Kompakty střední třídy

1. 5. 2006

Sdílet

Osmnáct digitálních fotoaparátů v ceně od 10 do 15 tisíc Kč (CD) Ještě před pár lety se v této cenové kateg...


Osmnáct digitálních fotoaparátů v ceně od 10 do 15 tisíc Kč (CD)

Ještě před pár lety se v této cenové kategorii nacházely jen ty nejjednodušší modely, dnes do ní patří bezmála špička mezi současnými kompaktními fotoaparáty. Podívali jsme se na ni zblízka a můžeme vás seznámit s téměř dvěma desítkami produktů.


Obecně v této cenové třídě rozlišujeme tři hlavní skupiny fotoaparátů. Do první z nich patří ultrakompaktní stylové modely, které mohou být stejně dobře technickým nástrojem jako módním doplňkem. Na designu u nich často záleží podstatně více než na funkcích nebo na ergonomii, výrobci nepočítají s tím, že by tyto přístroje sloužily k vážnějšímu fotografování, hlavně musí být co nejmenší a nejlehčí. To ale neznamená, že by jejich technické parametry nehrály žádnou roli nebo že by se jednalo o špatné fotoaparáty. Díky důrazu na kvalitní materiály a design nabízejí ultrakompakty většinou velmi dobrou a odolnou konstrukci, schopnou provozu v náročných podmínkách nebo třeba pod vodou. Často jsou také vybaveny relativně dobrou optikou a téměř vždy dovedou točit videozáznam ve velmi slušné kvalitě. Ze známých výrobců se miniaturním modelům v této cenové kategorii věnuje například Sony, Pentax, Panasonic nebo Olympus, k nejoblíbenějším donedávna patřily ultrakompakty značky Konica Minolta, která bohužel s jejich výrobou skončila. Ultrakompaktní modely najdeme nejčastěji v kabelkách a kapsách na nejrůznějších večírcích a slavnostech, ale také v brašnách profesionálních fotografů, kteří je používají jako záložní tělo například pro skici v ateliéru či v krajině.
Druhou velmi oblíbenou kategorií jsou takzvané ultrazoomy. Jde o fotoaparáty určené zcela jiné kategorii zákazníků lidem, kteří mají fotografii jako vážného koníčka, přitom ale nemohou nebo nechtějí investovat do drahé zrcadlovky s několika výměnnými objektivy. Ultrazoomy se jim říká proto, že jsou vybaveny skly s velkým rozsahem ohniskové vzdálenosti (minimálně osminásobným), s nimiž lze fotografovat v místnosti stejně jako na velkou dálku. Oproti miniaturním modelům jsou robustní a těžké, zpravidla nabízejí bohatou výbavu s kreativními expozičními režimy a celou řadou nejrůznějších funkcí, nezbytnou podmínkou je dobrá optika. Nezkušené uživatele může odradit spousta tlačítek a jiných ovládacích prvků, na objektiv lze často nasadit filtry a předsádky používané v profesionální fotografii. Ultrazoomy jsou velmi oblíbeným kompromisem mezi cenou a výkonem pokud slevíme z technické a obrazové kvality, nabízejí podobné funkce a parametry jako zrcadlovky, ovšem za zlomek ceny a s mnohem menšími rozměry a hmotností. Mezi tradiční výrobce ultrazoomů patří ze současných firem zejména Canon a Olympus, v poslední době jim ale velmi zdatně konkuruje Sony a především Panasonic.
Konečně třetí skupinou jsou kompakty "klasického" neboli rodinného střihu. Nemají ambice uspokojit vysoké nároky nadšených fotoamatérů jako ultrazoomy, ani se nemohou stát ozdobou jako ultrakompaktní modely, zato nabízejí slušnou kvalitu a spolehlivý provoz, zpravidla za nižší cenu než zbylé dvě skupiny. Ještě přednedávnem se klasické kompakty vyznačovaly spíše minimální výbavou a důrazem na jednoduché ovládání, to se ale v poslední době mění a standardem je už spíše plná škála expozičních režimů, pokročilé funkce a třeba i výklopný displej. Nutností je ale jednoduché ovládání, aby s fotoaparátem mohla pracovat skutečně celá rodina. K oblíbeným výrobcům těchto kompaktů patří například Canon, Nikon nebo Fujifilm.

Podle čeho vybírat?

