Odzvonilo velkým a těžkým zrcadlovkám?
„Staří přednost mají, ale mládí vpřed,“ zpívá se v muzikálu Drákula. Jako by toto pravidlo platilo i ve světě digitální fotografie. Profesionálové sice stále fotografují velkými Full Frame zrcadlovkami (případně středoformáty a jinými přístroji), stále častěji si však ke svému pracovnímu nástroji pořizují „něco malého a šikovného do kapsy.“ Dlouho se jednalo o klasické kompaktní fotoaparáty, když se náhle jako na zavolanou objevil formát 4/3, který přináší kombinaci velkého senzoru, vyměnitelných objektivů a kompaktních rozměrů.
Hlavně zpočátku byly názory na obrazovou kvalitu kompaktů s bajonety poměrně smíšené – inu, co člověk, to jiný pohled na věc a spokojené komentáře se na internetových fórech mísily s těmi nespokojenými stejně rychle, jako se mění jarní počasí.
Ovšem rychlost, s jakou dnes vývoj letí kupředu, je vidět i na poli fotoaparátů, potažmo kompaktů s výměnnými objektivy. Lze považovat za téměř obdivuhodné, jak se výrobcům podařilo zapracovat na výsledné obrazové kvalitě fotografií. Samozřejmě se výsledky liší v závislosti na použité technologii a různých druzích snímačů, přesto se dá říct, že co do kvality obrazu šlapou kompakty s výměnnými objektivy některým amatérským zrcadlovkám nejen na paty, ale už i na hlavu. Mezi další rozhodující faktory patří rychlost sériového snímání či rychlost autofokusu – tady už jsou sice rozdíly o něco znatelnější, ale přesto ne tak výrazné.
Ještě stále ovšem platí, že fotografie tvoří fotograf a nikoli fotoaparát a že se dobrý snímek dá udělat i s dírkovou kamerou – o tom není pochyb. Díky technologickému pokroku ovšem můžeme fotografovat snadněji a rychleji než kdy dříve. Kreativní fotografování se systémovými kompakty je jednoduché, zábavné a díky inteligentním expozičním režimům se ho nemusí bát ani naprostý začátečník. Navíc s rostoucím počtem snímků a míry zkušeností budete mít možnost více zasahovat do nastavení fotoaparátu a sami ovlivňovat výsledné fotografie. Jako plus započítejte také fakt, že vás po celodenním fotografování nebudou bolet záda a ruce, jako kdybyste s sebou několik hodin nosili zrcadlovku a několik dalších objektivů.
Formát Micro Four Thirds je vlastně mladším bratříčkem Formátu Four Thirds, s tím rozdílem, že v MFT fotoaparátech nenajdete zrcátko a optický hranol, čímž došlo k velmi podstatnému zmenšení rozměrů fotoaparátu a zkrácení fokální vzdálenosti od optických členů, což současno umožňuje konstrukci menších objektivů. Teoreticky ovšem můžete na 4/3 sytému se správným adaptérem používat jakýkoli objektiv, včetně těch určených pro digitální zrcadlovky.
Důležité rozhodnutí, které museli současní producenti fotoaparátů formátu MFT podstoupit, byla volba cílové skupiny, pro niž je daný model určen. Profesionálové toužící po „menší zrcadlovce“ by zřejmě obloukem obešli fotoaparát, nabízející pouze automatický režim a velký počet kreativních filtrů. Na druhou stranu amatérští fotografové, přecházející z kompaktních fotoaparátů, by se mohli cítit zmateni a ztraceni ve změti ovládacích koleček a tlačítek, jimiž jsou některé modely pokryty.
Nabídka kompaktů s možností měnit objektivy je naštěstí velmi pestrá a s klidným srdcem můžeme prohlásit, že vyloženě špatný fotoaparát v nabídce nenajdete, takže se nemusíte bát případného zklamání. Fotoaparáty formátu Micro Four Thirds má v nabídce například specializovaná prodejna fotografické techniky Foto Škoda, kde vám odborně vyškolený personál a dokonce i zástupci některých značek ochotně vybrané modely předvedou a případně s výběrem poradí. Mezi nejžhavější novinky, které jsou dnes na trhu k dostání, patří Panasonic Lumix DMC-GF3 a Sony NEX-C3, jejichž krátké recenze zde přinášíme. Přejeme všem spoustu kreativních zážitků a dobré světlo!
Panasonic Lumix DMC-GF3
Panasonicu se u modelu DMC-GF3 (3/4 systém označuje Panasonic jako Micro G) podařilo velmi dobře zkombinovat výhody amatérských a poloprofesionálních zrcadlovek s rozměry kompaktních fotoaparátů s nejnovějšími modely smartphonů. Redukce hmotnosti se podařilo dosáhnout díky pokrokům v technologii systémových kamer („bezzrcadlovek“) a kompatibilitě senzorů, určených původně pro digitální zrcadlovky.
I když v těle modelu GF3 najdeme stejný 12,1MPx senzor jako v předchozím modelu (GF2), nový procesor umožňuje analyzovat informace o autofokusu až 120krát za vteřinu, čímž nejen překonává rychlost ostření modelu DMC-G3, ale může se směle měřit s většinou entry-level zrcadlovek.
