Hlavní navigace

Kult: Heretic Kingdoms

15. 1. 2005

Sdílet

Máte chuť na akční RPG z fantasy prostředí? Vyzkoušejte nedávno vydaný Kult od slovenského vývojářského týmu 3D People. Pokud dokážete překousnout odpudivý začátek, čeká vás příjemné překvapení a nebudete této investice litovat.

Vypadalo to celkem nenápadně. První obrázky z Kultu ale i tak slibovaly přinejmenším pěknou podívanou, a to málo, co jsme zaslechli o příběhu a systému magie, naznačovalo, že se snad nebude jednat o další tuctové RPG. Jak to však nakonec dopadne a co vše Kult: Heretic Kingdoms nabídne, o tom jsme se mohli jen domýšlet. Po vydaném demu jsme byli už o mnoho moudřejší, ovšem teprve nyní můžeme vše podtrhnout a sečíst.



Upřímně řečeno, zpočátku to nevypadalo moc dobře, spíše samá záporná čísla. Po úmorné instalaci se dostáváte do hry bez sebemenšího vysvětlení, bez náznaku příběhu. První lokace je slušně řečeno slabá, rozhovory typu: „Běž pro meč.“ „Ale proč?“ „Nebuď zvědavá a běž.“ „Tak jo.“ vás také asi neuchvátí a ani úvodní souboj není tou nejlepší ukázkou toho, co v sobě hra ve skutečnosti ukrývá. Rozladěni budou také ti, kdož zvolí válečnickou cestu a souboje nablízko. Kult je tímto způsobem v úvodní části prakticky nehratelný a každý chtě nechtě bude muset sáhnout po kouzelné hůlce nebo po nějakém luku.



Nečekaný rozjezd

Naštěstí se pomaloučku, polehoučku vše obrací k lepšímu. Ty tam jsou plytké průpovídky, také souboje začínají být zajímavější, a díky nově získávaným dovednostem hra nabírá na obrátkách. Brzy se dočkáte i příběhu. Nejprve zmínky o minulosti, kdo vlastně jste a kdo jsou vaši nepřátelé, a další spousty informací, ve kterých se začnete pomalu ztrácet. Nutno říci, že zápletka je docela zajímavá a na akční RPG nečekaně propracovaná.

V roli členky skupiny inkvizitorů pověřených potíráním veškerých náznaků náboženství jste vysláni do kláštera zničit posvátný meč, s nímž bájný hrdina Arkor zabil boha země. Ihned po příjezdu je ale jasné, že tu už byl někdo před vámi a ve spálených rozvalinách rozhodně legendární zbraň nezanechal. Tím začíná vaše dlouhé putování za artefaktem, který v sobě ukrývá obrovskou moc.

Jako každé správné RPG je i Kult: Heretic Kingdoms napěchovaný nejrůznějšími úkoly, nutnými k postupu dějem, ale také těmi, jež můžete klidně nechat ležet stranou. Celkem se podíváte do osmnácti lokací. Z rozbořeného kláštera se dostanete do malebné vesnice Arathen a dále přes okolní lesy, tábor lupičů, rozlehlé město Kyallisar a další místa až k samotnému orákulu a finální bitvě. Než ji však budete moci vybojovat, uplyne alespoň 30 hodin příjemně strávených potyčkami s nejrůznějšími monstry a plněním zadaných úkolů.



Dva světy v jednom

Přestože si mnozí mohou myslet, že v žánru akčních RPG není již co vymýšlet a objevovat, musíme s radostí konstatovat, že Kult novinkami opravdu nešetří. První náznaky toho, že ne vše poběží podle dobře známých pravidel, v sobě ukrývá možnost přechodu do druhé dimenze, ne nepodobné té ze Soul Reaveru. Ačkoliv nebyl využit veškerý potenciál tohoto nápadu, je svět duchů příjemným zpestřením. V podstatě tak můžete každou mapu projít dvakrát, protože většina nepřátel se vyskytuje pouze v jedné sféře a s více padlými monstry přichází pochopitelně více zkušenosti. Navíc v několika případech je vstup do světa mrtvých podmínkou ke splnění či přijetí některých úkolů.