Máte vybráno, zda miniaturní stylový model, ultrazoom či kompakt rodinného typu? Pak je čas zaměřit se na technické parametry a fotografické funkce. Každému vyhovuje něco jiného.
Základní hodnotou, od níž se tradičně odvíjí charakteristika digitálních fotoaparátů, je rozlišení čili fyzická velikost fotografie. Ve skutečnosti už ovšem tento údaj z praktického hlediska výrazně ztratil na významu. Pro tisk do běžných formátu (A4 a menší), resp. pro zobrazení na monitoru je vcelku jedno, jestli má snímek rozlišení pět, šest nebo osm megapixelů, což jsou dnes nejpoužívanější hodnoty. Rozlišení tak dnes funguje spíše jako marketingový nástroj a na samotnou kvalitu fotografií má paradoxně často spíše záporný vliv, pokud růst megapixelů není provázen fyzickým zvětšením snímače. K tomu se dostaneme v odstavci o obrazové kvalitě snímků.
Větší význam má pro kvalitu snímků optika, tedy objektiv fotoaparátu. Tady musí výrobci kompaktů přistoupit na největší kompromisy. Kvalitní optika vyžaduje především velké fyzické rozměry a hmotnost kdo někdy viděl davy fotoreportérů za postranní čarou při důležitých fotbalových zápasech s jejich půlmetrovými teleobjektivy, ví, o čem je řeč. Cena těchto objektivů jde do statisíců, jejich ohnisková vzdálenost přitom často nepřesahuje nejdelší ohnisko současných ultrazoomových kompaktů a zdaleka nenabízejí takový rozsah. Podobné je to v opačném případě, tedy u širokoúhlých skel (s ekvivalentem ohniska pod 32 mm). Čím větší rozsah ohniskové vzdálenosti, tím náročnější je jeho výroba to je důvod, proč běžné kompakty s trojnásobným či čtyřnásobným zoomem produkují často lepší snímky než ultrazoomy.
Co se funkční výbavy týče, různí uživatelé vyžadují různé možnosti. Pokud patříte mezi začátečníky a máte zájem o jednoduchý malý kompakt, pravděpodobně vás nechávají chladnými manuální expoziční režimy, ruční ostření či nejrůznější způsoby měření expozice, které naopak zajímají náročné amatéry bažící po nejmodernějších ultrazoomech nebo širokoúhlých modelech. Začátečníci ocení spíše propracovaný systém motivových programů, tedy automatických režimů využívaných v určitých fotografických situacích. Mezi nejtypičtější programy patří například krajina, portrét či sport, fantazii výrobců se ale meze nekladou a v moderních fotoaparátech jsou tak k dispozici speciální programy pro fotografování ohňostrojů, jídla, dětí, zvířat, pláží a mnoha dalších motivů. Velmi příjemné jsou vysvětlivky s ukázkami snímků, které některé modely u jednotlivých programů zobrazují na displeji i naprostý začátečník tak pochopí, v čem motivové programy spočívají.
Začátečníci většinou ponechají základní expoziční hodnoty, tedy clonu a čas, na automatice, zkušenější uživatelé ale raději využívají kreativní expoziční režimy, tedy prioritu clony a času nebo plný manuál. V těchto režimech nastavuje uživatel buď obě zmíněné hodnoty zcela sám, nebo nastaví jen jednu z nich a druhou automaticky dopočítá fotoaparát. Fotograf tím získá mnohem lepší kontrolu nad výsledným snímkem. Popis možností, které kreativní práce s expozičními hodnotami přináší, ovšem daleko přesahuje rozsah tohoto článku. Nicméně platí, že kdo to s fotografií myslí opravdu vážně, měl by zvolit fotoaparát s plnou škálou expozičních režimů.
Také hodně záleží na tom, jakým způsobem chcete při fotografování sledovat scénu. Všechny kompakty umožňují použít k tvorbě kompozice LCD displej čím větší, tím lepší. Jenže scéna na displeji nebývá dobře viditelná třeba v přímém slunci a navíc fotografické příručky říkají, že je pro kvalitu snímku mnohem lepší držet fotoaparát u oka, tedy používat hledáček. Výrobci ovšem stále častěji od hledáčku upouštějí a třeba u ultrakompaktů dnes často chybí úplně. Klasické kompakty jsou většinou vybaveny optickým průhledovým hledáčkem, ultrazoomy pak hledáčkem elektronickým (EVF). EVF je v podstatě malý LCD displej. Jeho výhodou je skutečnost, že člověk vidí scénu přesně ze stejného úhlu jako objektiv a zobrazí se v něm nejrůznější fotografické informace, podobně jako na velkém displeji. Nevýhodou je zrnitý obraz a pomalé překreslení, které činí z ultrazoomů nepříliš vhodný nástroj například pro akční fotografii.
Dalších funkcí a vlastností nabízených jednotlivými modely je spousta, každý by si měl předem rozmyslet, co hodlá fotografovat a jaké parametry pro něj tedy hrají roli. Fotografujete často v horším světle, třeba v šeru nebo ve spoře osvětleném interiéru? Pak oceníte asistenční přisvícení, usnadňující ostření ve tmě. Dáváte přednost akční nebo sportovní fotografii? V tom případě se zaměřte na rychlost sekvenčního snímání, kdy fotograf jen drží spoušť a fotoaparát ukládá jeden snímek za druhým až do naplnění vyrovnávací paměti. Fotografujete statické objekty na místech, kde nelze používat blesk ani stativ, třeba v muzeích nebo v knihovnách, případně vás zajímá krajinářská fotografie? K tomu se hodí stabilizátor obrazu. Zajímají vás noční portréty? Pomůže vám k nim pomalá synchronizace blesku. Krajináři jistě ocení i možnost našroubovat na objektiv fotografické filtry. Nebo chcete fotoaparát používat i jako videokameru? Pak by vás mělo zajímat rozlišení a frekvence videozáznamu. Máte širokoúhlý monitor a klasický "kompaktní" formát 4 : 3 vám nevyhovuje? Na trhu jsou fotoaparáty se snímači s poměrem stran 3 : 2 (ten mají mj. skoro všechny zrcadlovky) nebo i 16 : 9. Rádi se potápíte a chcete vyzkoušet fotografování pod vodou? Hledejte vodotěsné fotoaparáty nebo modely, k nimž výrobci prodávají podvodní kryty. Chcete mít nad snímky plnou kontrolu, umíte pracovat s grafickými programy a raději fotografie doděláváte v počítači, než abyste jejich definitivní podobu svěřili méně výkonnému obrazovému procesoru fotoaparátu? Pak potřebujete formát RAW. A tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho.
Všechny vlastnosti i funkce ale blednou před nejdůležitějším kritériem, tedy obrazovou kvalitou. Na ni mají vliv nejrůznější parametry fotoaparátu, především optika. Už bylo řečeno, že ultrazoomy a širokoúhlá skla jsou obecně náročnější než běžné objektivy, obsahují totiž více optických členů a jsou konstrukčně mnohem složitější. Zejména majitelé přístrojů s těmito skly by se tedy měli zaměřit především na kresbu objektivu uprostřed záběru většinou nenajdeme vážnější problémy, pokud ale kresba výrazně ztrácí ostrost v rozích, není to dobré. Dalším častým problémem objektivů je i chromatická aberace, tedy fialové kontury na přechodech mezi jasy a stíny. Automatické měření expozice má zase vliv na dynamiku snímku, respektive náchylnost k přepalům místům, kde se vinou výrazných jasů ztratila kresba.
Na obrazové kvalitě se navíc neblaze podepisuje i již zmíněná snaha výrobců o co nejvyšší rozlišení. Pokud počet pixelů naroste natolik, že se na malý snímač stěží vejdou, přelévá se mezi nimi všudypřítomný elektrostatický náboj a vzniká jev zvaný šum, který se projevuje barevnými tečkami ve fotografii. Sebelepší snímek tak vinou šumu přichází o kresbu detailů. V poslední době se šum stává hlavním problémem kvality obrazu a pokud neskončí závody výrobců o co nejvyšší rozlišení, asi se situace hned tak nezlepší.

