Komentář: Software za paušální poplatek? Proč ne...

1. 9. 2009

Sdílet

Základní myšlenka nového směru využívání softwaru ve firmách spočívá na podobném principu jako využívání služeb telefonních operátorů. Tedy místo nákupu licencí bude možné sledovat, které služby zákazník využívá a v jakém množství, od čehož se budou odvíjet měsíční poplatky.

Zákazník bude mít pak na účtu položky, jako „využití služby MS Office“, „využití služby ERP“, „využití služby CRM“ a podobně. Jaký přínos lze očekávat? Především se zákazník nebude muset zajímat o to, zda má k dispozici nejnovější technologie. Nemusí software koupit a starat se o jeho podporu, tu zajistí provider. Pokud se firma zvětší či zmenší, přijde jen jiný účet za službu, bez starostí o nákup licencí.

To vypadá jistě slibně. Podívejme se však na druhou stranu mince. Dá se totiž předpokládat, že v účtech providerů softwaru bude stejný zmatek, jako je v účtech telefonních operátorů či např. dodavatelů elektřiny. Neznám člověka, který by dokázal přesně určit, za co vlastně operátorovi platí. Přesněji – který by to dokázal vyčíst z účtu. Také u poskytovatelů softwarových služeb bude možnost objednat si nejrůznější kombinace služeb, což orientaci v poplatcích ještě ztíží.

Novým prvkem ve hře pak může být i pašování nejrůznějších reklam či nevyžádaných aplikací do softwaru zákazníků.

Daleko závažnější otázkou však je ochrana dat. Nyní probíhá intenzivní diskuse na téma, kde vlastně budou mít při tomto způsobu využívání softwaru zákazníci svá data uložena. Je třeba vyřešit bezproblémový přístup zákazníka k jeho datům a současně i jejich bezpečnost. Například i proto, že uložení dat na externích serverech by značně ulehčilo jejich získávání bezpečnostním složkám, stejně jako pro ně není problém nahrávat telefonní hovory. Je totiž jistě jednodušší domluvit se s několika velkými providery, než získat data z notebooků soukromých osob. To je jeden z důvodů, proč zejména státní instituce v USA cestu softwaru jako služby velmi podporují.

Protichůdné zájmy různých skupin způsobí jediné: zmatek. Například už dnes je možné si koupit produkty Microsoftu čtyřmi  způsoby – ve formě krabice, v OEM verzi, v rámci Selectu nebo v rámci Royalty licence (podobně, jako když součástí IS Helios je MS SQL server). V pronajímaných službách se zřejmě budou angažovat také další velcí hráči, např. Google. Běžný uživatel tak už brzy nebude mít šanci se v nabídce softwaru vyznat.

Pro mnohé firmy však bude tento způsob využívání softwaru velmi pohodlný, podobně jako využívání automobilů na operativní leasing. Bude předem jasné, že mám-li ve firmě určitý počet uživatelů, musím si dát do plánu určité množství financí, aniž by byla nutná větší počáteční investice. Ovšem stejně jako u operativního leasingu se software jako služba časem dost prodraží.

Je jasné, že v dohledné době toto nebude jediným modelem. Stejně jako jsme např. ve světě realit nebyli zvyklí si svoji továrnu či sklad pronajmout od developera, budeme si v blízké době zvykat na další pravidelné platby ke svým platbám za mobily, připojení k internetu či vozový park. Ačkoli i nadále bude možné si zakoupit licenci, tato služba bezesporu výrazně zahýbe světem softwaru i jeho zákazníky.