Rychlejší procesor dovoluje rychlejší sériové snímání, a to až 3,8 snímků za vteřinu, což představuje zhruba 20% zlepšení oproti GF2. Stále však platí, že za rychlost se platí. V tomto případě platíte ztrátou živého náhledu Live View. Pokud na režimu Live View trváte, pak vězte, že nejrychleji si zafotíte rychlostí 2,8 snímků za vteřinu. Zajímavý a poněkud zvláštní se zdá být fakt, že přestože sdílejí modely GF3 a GF2 stejný senzor, nejnižší hodnota ISO novějšího fotoaparátu je 160, oproti hodnotě 100 u staršího bratříčka. Podle Panasonicu se jedná o rekalibraci ve prospěch rychlosti odezvy senzoru.
Kromě vzhledových změn se GF3 dočkala také funkcí, které jsme mohli dříve využívat u modelu G3, a to včetně režimu Intelligent Auto Plus (iA+), varianty automatického režimu, který uživateli umožní omezené (ale užitečné) zásahy do expozice, čtyřnásobné přiblížení obrazu v režimu manuálního ostření nebo výběru bodového ostření. Kreativní filtry a barevné úpravy již také známe z modelu G3, efekt miniatury, který napodobuje perspektivu speciálních objektivů, jsme rovněž viděli. Tento model od Panasonicu však přidává širší možnosti uživatelských nastavení, než jaké nabízí konkurence. Při pořizování videa můžete nyní ostřit na dotykovém displeji a nově také extrahovat snímek z videa a uložit ho jako obrázek.
Funkce, kterou určitě oceníte (zvláště plánujete-li často vyměňovat objektivy, což představuje nedílnou součást konceptu systémových kamer), je systém redukce prachu, jenž funguje na bázi supersonických vln, probíhajících před Live MOS senzorem. Vibrace o rychlost 50 000 kmitů za vteřinu se postarají o odstranění prachu a dalších částic z povrchu senzoru.
Snímač: Live MOS (12,1 Mpx)
Citlivost: ISO 100–6 400
Displej: 3“, 460 000 bodů
Rozsah expozičních časů: 1/4000-60
Videozáznam: 1920 × 1080
Rozměry: 108 × 67 × 33 mm
Hmotnost: 264 g
Cena: 11 490 Kč (včetně DPH)
Sony NEX-C3
Model NEX-C3 je první z druhé generace digitálních fotoaparátů Sony s výměnnými objektivy, spadajícími do kategorie systémových kamer neboli fotoaparátů bez zrcátek.
Sony patří ke společnostem, které by mohly kladným přijetím a následným rozšířením systémových kamer získat nejvíce. Kombinace znalostí z kompaktních fotoaparátů typu Cyber-Shot a systému výměnných objektivů, který Sony získal v roce 2006 po zakoupení Konica Minolty, pro firmu představují značný potenciál pro výrobu 4/3 fotoaparátů.
U modelu NEX-C3 je ještě více patrná snaha Sony o prolnutí fotoaparátu kompaktních rozměrů s obrazovou kvalitou velkého snímače. Překvapivě navzdory velikosti 14MPx snímače (APS-C) může NEX-C3 co do velikosti a váhy směle soupeřit s nejmenšími zástupci kategorie Micro Four Thirds. Jediným omezením se zdá být velikost setového objektivu, což je ovšem neduh, který trápí většinu producentů systémových kamer.
Velkou novinku u NEX-C3 představuje (kromě menších rozměrů) hlavně 16MPx senzor. Nejedná se sice o stejný čip, který Sony vložilo do modelu Sony A55 (a dalších fotoaparátů), ale o jeho přepracovanou verzi, jež by měla být úspornější z hlediska spotřeby energie – a co je ještě důležitější, Sony se dušuje, že bude také lepší co do míry šumu při vyšších citlivostech.
Kromě nového senzoru se s množstvím změn spíše šetřilo. Trochu pozměněn byl interface – ovládání a fotografování je nyní podřízeno principu jednoduchosti, a to tak, aby se uživatel mohl plně věnovat pořizování kvalitních fotografií bez nutných znalostí clonových čísel a kompenzace expozice (pokročilejší uživatele ovšem možnost manuálního nastavení potěší).
Sony v minulosti mluvilo o rozšiřování řady NEX dvěma směry. První z nich by měl být zaměřen na jednoduchost používání a na uživatele přecházející z kompaktních fotoaparátů na přístroje s větším senzorem. Druhý směr je právě opačný, má nabídnout širší možnosti nastavení těm uživatelům, kteří vědí, co je to clona a jak funguje. Není vůbec těžké uhodnout, kterým směrem se ubírá NEX-C3. Toužíte-li po kvalitních snímcích srovnatelných s těmi z nižších řad nepoměrně větších a těžších zrcadlovek, pak by pro vás možná NEX-C3 mohl být zajímavou variantou.
Snímač: CMOS APS-C (16 Mpx)
Citlivost: ISO 200–12 800
Displej: 3“, 921 600 bodů
Rozsah expozičních časů: 1/4000-30
Videozáznam: 1280 × 720
Rozměry: 110 × 60 × 33 mm
Hmotnost: 264 g
Cena: 14 890 Kč (včetně DPH)
Článek vznikl ve spolupráci s firmou Centrum FotoŠkoda (www.fotoskoda.cz), které děkujeme za poskytnutí fotoaparátů.