Rozlišení Ekvivalent Světelnost Citlivost Expozice EV RychlostRežimy Rychlost Počet Rozlišení videa,PaměťováÚhlopříčkaRozměryHmotnostCena
(MP) RežimyZoom35mm filmu(f)(ISO)+/-závěrkyClonaostřeníStabilizátorreakcíVyvážení bíléNastavení bleskuscénickýchHledáček snímky/sec.Napájeníkartadispleje (mm)(mm)(g)včetně DPHK testu zapůjčila firma
režimů
Canon Ixus 7507,1auto3x37-111f2,8-4,950-400*-2 po 0,3 EV15-1/2 0002,8-8AF/MneHHHHHauto, ruční, 5 variantauto, on, off, redeye, slow9optický640 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,490 x 57 x 2719211 750 KčCanon, www.canon.cz
Canon PowerShot A7006PASM6x35-210f2,8-4,880-800*-2 po 0,3 EV15-1/2 0002,8-8AF/MF/MneHHHHHauto, ruční, 5 variantauto, on, off, redeye, slow13optický640 x 480, 30 sn./s2x AASD6,494 x 66 x 4320010 010 KčCanon, www.canon.cz
Canon PowerShot S808PASM3,6x28-100f2,8-5,350-400*-2 po 0,3 EV15-1/2 0002,8-8AF/MF/MneHHHHHauto, ruční, 7 variantauto, on, off, redeye, slow13optický640 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,4104 x 57 x 3926813 950 KčCanon, www.canon.cz
Canon PowerShot S2 IS5PASM12x36-432f2,7-3,550-400*-2 po 0,3 EV15-1/3 2002,7-8AF/MF/ManoHHHHHauto, ruční, 6 variantauto, on, off, redeye, slow11EVF640 x 480, 30 sn./s4x AASD4,6113 x 78 x 7540513 330 KčCanon, www.canon.cz
Casio Exilim EX P5055PASM5x38-190f3,3-3,650-400*-2 po 0,3 EV60-1/2 0003,3-7,4AF/MF/Mne HHHHHauto, ruční, 7 variantauto, on, off, redeye22-640 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,499 x 56 x 7427510 330 KčFast, www.fastsro.cz
Casio Exilim EX S6006auto3x38-114f2,7-5,250-400*-2 po 0,3 EV4-1/2 0002,7-?AF/MF/MneHHHHHauto, ruční, 6 variantauto, on, off, redeye31-640 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,490 x 59 x 1615510 250 KčFast, www.fastsro.cz
Casio Exilim Pro EX P7007PASM4x33-132f2,8-480-640*-2 po 0,3 EV60-1/2 0002,8-11,1AF/MF/MneHHHHHauto, ruční, 7 variantauto, on, off, redeye27optický320 x 240, 15 sn./sLi-ion SD5,198 x 68 x 4526111 950 KčFast, www.fastsro.cz
Fujifilm FinePix E9009,1PASM4x32-128f2,8-5,680-800*-2 po 0,3 EV15-1/20002,8-8AF/MF/MneHHHHHauto, ruční, 6 variantauto, on, off, redeye, slow3optický640 x 480, 30 sn./s2x AAxD 5,1102 x 63 x 3426010 450 KčFujifilm, www.fujifilm.cz
Fujifilm FinePix F116,1AS3x36-108f2,8-580-1600*-2 po 0,3 EV3-1/20002,8-8AF/MneHHHHHauto, ruční, 6 variantauto, on, off, redeye, slow5-640 x 480, 30 sn./sLi-ion xD 6,492 x 58 x 2719010 010 KčFujifilm, www.fujifilm.cz
Kodak EasyShare P8808PASM5,8x24-140f2,8-4,150-400*-2 po 0,3 EV1/2-1/40002,8-8AF/MF/MneHHHHHauto, ruční, 6 variantauto, on, off, redeye, slow15EVF640 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,4116 x 97 x 9151313 650 KčKodak, www.kodak.cz
Olympus mju 720 SW7auto3x37-111f3,5-564-1600*-2 po 0,3 EV4-1/10003,5-?AF/MneHHHHHauto, 6 variantauto, on, off, redeye24-640 x 480, 15 sn./sLi-ion xD 6,496 x 56 x 2015010 450 KčOlympus, www.olympus.cz
Olympus mju 810 Digital8auto3x35-105f2,8-4,764-1600*-2 po 0,3 EV4-1/10002,8-?AF/MneHHHHHauto, 6 variantauto, on, off, redeye20-640 x 480, 15 sn./sLi-ion xD 6,497 x 56 x 2318511 350 KčOlympus, www.olympus.cz
Olympus SP-7006auto3x38-114f3,3-464-400*-2 po 0,3 EV4-1/20003,3-?AF/MneHHHHHauto, 4 variantyauto, on, off, redeye26-640 x 480, 15 sn./sLi-ion xD 7,698 x 57 x 2418010 010 KčOlympus, www.olympus.cz
Panasonic Lumix DMC-LX18,4PASM4x28-112f2,8-4,980-400*-2 po 0,3 EV60-1/20002,8-8AF/AFC/MF/Mano HHHHHauto, ruční, 3 variantyauto, on, off, redeye, slow14-848 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,4106 x 56 x 2622014 250 KčPanasonic, www.panasonic.cz
Panasonic Lumix DMC-FZ76PASM12x36-432f2,8-3,380-400*-2 po 0,3 EV60-1/20002,8-8AF/AFC/MF/Mano HHHHHauto, ruční, 4 variantyauto, on, off, redeye, slow16EVF848 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,4113 x 72 x 7931011 200 KčPanasonic, www.panasonic.cz
Pentax Optio S66auto3x37-112f2,7-5,264-400*-2 po 0,3 EV4-1/20002,7-8,4AF/MF/MneHHHHHauto, ruční, 4 variantyauto, on, off, redeye11-640 x 480, 30 sn./sLi-ion SD6,486 x 54 x 1912010 010 KčPentex, www.pentax.cz
Sony CyberShot DSC-T96auto3x38-114f3,5-4,380-640*-2 po 0,3 EV2-1/10003,5-?AF/ManoHHHHHauto, 5 variantauto, on, off, redeye, slow8-640 x 480, 30 sn./sLi-ion MSDuo6,490 x 55 x 2118511 250 KčSony, www.sony.cz
Sony CyberShot DSC-N18P,M3x38-114f2,8-5,464-800*-2 po 0,3 EV30-1/10002,8-8AF/MneHHHHHauto, 5 variantauto, on, off, redeye, slow8-640 x 480, 30 sn./sLi-ion MSDuo7,694 x 60 x 2013912 950 KčSony, www.sony.cz

