Facebook plánuje spustit vlastní kryptoměnu a kryptoměnovou peněženku: Libra a Calibra.
Pro banky by to mělo představovat varování a volání po probuzení – Facebook je snadno může ohrozit, pokud se mu start kryptoměny povede. A Libra Assocation, která má kryptoměnu spravovat, má u sebe silná jména. Visa, Mastercard, Andreessen Horowitz, Lyft, Uber, Spotify a další. Zatím je známých něco přes 25 jmen, rozšířit se má ale až na 100 a více.
Silná podpora firem, ale nedůvěra veřejnosti
Hodnota blockchainových platforem také roste: Z 9 miliard v letošním roce má do roku 2022 narůst až na 50 miliard dolarů. Nejvyšší růst je očekáván v roce 2020, tedy právě v době, kdy by měl Facebook Libru spustit. Procentuálně vzroste hodnota blockchainu o více než 100 %, předpokládá Gartner.
Clifford Rossi, profesor ekonomie na University of Maryland k tomu podotýká, že vstup Facebooku na finanční trh z něj dělá velmi ambiciózní firmu. „Vzhledem k ambicím bych Facebook mohl klidně nazývat bankou,“ popsal s nadsázkou.
Není to však poprvé, kdy se Facebook vrhá do těchto vod, už před lety představil vlastní kreditní kartu; neměla ale větší úspěch. Vzhledem k podpoře, které ale Libra má, lze předpokládat, že tentokrát bude stav docela jiný.
Problematika bankovnictví v rukách soukromé, neregulované společnosti však spíše spočívá v odebrání moci států. Centrální bankovní autorita je v tomto případě nahrazena Libra Association, což je sdružení nejmocnějších firem ve svém oboru vedené Facebookem; lze ale takovému konsorciu důvěřovat?
Regulátoři mají co na práci, jenže je možné, že nebudou schopni zasáhnout dostatečně rychle.
Viceprezident výzkumu v Gartneru Avivah Litan však poznamenal, že Libra nebude příliš odlišná třeba od PayPalu a bude mít ochranu proti praní špinavých peněz a bude pracovat s finančními rezervami z reálných státních měn; kryptoměnou tak bude vlastně jen proto, že staví na blockchainu, ale nikoliv v pravém slova smyslu. Předpokládá navíc, že regulátoři i přes pomalou práci budou schopni přijít se smysluplnými regulacemi.
Profesor Rossi vidí problém hlavně v samotném Facebooku a jeho historii, která není známa pro vysokou bezpečnost nebo dbaní na soukromí zákazníků. Je navíc jednou z firem, jimž uživatelé po celém světě věří nejméně. Naopak jí však může pomoci uživatelská základna čítající více než 2 miliardy lidí.
„Kryptoměnová revoluce je tu, ale s ní přichází i rizika,“ uzavírá Rossi.