Když se však na věc dívám převážně z pohledu svého oboru, lidové pranostiky se v tomto případě nějak nenaplňují. Naopak – každá nová inovace narušující zavedené způsoby vnímání je ve skutečnosti znakem zdraví a potvrzuje neutuchající touhu veřejnosti využívat stále širší spektrum přínosů osobních počítačů a možnosti využívat on-line prostor. V mnoha ohledech teprve nyní začínáme zakoušet, jak skutečně „osobní“ používání počítačů může vypadat a být příjemné.
Netbooky, chytré mobilní telefony, tablety, cloudy, virtualizace, snadné přenášení (dat i přístrojů), nové operační systémy – nástup každé podobné novinky zažehl a řádně přilil olej do ohně této diskuse o „mrtvých PC“. A přitom se ve všech případech jedná o osobní výpočetní zařízení. Z dlouhodobé perspektivy znamená příchod všech podobných přístrojů v nejrůznějších podobách spolu s jejich novými možnostmi rozšíření trhu, jelikož každý nový přínos rozšiřuje dosah a sílu osobní výpočetní techniky.
Ani veteráni v našem oboru nejsou vždy k takovým spekulacím imunní. John Dvorak například v článku uveřejněném 3. září v MarketWatch pod názvem „Dychtivý trh s PC je navždy minulostí“ („The hot PC market is gone for good“) prohlásil, že „jakýkoli [osobní počítač] vyrobený během uplynulých pěti let…může dobře sloužit, dokud doslova nezemře… Toto odvětví se již nebude nikam posouvat.“
Pokud jde o trvanlivost, má Dvorak pravdu: počítače vyrobené během posledních pěti let skutečně vydrží déle. Nicméně jeho nesprávná prognóza zániku tohoto trhu přehlíží dvě klíčové skutečnosti.
Zaprvé: miliony lidí na celém světě si teprve nyní pořizují svůj první počítač, miliony si jej koupit hodlají a miliony z těch, kdo již PC nebo jiná osobní „výpočetní“ zařízení mají, by si přáli, aby mohli dělat více, než jim jejich stávající přístroje umožňují.
Zadruhé: nacházíme se uprostřed jednoho z nejdramatičtějších posunů v historii počítačů s ohledem na způsoby, jak lidé PC používají. Počítače – po celá léta převážně stroje pracující s texty a ovládané klávesnicí a myší – se velmi rychle proměňují na bohatě vybavená vizuální multimediální centra řízená gesty uživatelů a pohyby jejich těla, pro která jakkoli vysoký výpočetní výkon se nezdá být dostatečný. Tento posun v dohledné době uživatelům nabídne interaktivní, působivé zážitky při používání počítače, jež je naprosto pohltí a které si neuměli představit ani v nejdivočejších fantaziích – vedle nichž budou staré nebo málo výkonné počítače vypadat jako starožitnosti.
Podívejme se rovněž na jednoznačná fakta. Navzdory nejhorším ekonomickým podmínkám od doby Velké hospodářské krize trh s PC v roce 2009 opět rostl. I letos výrobci počítačů v tomto trendu pokračují a podle analytiků společnosti Gartner prodají více než 360 milionů PC – čili asi 1 milion počítačů každý den. Analytická firma IDC vydala prognózu, že trh s PC poroste tak, že v roce 2015 se prodeje zvýší na přibližně 630 milionů počítačů za rok, což představuje každoroční růst přes 12%. To je skutečný, hmatatelný růst – růst, jenž bude pokračovat, protože tento obor se pohybuje na přední linii inovací, aby stále nabízel zážitky a možnosti, které zákazníci vyžadují.
Abych uvedl příklad – společnost AMD vytvořila první akcelerovanou procesorovou jednotku (APU – Accelerated Processing Unit), která slučuje výpočetní a grafické zpracování dat do jediného procesoru a představuje velmi slibný bod zlomu. Až dosud byly srdcem každého PC dva procesory – jeden základní (CPU) určený pro zpracování běžných dat a druhý grafický (GPU), jehož úkolem je postarat se o obrazové a video úlohy. S nástupem APU budou výrobci PC moci rozšířit trh o další své produkty, jež dokáží poskytnout živé, fotorealistické a 3D zážitky ovládané dotykem, jaké zákazníci ve stále větším měřítku vyžadují – a to v kompaktním provedení a s celodenní výdrží baterie.
Příchod zařízení založených na platformě APU je odpovědí na hlavní otázku, kterou John Dvorak v MarketWatch položil: „Na co ještě čekáme, co by mohlo znovu podnítit nové prodeje [PC]?“ Jsem pevně přesvědčen, že odpověď do značné míry můžeme najít v „oživené“ práci s PC, kterou APU umožní a nabídne vizuálně atraktivní, bohaté a interaktivní zážitky, jež uživatelé počítačů chtějí – v kancelářích, doma i na cestách.
Na celém světě se rozmáhá fenomén multimédií s rostoucím trendem vytvářet, upravovat a vylepšovat multimediální obsah na PC. Tento obsah si následně spotřebitelé stahují do celé řady zařízení. Obraz a video – současná „lingua franca“ celosvětové komunity – podle společnosti Cisco v roce 2013 ovládnou 90 % celé kapacity dat přenášených přes Internet (CSCO - news - people). Právě v této chvíli lidé pošlou každou minutu na YouTube 20 hodin videozáznamů. Na Facebook každou vteřinou přibude přes 1.000 fotografií. Odhaduje se, že na počítačích uživatelů na celém světě je uloženo devět miliard video souborů ve vysokém rozlišení, které čekají, že budou poslány e-mailem prostřednictvím stále rostoucí celosvětové sítě s vysokorychlostním přístupem. Filmy a hry ve 3D se brzy stanou mainstreamem – což pro odvětví PC je velmi zlomová příležitost.
Zatímco obsah je stále bohatší, dochází k nástupu vzrušujících nových rozhraní pro uživatele, například vícedotykové ovládání, rozpoznávání gest a stereoskopické kamery, tzv. „depthcams“, a svými nároky mohou naplno využít výkonné zpracování, jež platforma APU poskytuje, a to způsobem, který od základu promění způsob používání a vnímání počítačů.
Představte si například, jaké možnosti se otevřou pro zážitkové hry ovládané pohyby těla, když potřebný výpočetní výkon bude dodávat „osobní cloud“ v bezdrátové síti a domácnosti tak budou moci využít „koňské síly“ srovnatelné s těmi, jež v současné době dokáže vytvořit 500 datových center na prvních místech žebříčku časopisu Fortune.
Je jen otázkou krátké doby, kdy profesionálové na cestách budou s sebou běžně nosit ultratenké notebooky s výkonem superpočítačů. Nemusíte být právě geologický inženýr, aby vám tato představa připadala užitečná. Oproti všem PC současné generace kromě těch nejvýkonnějších nabídnou zařízení využívající APU, byť v základní cenové kategorii, nesrovnatelně vyšší výpočetní výkon a otevřou tak pro vývojáře aplikací a designéry her prostor, aby se mohli odvážit vytvářet ještě atraktivnější, zábavnější a produktivnější aplikace ovládané přes instinktivní rozhraní.
A když vývojáři zaměří svou pozornost na kancelářské aplikace, budou mít nově k dispozici kombinaci 3D, rozpoznávání pohybu a videa a zvuku ve vysokém rozlišení, která jim umožní navrhovat vizuálně oslnivé a interaktivní nástroje pro zvýšení produktivity, jakož i aplikace pro vzájemnou spolupráci, které v současné době není možné nebo praktické vytvářet.
Autor pracuje jako CEO společnosti AMD.