Canon Ixus 750

Digitální řada Ixus je určena především milovníkům jednodušších, ale stylových přístrojů, u nichž záleží na designu minimálně stejně jako na fotografické kvalitě. Díky kovovému provedení vydrží Ixus bez úhony i náročnější provozní podmínky. Méně zkušení uživatelé ocení jednoduché ovládání bez spousty tlačítek a voličů, těm náročnějším je určena třeba mřížka na displeji usnadňující tvorbu kompozice, případně směrová šipka sloužící mj. k rychlému nastavení citlivosti. Skvělá je kombinace spolehlivého asistenčního přisvícení a speciální funkce, díky níž je na displeji alespoň částečně vidět scéna i v téměř úplné tmě. V takových podmínkách Ixus ostří sice déle, ale docela spolehlivě. Zato optický hledáček nevyužijeme snad ani za jasného dne je tak malý, že v něm stěží vidíme i jen část scény. Podobně jako u jiných Canonů nechybí české menu, překlad je však silně nepovedený a nebere v úvahu mnohé zavedené fotografické termíny. Snímky jsou příjemně ostré zejména uprostřed, směrem ke krajům ostrosti ubývá. Na širším ohnisku se občas objeví chromatická aberace, ale celkově odvádí objektiv docela dobrou práci. Horší je to se šumem do ISO 200 to docela ujde, ISO 400 ale příliš použitelné není.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Canon PowerShot A700

Fotoaparáty klasické kompaktní řady A v poslední době nabízejí čím dál tím lepší fotografické funkce. Hlavní výhodou modelu A700 je objektiv s velkým šestinásobným rozsahem ohniskové vzdálenosti, fotoaparát se tedy pohybuje na hranici mezi běžnými kompakty a ultrazoomy. Kromě začátečníků ho jistě ocení i náročnější uživatelé. Hlavně těm jsou určeny kreativní expoziční režimy, manuální ostření, pomalá synchronizace blesku a další funkce známé spíše z vyšších tříd. Ve špatném světle při fotografování bez blesku oceníme citlivost ISO 800 a také, podobně jako u Ixusu nebo S80, výtečné asistenční přisvícení pro automatické ostření. Jen je škoda, že citlivost nelze nastavit samostatným tlačítkem směrové šipky jsou vyhrazeny pro práci s clonou a časem. Trochu nás zklamalo velmi pomalé zoomování, milovníci akčních snímků si proto A700 asi neoblíbí. Pochvalu zato zaslouží kvalita fotografií jsou ještě lepší než snímky z Ixusu, téměř netrpí aberací a kresba je ostrá i při okrajích. Také šumu je o něco méně, dokonce i u kompaktů proklínanou hodnotu ISO 800 lze v určitých případech použít, ovšem za cenu jisté ztráty detailů. Na večírku zřejmě s A700 dojem neuděláte, ale zato toho umí docela hodně.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Canon PowerShot S80

