Desáté narozeniny svého virtuálního sexy-symbolu oslavují firmy Eidos Interactive a Crystal Dynamics vydáním hry Lara Croft Tomb Raider: Anniversary. Tentokrát nepůjde o regulérní nový díl oslavované i zatracované série o slavné „vykradačce hrobek“, ale o přepracovaný a zmodernizovaný remake úplně prvního Lařina dobrodružství z roku 1996.
První převratný díl série, který byl posléze pro větší přehlednost neoficiálně doplněn podtitulem The Atlantean Scion a který se stal zakladatelem nového herního žánru nazvaného 3D akční adventura, je na současných počítačích nehratelný. A přitom by si mnozí z ctitelů copaté fešandy z jedniček a nul její – podle většiny fanoušků nejlepší – eskapády opět rádi prožili na svůj vlastní gamepade. Hra ale nemá uspokojit pouze ostřílené herní matadory, kteří si zavzpomínají na svoji starou lásku, ale měla by k dobrodružstvím první dámy počítačových her přilákat i novou generaci, která v dobách vydání prvního Tomb Raidera možná ani nebyla na světě.
První srovnání „staré“ Lary s „novou“:
Příběh má v klíčových momentech vycházet z původní hry, jíž se prodalo víc než sedm milionů kopií. Lara Croft tudíž bude opět pátrat po mystickém artefaktu pojmenovaném Scion a během svého hledání navštíví rozvaliny starověkého peruánského města Vilcabamba (které obklopuje „ztracený svět“ plný dinosaurů), prozkoumá katakomby rozpadlého řeckého města a pronikne do útrob egyptské pyramidy. Avšak v průběhu odhalování temných tajemství starověkých hrobek a zapomenutých exotických krajů se lepá archeoložka bude muset vypořádat nejenom s všelijakou zvířecí havětí (raptoři, vlci, medvědi, gorily, pumy, netopýři, krokodýli) a mýtickými příšerami, ale i s lidskými zabijáky, kteří po tajemném Scionu rovněž usilovně slídí...
Druhé srovnání „staré“ Lary s „novou“:
Hra poběží na upraveném enginu zatím poslední a zdařilé sedmé kapitoly série Tomb Raider: Legend (2006). Pod ní byl poprvé podepsán vývojářský tým Crystal Dynamics, který nahradil zavržený Core Design. Křemíkovou sestru Indiana Jonese bude čekat několik nových úkolů i hádanek, zpřístupněna by měla být řada nových lokací. Během hraní navíc nebude možné při řešení puzzlů otrocky aplikovat z prvního dílu již známé postupy, ani hledat klíčové předměty na identických místech jako před deseti lety. Také dvounozí i čtyřnozí nepřátele by měli být obdařeni vyšší umělou inteligencí, než tomu bylo v minulosti. Hra jako celek nemá ve srovnání se svým předobrazem být až tak lineární, zároveň by ale měla být akčnější a – díky zdokonaleným pohybům Lary – také plynulejší a rychlejší.
Třetí srovnání „staré“ Lary s „novou“:
Porovnávat vzhled Lary „předtím a teď“ je zcela bezpředmětné (nebetyčné rozdíly vidíte na okolních screenshotech). Zřejmě není třeba zdůrazňovat, že kulisy jsou nesrovnatelně detailnější a že využívají technologických vymožeností současné počítačové grafiky, zejména dynamických světelných efektů. Potěšující je i skutečnost, že osamělá dobrodružka bude ve staronovém prostředí disponovat efektními pohyby a akrobatickými veletoči, které se naučila až v průběhu dalších dílů, a využívat také moderní výstroj a výzbroj (včetně magnetické kotvy).
Speciálním bonusem je komentář původního designera Lary Tobyho Garda (jenž se po mnohaleté pauze podílel na loňském díle Tomb Raider: Legend). I ti nejpravověrnější fanoušci Lary se od něj údajně dozvědí o své zbožňované amazonce mnoho dosud utajovaných informací...
E. A. Severin
Hru si můžete zakoupit na serveru Hry.sw.cz za cenu 832Kč s DPH.