Samotný systém soubojů je pak dobře znám z podobných titulů, jen je snad o něco méně akční. Nepřátelé vydrží více, ale je jich podstatně méně nežli například v Sacred. Je pouze na vás, kterou z cest vývoje se vydáte – zda budete preferovat válečníka s chladnými zbraněmi, lučištníka či se raději spolehnete na magii a chopíte se některé z mnoha kouzelných hůlek. Tyto tři postavy však nejsou natolik ostře rozděleny, jako tomu bývá v jiných hrách. Všichni začínají v podstatě stejně a liší se jen trochu rozdílně umístěnými body v charakteristikách (souboj nablízko, na dálku, magie a rychlost), které nikterak zásadně neovlivní vaše skutečné dovednosti. Tím rozhodujícím faktorem jsou aktivní schopnosti, které si můžete při každém spánku vyměnit. Díky dostatku bodů pak není problém být velmi dobrý v používání meče a magie zároveň a při tom si držet obstojnou rychlost.



Z válečníka kouzelník

Nejzajímavějším přínosem Kultu je bezesporu právě systém magie, či přesněji řečeno zmíněných schopností, zde nazývaných naladění. Vylepšování vaší hrdinky probíhá ve dvou rovinách. Díky pobíjení protivníků a plnění úkolů získáváte zkušenost potřebnou k přechodu na další level. Vyšší úroveň znamená více volných pozic pro aktivní dovednosti a také pár bodíků, za něž si zlepšíte některou ze čtyřech vlastností. Tyto body lze získat rovněž ve druhé dimenzi sbíráním jakýchsi symbolů. Druhou cestou zlepšování postavy je objevování nových schopností, které získáte používáním nejrůznějších předmětů (zbraň, štít, prsteny apod.). Pochopit, jak vše vlastně funguje, je trochu komplikované a trvá poměrně dost dlouho, než na veškeré souvislosti přijdete.

Každá z dovedností – přesněji řečeno její správná funkce – je podmíněna příslušným naladěním, které určuje používaná zbraň a výstroj. Chcete mít padesátiprocentní bonus k útoku magickými střelami? Pokud objevíte pomocí některého předmětu „cestu mága“, tak můžete, je však nutné odložit veškeré brnění. Podobně chcete-li se vyhnout pastem, využijte dovednost levitace, která však funguje, pouze pokud držíte zbraň ze vzdušné sféry. Další schopnost vyžaduje mít štít, jiná luk a některá nekouzelnou rychlou zbraň. Díky tomuto systému se tak může rychle stát z mága hrozivý válečník a naopak, stačí správné „naladění“ zbraně, požadovaná výstroj, výměna aktivních dovedností - a je to. A podobné požadavky je nutné dodržet i při získávání nových umění z nalezených věcí. Jejich odemykání je postupné a probíhá naráz u všech „oblečených“ předmětů se stejnými požadavky.



Překvapení z Východu

Přestože výtečné novinky vyzdvihují slušně zpracované akční RPG poměrně vysoko, je tu několik více či méně závažných chyb, které závěrečné hodnocení značně snižují. Mezi ty menší prohřešky lze počítat například překrývající se popisky předmětů ležících na zemi a časté problémy s jejich sbíráním. Trochu více vás už naštve malý inventář, ve kterém sice můžete nosit různě veliké batůžky, z těch však nelze přímo prodávat či do nich umisťovat předměty ze země. Trochu nepochopitelně také působí nepřítomnost mapy, jejíž potřebu pocítíte především v rozlehlejším lokalitách. Nakonec je rovněž nutné zmínit množství programových chyb, které sice budou pravděpodobně opraveny v některém z patchů, to však lze těžko brát jako omluvu.

Nemůžeme ale skončit takto pesimisticky. Přece jen se stále jedná o velmi kvalitní hru, kterou zmíněné nedostatky nemohou srazit na kolena. Do detailu vykreslené pozadí je i přes drobné problémy se třetím rozměrem vskutku nádherné a postavy do něho dobře zapadají. Použitý engine dovoluje zoomovat v poměrně velkém rozsahu, takže můžete získat jak přehledný pohled z dálky, tak i detailnější záběr na krvavé souboje s nepřáteli. Kult: Heretic Kingdom v sobě skrývá daleko více, než bychom od akčního RPG kdy čekali, za což musíme našim východním sousedům velmi poděkovat.





Výrobce: 3D People

Vydavatel: Project Three Interactive

Distributor pro ČR: není známo

Lokalizace: není známo

Internet: http://www.p3int.com/kult

Multiplayer: ne

Minimum: CPU 1,2 GHz, 256 MB RAM, HDD 2 GB, 3D karta 32 MB

Doporučujeme: CPU 1,8 GHz, 512 MB RAM, HDD 2 GB, 3D karta 64 MB

Verdikt: Tolik dobrých nápadů v jedné hře jen tak nenajdete, natož pak v žánru akčních RPG.



Hodnocení: 79 %

Autor článku