Řada S má kromě množství funkcí také mezi kompakty nepříliš vídanou vlastnost širokoúhlé ohnisko odpovídající 28 mm. Nový model S80 ale přináší i několik novinek. Tou nejvýraznější je asi ovládací kolečko, které Canon používá u většiny zrcadlovek. Ocení ho hlavně náročnější zkušení uživatelé, s trochou cviku fotoaparát nabízí velmi snadný přístup k mnoha funkcím bez nutnosti procházet menu. Pro mnoho důležitých funkcí (citlivost, korekce EV, blesk apod.) jsou vyhrazena samostatná tlačítka, oproti předchozím verzím ale bohužel chybí podpora RAW. Všechny důležité parametry včetně živého histogramu lze při fotografování zobrazit na displeji. Překvapil nás velmi citlivý blesk při fotografování v interiéru je neustále nutné regulovat jeho intenzitu, jinak mohou být fotografie přepálené nebo naopak utopené ve tmě. Z hlediska kvality fotografií je to výborné, ale méně zkušení uživatelé si budou muset zvykat. Snímky jsou celkově velmi dobré, tak ostrá kresba se u ohniska 28 mm hned nevidí, ke chromatické aberaci dochází jen výjimečně. Při citlivosti ISO 200-400 je na fotografiích o trochu více šumu než u A700, ale také více detailů. Rozhodně jde o jeden z nejlepších testovaných fotoaparátů.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Canon PowerShot S2 IS

Ultrazoom S2 IS vypadá na první pohled jako zmenšená zrcadlovka, podobně jako Kodak P880 nebo Panasonic FZ7. Nehodí se pro milovníky miniaturních modelů do kapsy od košile, zato nabízí více fotografických kvalit. Mezi nimi vyniká především objektiv s dvanáctinásobným zoomem a optickým stabilizátorem, za zmínku ale stojí i spousta funkcí, od kreativních režimů přes manuální ostření až třeba po pomalou synchronizaci blesku. Velkou pochvalu zaslouží konstrukce objektivu zoomování je rychlejší než u mnoha kompaktů se čtvrtinovým rozsahem, navíc je i dokonale plynulé. Výborně funguje stabilizátor udržet při ohniskové vzdálenosti odpovídající 420 mm čas 1/60 s z ruky, to je sen mnoha majitelů drahých zrcadlovek. Jen ovládání by vzhledem k množství funkcí mohlo být řešeno lépe, třeba vertikální šipky v základním režimu nedělají nic, a to je škoda. Při dlouhé ohniskové vzdálenosti mívá problémy automatické ostření. Trochu nás zklamalo rozlišení displeje, jemné detaily na něm nejsou příliš vidět. Ani kvalita fotografií neodpovídá skvělé funkční výbavě fotoaparát má sklon k přepalům, při citlivosti nad ISO 200 navíc snímky ruší spousta šumu. Snímky také trpí výraznou chromatickou aberací. Škoda.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Casio Exilim EX P505

Na první pohled vypadá fotoaparát hodně nezvykle, ve skutečnosti jde ale o velmi zajímavé řešení přístroj s tvary zrcadlovky se skvěle drží v jedné ruce a může se tak hodně zalíbit milovníkům kompaktních rozměrů, kteří ale dávají přednost originálnějšímu provedení. Originální je i funkční výbava. Kromě výklopného displeje je k dispozici třeba softwarová varianta přechodového filtru s překvapivě dobrým účinkem, nebo histogram s jednotlivými barevnými kanály, případně zajímavá nápověda vysvětlující například vztah mezi clonou a hloubkou ostrosti. Také video ve formátu MPEG4 s vlastními motivovými programy se u fotoaparátů často nevidí. Jako kouzlo působí program Past Movie, automaticky ukládající posledních pět vteřin před zmáčknutím spouště. Kdo někdy promeškal ten správný okamžik, ví, jak je to důležité. Bohužel máme i výtky. Ve slabém světle má fotoaparát bez asistenčního přisvícení velké problémy se zaostřením, střídání snímků je pomalé. Na fotografiích je relativně málo detailů pravděpodobně důsledek odšumění, šum je ale viditelný už při ISO 100. ISO 400 se řadí mezi nepoužitelné hodnoty, ani chromatické aberace není při okrajích zrovna málo. Kresba v rozích trpí značným rozostřením.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Casio Exilim EX S600

Pokud by se udílely ceny za stylový design, mohly by to ostatní fotoaparáty rovnou vzdát Casio S600 patří k tomu nejhezčímu, co se kdy na fotografickém trhu objevilo. Nádherně tenký model (17 mm) vypadá skvěle hlavně v červeném provedení. Na rozdíl od některých jiných "šperků" ale S600 nabízí i některé zajímavé funkce. Pokročilým uživatelům se jistě bude líbit manuální ostření, histogram s jednotlivými RGB kanály či asistenční přisvícení. Začátečníci zase ocení fakt, že se při změně vyvážení bílé na displeji ukáže efekt požadované předvolby. Velkým problémem je ale ovládání fotoaparátu. Prakticky všechny funkce se aktivují přes menu, což možná vyhovuje některým začátečníkům, zkušenější uživatel ale okamžitě ztratí zájem. I prodleva spouště je delší, než bývá zvykem. Z menu nebo z režimu prohlížení se nelze vrátit namáčknutím spouště. Mezi funkcemi najdeme i softwarový stabilizátor, ten ale spočívá jen ve zvýšení citlivosti. Fotografie se hodně podobají výstupům z P505, což není zrovna pochvala. Velkým problémem je chromatická aberace, ale také neostrá kresba a spousta šumu, dokonce i při nízkých citlivostech.

