Komentář: Ztratí Microsoft svoji pozici na trhu s počítači?

5. 4. 2010

Sdílet

Trh s počítači prochází v poslední době velkým vývojem a Microsoftu se může velmi snadno stát, že přijde o svou dominantní pozici.

Microsoft se tak moc snaží chránit svou minulost, až mu hrozí, že naopak ztratí budoucnost. Skvělým příkladem pro toto chování je například operační systém Windows. V Microsoftu se domnívají, že jediný OS by měl být schopen pokrýt poptávku všech platforem - od tabletů až k podnikovým serverům, a také, že jeden OS by měl být zpětně kompatibilní s každým hardwarovým a softwarovým produktem vytvořeným pro Windows v posledních deseti letech.

V souvislosti s uvedením tabletu iPad od Applu však s touto strategií nemá Microsoft šanci uspět. Tentokrát by měl nechat svůj konzervativismus stranou a soustředit se na vývoj zcela nového operačního systému optimalizovaného pro novou generaci dotykových počítačů. Stejně tak by měl udělat tlustou čáru mezi operačními systémy pro podnikové a obchodní účely a systémem pro běžného spotřebitele. A kdy jindy tak učinit, než právě teď, když se výrazně mění tržní situace a na popularitě získává nový typ produktu.

Než aby se Microsoft soustředil na vývoj platformy, která by mu neodlákala uživatele Windows, Windows Mobile, Xboxu či tabletů, by se těmito trhy měl naopak inspirovat. Nový dotykový systém by měl disponovat mainstreamovým půvabem Windows, herními schopnostmi Xboxu a výpočetním výkonem přístroje Tablet PC.

Prosadit takové změny však jde v tak velké společnosti jako Microsoft jen velmi těžko. Čím oblíbenější a výdělečnější daný produkt je, tím hůře s ním lze manipulovat. Tato skutečnost se ostatně potvrdila i u mobilního systému Windows Phone 7, který mnohé až šokoval svými inovacemi. Předchozí verze tohoto systému přitom byly naprostým propadákem.

Microsoft tak nyní stojí před otázkou, jak to udělat, aby se vlci nažrali, ale koza zůstala celá. Jak si udržet své současné zákazníky a neodradit je od sebe přílišnou touhou po inovaci. Microsoft potřebuje nový dotykový počítač pro běžné spotřebitele, jinak mu hrozí, že Apple trh s PC do pěti let úplně ovládne.