Současný hon na Sony je tak v podstatě jen dalším poukázáním na marnost ochranných systémů a varováním před tím co se stane, až se tato marnost potká například s touhou po něčem, co oficiálními cestami nebude dostupné.

Byl pro vás článek přínosný?