Casio Exilim Pro EX P700

Designem a provedením se P700 natolik liší od stylového typu S600, že by většina lidí neodhalila stejného výrobce. Na první pohled může P700 působit jako plastová hračka, ve skutečnosti jde o docela seriózní fotoaparát. Ovládání je vyřešeno lépe než u modelu S600, do zkráceného menu vyvolaného tlačítkem EX se dostal třeba expoziční bracketing, aretace expozice nebo samospoušť. Začátečníci ocení, podobně jako u P505, praktickou ukázku základních fotografických funkcí a spoustu motivových programů. Zkušenější uživatelé ale budou stále postrádat více samostatných tlačítek nutnost otvírat menu i kvůli tak časté úpravě, jakou je korekce expozice, je opravdu nepříjemná. Fotoaparát nemá asistenční přisvícení a automatické ostření v šeru mu proto dělá poměrně zásadní potíže, při delším ohnisku je ostření zdlouhavé i v normálním denním světle. Také pohyb zoomu je hodně pomalý. Na fotografiích zaslouží pochvalu dobré barevné podání a prakticky nulová chromatická aberace, úroveň detailů je ale na sedmimegové rozlišení slabá očividně jde o důsledek odšumění již při nízké citlivosti. Fotoaparát přitom nabízí nezvykle vysokou hodnotu ISO 640, ta je ale v praxi vinou spousty šumu téměř nepoužitelná.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Fujifilm FinePix E900

Uměřený design, elegantní tmavošedé tělo a snad i výbava zákazníka potěší. Zkušenější uživatelé ocení přítomnost důležitých fotografických údajů na displeji, začátečníkům vyhoví výrazné upozornění na příliš dlouhý čas a z toho plynoucí riziko roztřesení přístroje při fotografování z ruky bez blesku. Naopak je zřejmě zklame pouhá trojice motivových programů. Ovládání je vcelku příjemné, z menu i z režimu prohlížení se lze vrátit k fotografování pouhým namáčknutím spouště. Nejčastěji používané funkce lze vyvolat tlačítkem s označením F. Kromě displeje přístroj nabízí i průhledový hledáček, ten má ale spíše estetickou funkci scéna v něm vypadá jako při pohledu do obráceného dalekohledu a navíc třetinu záběru blokuje vysunutý objektiv. Vzhledem k serióznějšímu pojetí přístroje jsme se těšili na kvalitní fotografie a přišlo velké zklamání. Teplé ladění barev lze odpustit, horší je to se všudypřítomnou chromatickou aberací, ale hlavně s kresbou. již při ISO 80 se detaily v razantním odšumění zcela ztrácejí. Nejhůře dopadly snímky krajiny, cokoliv vzdálenější než sto metrů je na fotografii zbaveno jakýchkoli detailů. Vlastního šumu je na fotografiích relativně málo, cena za odšumění je ale skutečně vysoká.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Fujifilm FinePix F11

Jednoduché kovové provedení vypadá skvěle žádná výstřednost, ale spolehlivé odolné tělo s nadčasovým designem. V zájmu jednoduchosti ovšem výrobci značně omezili ovládací prvky. Tlačítek je na těle minimum, chybí například klasický volič režimů, jednotlivé motivové programy i kreativní režimy je třeba měnit pomocí menu, totéž platí pro nejrůznější fotografické parametry. Začátečníkům to asi vadit nebude, zkušenějším uživatelům ano. Fotoaparát nabízí některé zajímavé funkce, například kontinuální ostření (zato možnost ručního zaostření chybí). Běžné automatické ostření funguje velmi dobře i v šeru díky asistenčnímu světlu, to by ale nemuselo být tak výrazné svítí skoro jako slabší blesk. Zkušenějším fotografům přijde vhod priorita clony a času, jejich ovládání ale poměrně zdlouhavé. Podle výrobců je velkou předností přístroje práce ve slabém světle citlivost lze zvýšit až na ISO 1600. Jenže v praxi to bohužel funguje úplně stejně jako u E900. Šumu sice na fotografiích moc není, ale už od ISO 80 je to vykoupeno výrazným zhoršením kresby. Pokud chce někdo odstranit šum za cenu velké ztráty detailů, má k dispozici desítky grafických programů s lepším výsledkem.

Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Kodak EasyShare P880

Podobně jako Canon S2 IS nebo Panasonic FZ7 je i Kodak určen zkušenějším a náročnějším uživatelům, čemuž odpovídá i jeho "zrcadlovkový" zevnějšek. Přitom nabízí funkci, kterou se nemůže pyšnit žádný jiný z testovaných modelů mechanické ovládání zoomu prstencem na objektivu, což je proti běžným tlačítkům obrovská výhoda. A aby toho nebylo málo, jako jediný má P880 ultraširoké ohnisko (ekvivalent 24 mm). Mohutné funkční výbavě (včetně podpory formátu RAW) odpovídá spousta tlačítek a přepínačů na těle. Ovládání je díky tomu příjemné, jen k nastavení času a clony jsou nutné dva kroky místo jednoho. Pochvalu zaslouží i rychlé ostření (díky asistenčnímu přisvícení i do úplné tmy) a minimální prodleva spouště. Zato ukládání snímků je na fotoaparát těchto kvalit trochu pomalé, 3 s v běžném formátu JPG je moc. Příliš nepotěší ani pomalejší elektronický hledáček. Milovníci nočních fotografií budou žehrat na nejdelší čas 1/2 s, což zdaleka nestačí. Zato snímky jsou výborné. Ostrá kresba při ohnisku odpovídajícímu 24 mm, to opravdu není zvykem, totéž platí pro minimální zkreslení. Šum příliš neruší ani na ISO 400, velkou pochvalu zaslouží živé barvy a spolehlivé měření expozice, zabraňující přepalům.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Olympus Mju 720 SW

