Komentář: WP8 vs. 2 roky starý telefon aneb Reklama pro hlupáky

27. 11. 2012

Sdílet

 Autor: Nokia
Pokud sledujete dění okolo nové platformy Windows Phone 8, určitě vám neunikla řada reklam, která se tuto platformu snaží zviditelnit. Většinou je však celý koncept postaven úplně na hlavu a marketing okolo Windows Phone je spíše k smíchu.

Předně bych chtěl upozornit, že systému Windows Phone 8 fandím a platforma se mi líbí jak vzhledem, tak rychlostí a funkčností (pro úplnost, sám jsem přitom prozatím celkem spokojeným uživatelem Androidu ICS). Nad tím, co se ale okolo platformy WP8 děje, zůstává poněkud rozum stát - jinak, než že je ta s prominutím reklamní šaškárna určena pro hlupáky, si to totiž vysvětlit nedovedu. Microsoft i výrobci telefonů se sice snaží WP8 maximálně propagovat, ale naráží přitom na staré dobré pořekadlo "všeho moc škodí".

Jednou z „nejúspěšnějších“ kampaní byla podle Microsoftu akce „Sejmul mě Windows Phone“, anglicky „Smoked by Windows Phone“. Celý tento podivný koncept vymyslel Ben Rudolph, aka The PC Guy. Celá kampaň je založená na tom, že Windows Phone je rychlejší než ostatní platformy. Je ale postavená čistě účelově. To je samozřejmě běžné a je na tom postavena valná většina marketingových kampaní, bohužel v tomto případě je to až příliš vidět.

Postavit jádro celé kampaně na tom, že na Windows Phone lze rychleji odeslat příspěvek na Facebook (a další sítě zároveň) či zkontrolovat počasí na připravené dlaždici, je přinejmenším úsměvné. Pokud si na Androidu připravíte widget na počasí, rychlost je minimálně stejná. Není to žádná převratná vlastnost systému, ani to neukazuje odlišný přístup, natož pak „lepší rozhraní“.

PŘEKVAPENÍ: Windows Phone 8 překoná váš zastaralý telefon

Ben Rudolph pokračuje i v natáčení dalších reklam. V jedné z těch novějších se setkává s rodinou Cookových (kterou si zřejmě náhodně vybral na ulici) a ukazuje jim, že Windows Phone 8 je lepší než Android či iPhone pomocí tzv. „photo challange“. Vezme do ruky nový top model s WP HTC 8X, který má dvoujádrový 1,5GHz procesor, 8megapixelový fotoaparát a další výbavu hodnou vlajkové lodi výrobce. Do ruky také vezme telefon slečny z rodiny Cookových – dva roky starý HTC MyTouch s 1GHz procesorem a 5Mpx fotoaparátem, který ani ve své době nebyl top modelem.

Poté vyfotí celou rodinu předním fotoaparátem (0,3 Mpx vs. 2,1 Mpx) a srovná obrázky. Výsledek je doslova šokující a nikdo by ho nečekal ani v nejbláznivějších snech (podívejte se sami). Nový model, téměř na vrcholu současné nabídky, s moderními čipy a fotí lépe, než dva roky starý, tehdy spíše lehce nadprůměrný, telefon. Kdo by to byl čekal!

Co tím chtěl proboha Microsoft  říci? Toto už totiž není úsměvné, to je prostě k smíchu i pláči zároveň. I nezainteresovaný laik by totiž dokázal takovýto výsledek předpovědět. Krom toho to vůbec nevypovídá o kvalitě samotného operačního systému, maximálně hardwaru samotného telefonu. Podobný kus hardwaru si ale můžete koupit i s jiným operačním systémem a získáte fotky přinejmenším srovnatelné.


Ben Rudolph a reklama s rodinou Cookových


Jinými slovy jde o naprostou pitomost. Můžete namítnout, že Ben oslovil rodinu náhodně na ulici, a nemohl si tak vybrat, s jakým telefonem bude srovnání provádět. To je sice „možná” pravda, ale poté jde o špatně vymyšlenou kampaň. Opět.

Aby toho nebylo málo, tak do marketingového mlýna okolo Windows Phone nedávno přispěla svým dílem i Nokia, když prezentovala schopnosti Lumie 920 falešným videem, údajně natočeným přímo z telefonu. Video ale bylo točenou velkou kamerou z dodávky.

K těmto neúspěšným marketingovým aktivitám přidejme ještě jedno specifikum z lokálního prostředí, kterým je komická postavička afektovaného blogera, který vše od Nokie a Microsoftu považuje za dokonalé, revoluční a doslova zázračné. Celkově je ale jeho chování přesnou definicí toho, když někdo odvádí medvědí práci.

Povedená je i propagace Windows 8 (tedy ne jen Phone verze) celebritami. Třeba tweet Oprah Winfrey o tom, jak miluje tablet Surface, odeslaný z iPadu je vážně povedenou taškařicí.

Abych to trochu shrnul. Myslím si, že nové telefony s WP8 jsou kvalitní a konkurenceschopná zařízení, jejichž pověst kazí propagace založená na očividných "kravinách" (promiňte mi ten výraz, jinak to nešlo). Netvrdím, že by marketingové kampaně měly vyloženě ukazovat zařízení čistě z objektivního pohledu a nefavorizovat sami sobě (přeci jen jsou to reklamy), ale pokud musí marketingové oddělení Microsoftu srovnávat Windows Phone 8 s dva roky starým telefonem, který už ani není v prodeji, asi je něco špatně.

ICTS24

 

Tento komentář je osobním názorem autora a nemusí vyjadřovat stanovisko celé redakce.