Olympus mju 720 se od ostatních fotoaparátů v testu liší na první pohled. Jedná se o vodotěsný model odolný proti otřesům, se kterým se lze ponořit až do třímetrové hloubky. Odolnému provedení odpovídá i konstrukce objektivu, který se při zapnutí ani při zoomování nevysouvá. Podobné řešení má zpravidla blahodárný vliv na rychlost reakcí fotoaparátu, to zde ale bohužel neplatí. Objektiv je navíc umístěn trochu nešikovně tam, kde při fotografování většinou spočívají prsty levé ruky. Do výbavy patří mj. speciální funkce Bright Capture, díky níž je na displeji vidět obraz i v téměř naprosté tmě. Bohužel ale chybí asistenční přisvícení a ostřící automatika v horším světle příliš nefunguje. To může být při fotografování pod vodou, kde je světla obecně málo, problém, stejně jako skutečnost, že displej nezobrazí expoziční hodnoty ani při fotografování, ani při prohlížení snímků. Nemáme tak možnost odhadnout, zda bude fotografie ostrá. Na fotografiích potěší realistické barevné podání, naopak zamrzí silná chromatická aberace, velká ztráta ostrosti v rozích a především vlivem odšumění slitá kresba. Od citlivosti ISO 400 je i tak šumu příliš. Celkově jde o výborný nápad, který by si ale zasloužil více fotografické kvality
.Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Olympus Mju 810 Digital

Nástupce oblíbeného modelu mju 800 má podobně povedený design, díky kovovému provedení fotoaparát určitě nějaký ten šrám vydrží. Se svými kompaktními rozměry a jednoduchým ovládáním je určen především začátečníkům a méně zkušeným uživatelům, kterým nabízí například velmi zajímavý režim Guide neboli průvodce. Instruktáž na displeji radí, jak postupovat v různých fotografických situacích, podle toho se okamžitě mění nastavení parametrů. Jako výuka fotografování to rozhodně zaslouží pochvalu. Zkušenější uživatele potěší živý histogram na displeji, dobrá je i schopnost zobrazit na displeji scénu ve tmě (Bright Capture). Bohužel opět chybí asistenční přisvícení, a tak ostření v šeru často chybuje. Fotoaparát přitom často hlásí správné zaostření a na chybu přijdeme až v počítači. Podobně jako u mju 720 nevidíme na displeji expoziční hodnoty, výtku zaslouží i pomalé ukládání snímků na kartu. Fotografie se vyznačují příjemně živými barvami a dobrou prací expoziční automatiky, kresba v rozích je ale silně neostrá a detaily zanikají i při nízké citlivosti ISO 64. Fotoaparát nabízí až ISO 1 600, ale již při poloviční hodnotě je šum výraznější než zbývající kresba.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem:HHHHH

Olympus SP-700

Elegantní modré tělo, kovové prvky a především doslova obří displej dominující zadní stěně designérům Olympusu se při práci na SP700 dařilo. I tento ultrakompakt je určen spíše pro méně zkušené zájemce, kteří kromě displeje jistě ocení i 26 motivových programů s vysvětlivkami. A pokud se jim fotografie nepovede podle jejich představ, mohou ji přímo ve fotoaparátu jednoduše upravit k dispozici jsou změny jasu, kontrastu, barevného podání apod. Jinak opět dostalo jednoduché provedení přednost před funkční výbavou, zkušenějším fotografům toho tak přístroj mnoho nenabízí. Nejvíce to může vadit u vyvážení bílé, kde není k dispozici ruční kalibrace, ale ani třeba předvolba pro blesk. Podobně jako jiné testované Olympusy není ani tento model vybaven asistenčním přisvícením a v šeru proto často nezaostří, v dobrém světle ale ostří rychleji než zbylé dva typy. V dobrém světle je na displeji vidět scéna výborně, v šeru bohužel detaily skrývá šum. Fotografie jsou asi ze všech tří testovaných Olympusů nejkvalitnější, na ISO 64 je kresba slušná, jen té ostrosti v rozích kdyby tolik neubývalo. Také chromatické aberace je méně než u jiných modelů. Při vyšší citlivosti ale šum opět naroste nad únosnou míru.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Panasonic Lumix DMC-LX1

Panasonic LX1 zaujme na první pohled nezvykle "klasickým" designem, připomínajícím fotoaparáty z poloviny 20. století, to hlavní ale není vidět totiž snímač s poměrem stran 16 : 9. K širokoúhlému snímači patří i široké sklo, fotoaparát je tedy osazen objektivem značky Leica s nejširším ohniskem 28 mm. Stabilizátor obrazu se u Panasonicu už nějakou dobu přidává i ke kompaktům bez ultrazoomu, jeho přítomnost proto nepřekvapí. Přístroj nabízí snad nejrozsáhlejší funkční výbavu ze všech testovaných modelů, nechybí podpora RAW a TIFF, kontinuální ostření, aretace expozice, světelná váha apod. Začátečníci ocení 14 motivových programů s vysvětlivkami. Design kopíruje podobu starých modelů Leica opravdu věrně, včetně stylových přepínačů režimů ostření na objektivu. Fotografování v šeru usnadňuje nenápadné, ale skvěle fungující asistenční přisvícení. Kdyby byly snímky stejně kvalitní jako konstrukce a výbava, není o vítězi pochyb. Bohužel tomu tak není. Pravda, objektiv odvádí skvělou práci, snímky jsou ostré od rohu k rohu, výborně dopadly barvy i měření expozice. Ale šumu je příliš je vidět i na ISO 80, na ISO 200 snímky připomínají minimálně dvojnásobek u jiných fotoaparátů a ISO 400 nelze použít prakticky vůbec.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Panasonic Lumix DMC-FZ7

Další ultrazoom navazuje na oblíbený model FZ5. Nabízí o jeden megapixel více, pár dalších funkcí a hlavně výrazně vylepšené ovládání. Dřívější nastavení clony či času tlačítky nahradil velmi šikovný joystick, známý z modelu LX1. Fotoaparát připomínající malou zrcadlovku se tradičně dodává s nástavcem na filtry, což je skvělé. Ve funkční výbavě najdeme vše, co bychom v této třídě čekali, schází jen podpora RAW. Spoustě funkcí ale neodpovídá relativně málo tlačítek a ovládacích prvků, často musíme do menu. Všechny potřebné expoziční údaje se při fotografování zobrazí na displeji a menu je kompletně počeštěno a jde o skutečnou fotografickou češtinu, ne o nepovedený pokus jako u Canonu. Displej má slušné rozlišení a díky povedené elektronické lupě umožňuje téměř bezchybné manuální ostření, což je u kompaktů rarita. O automatické ostření do tmy se stará asistenční přisvícení. U fotografií potěší dobré měření expozice a ostrá kresba, stabilizátor funguje skvěle, chromatická aberace se objevuje výjimečně mimo hloubku ostrosti. Přesto nemůžeme jen chválit jako u tolika jiných fotoaparátů s vysokým rozlišením obraz trpí šumem, již při ISO 80 je vidět slitá kresba a při ISO 400 ničí šum víceméně vše.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Pentax Optio S6

Nejmenší a nejlehčí fotoaparát v testu můžeme nosit i v kapsičce u košile, přesto se rozhodně nejedná o funkčně podvyživený model. To se pozná už pohledem na displej, na němž se zobrazí všechny možné fotografické údaje od expozičních hodnot přes ISO a vyvážení bílé až po histogram. Milovníci kreativních režimů si příliš neužijí, k dispozici je jen základní automatika. Na miniaturní tělo s velkým displejem se mnoho ovládacích prvků nevejde, do menu tedy musíme i kvůli korekci expozice, což není příjemné. Na druhou stranu se lze ze všech menu i z prohlížení fotografií vrátit zpět k fotografování pouhým namáčknutím, kromě samospouště nabízí fotoaparát i infračervené dálkové ovládání. O ostření ve tmě se spolehlivě stará asistenční přisvícení. Jen je potřeba fotoaparát při fotografování pevně držet u tak malého těla hrozí v okamžiku expozice snadné roztřesení. Výhrady k tělu jsou ale nepodstatné ve srovnání s kvalitou fotografií. Ze všech testovaných fotoaparátů má Pentax snad nejlepší barvy živé a přitom realistické. Výborná kresba nás překvapila hlavně ve stínech. Bohužel ani Pentax není bez šumu při ISO 200 už jsou detaily hodně rozpité a ISO 400, podobně jako u Panasoniků, ani nedoporučujeme.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Sony CyberShot DSC-T9

Ultrakompaktní přístroj na první pohled trochu připomíná Olympus mju 720 objektiv se z pevného odolného těla při zoomování nevysouvá a je místo uprostřed umístěn v rohu fotoaparátu. Tím ale podobnost končí T9 není vodotěsný model, zato nabízí více fotografických možností. Jako u většiny fotoaparátů značky Sony displej chvályhodně zobrazí všechny potřebné údaje a hodnoty. Funkcí není k dispozici mnoho, jsou ale velmi zajímavé, což platí především pro stabilizátor obrazu. Hrstka tlačítek nereaguje na stisk úplně nejspolehlivěji, největší výhrady jsme ale měli k rychlosti reakcí. Náběh, zoomování, ostření i střídání snímků při prohlížení, to vše je pomalejší, než dnes bývá zvykem. Ani asistenční přisvícení nefunguje úplně bezchybně, když ale přístroj hlásí zaostření, nemýlí se. Vzhledem k průměrným vlastnostem fotoaparátu jsme od fotografií příliš nečekali, o to příjemnější však bylo naše překvapení. Snímky s nízkou citlivostí jsou zcela čisté, velkou pochvalu zaslouží měření expozice a hlavně práce s kontrastem. Kresba je výborná od rohu k rohu, z barevného podání stojí za zmínku odstíny pleti. I při vyšších citlivostech si fotoaparát vedl překvapivě dobře, dokonce i ISO 640 je použitelná hodnota.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH

Sony CyberShot DSC-N1

N1 vypadá zprvu (a zepředu) vcelku nenápadně, jakmile se na fotoaparát ale podíváme zezadu, nelze si nevšimnout obřího displeje, který je navíc navíc dotykový a slouží jako hlavní ovládací rozhraní přístroje. Na první pohled to vypadá jako skvělý nápad, skutečnost ale bohužel tak růžová není. Výrobci se ideou dotykového ovládání nechali unést natolik, že z fotoaparátu až na naprosté výjimky odstranili všechna tlačítka a další hardwarové prvky a ovládání je tak výrazně zdlouhavější než u běžných modelů. Příklad: ke změně citlivosti, ke které jinde stačí jediné tlačítko nebo položka menu, je tu nutné aktivovat displej a pak ho stisknout pětkrát na různých místech. To platí prakticky pro všechny parametry. Jinak se fotoaparát vcelku podařil, nabízí mimo jiné manuální expoziční režim, spolehlivé asistenční přisvícení či vcelku slušně přeložené české menu, naopak chybí třeba ruční vyvážení bílé. Hlavně se ale (podobně jako u T9) povedly fotografie, jen jsme si všimli o něco měkčí kresby v rozích možná objektiv nezvládá tak dobře vyšší rozlišení. Jinak mají snímky podobně povedené barvy i dynamiku, u kompaktů téměř nevídanou. Šum řeší poměrně citlivé softwarové odstranění, takže i ISO 800 má svůj smysl.
Vlastnosti:HHHHH
Fotografie:HHHHH
Celkem: HHHHH