Hlavní navigace

Léto 2007

1. 7. 2007

Sdílet

Ještě před rokem se testu účastnilo mnoho kamer, které natáčely obraz na miniDV pásku. Dnes se situace změnila a p...


Ještě před rokem se testu účastnilo mnoho kamer, které natáčely obraz na miniDV pásku. Dnes se situace změnila a produkt s páskovou mechanikou jsme bohužel obdrželi pouze jeden (Canon MD101). Další zařízení spoléhají na modernější záznamová média s nelineárním přístupem k datům tedy optické 8cm DVD nosiče, harddisky či paměťové karty. To je samozřejmě pohodlné, ale jak se v testu dozvíte, není to všechno. Dalšími testovanými přístroji jsou Canon DC201 a Sony HDR-UX7E kamery, které ukládají obraz na malý 8cm DVD disk, přičemž Sony na DVD umí nahrávat dokonce i v HD rozlišení! Dále nebudou chybět ani čistokrevné HDD kamery Sony DCR-SR72 (HDD 60 GB) a Panasonic SDR-H250 (HDD 30 GB). Pro ty obzvlášť nerozhodné jsme sehnali hybridní produkt Hitachi DZ-HS501E. Tento vynález je vybaven jak pevným diskem, tak zapisovací 8cm DVD mechanikou. S touto kamerou bude záležet pouze na vás, jaké médium budete chtít zrovna využít. Navíc je možné data kopírovat z HDD na vložené DVD, a tak je zálohovat i bez počítače. Pokud vás hybrid neoslovil a upřednostňujete nebezpečné výlety, určitě vám přijde vhod prachu a vodě odolná kamera Panasonic SDR-S10. Není sice oproti jiným kamerovým šperkům tak "sexy", ale zato není zbytečně přecitlivělá. Natáčet s ní můžete i v dešti, nezničí ji prach pouště a vydrží, i když jí omylem vysprchujete. Aktivní potápění však bohužel nezvládne škoda. Stejně jako právě zmíněná kamerka i poslední produkt v přehledu využívá pro záznam videa paměťovou kartu SD. Na rozdíl od SDR-10 však Panasonic HDC-SD1 dokáže na SD nebo SDHC kartu nahrávat video ve vysokém rozlišení, tedy HD video. Jak vidíte, za rok se mnohé změnilo a klasickým páskovým kamerám zřejmě odzvonilo. Na jednu stranu je to škoda, protože záznam ve formátu DV je velmi dobrý zejména pokud hodláte s natočeným materiálem dále pracovat v počítači a stříhat jej, je klasická DV lepším zdrojem, přestože práce s ní může být složitější. Na druhou stranu moderní digitální média SD, HDD a DVD mohou nabídnout zcela nové služby a funkce.
V dnešním přehledu jsme si pro vás připravili celkem osm domácích kamerek a jako bonbónek na závěr jednu poloprofesionální (Sony HDR-FX7E), která je určena pro náročné uživatele kupříkladu pro tvůrce nezávislých filmů, kteří nemají na plnohodnotnou profesionální HDTV kameru, ale chtějí natáčet v HD rozlišení a s řádově vyšším komfortem a kvalitou, než jaké mohou nabídnout běžné amatérské kamerky.

Tipy pro kameramany

Je mnoho uživatelů, kteří se domnívají, že pracovat s videokamerou je "to samé" jako fotografovat domácím kompaktním fotoaparátem. Jedinou změnu vidí pouze v tom, že výsledkem není statický snímek, ale pohyblivý obraz se zvukem. Také si mnozí nadšenci (naneštěstí) všimnou, že se u kamer vyskytuje i funkce digitální zoom česky řečeno digitální přiblížení. Pak dokonají dílo zkázy tím, že se okamžitě po spuštění nahrávání této služby chopí a obraz pak ve výsledku budí zdání jízdy na obzvlášť divoké horské dráze.
Aby mohl být obraz na videokameře zaznamenán kvalitně, není potřeba pouze drahá videokamera se špičkovými parametry, nutný je i vhodný přístup k samotnému natáčení. Z tohoto důvodu je vhodné dodržovat určité zásady a na natáčení se i předem připravit, alespoň pokud to situace umožňuje.
V první řadě je vhodné si při delších výletech přibalit ke kameře ještě rezervní akumulátor. Je docela škoda nenatočit pěkné záběry pouze proto, že vám v nejnevhodnější chvíli došla baterka. To samé platí o záznamovém médiu. Je jedno, zda natáčíte video na pevný disk, malé DVD, paměťovou kartu nebo na miniDV pásku. Vždy je dobré mít s sebou náhradní médium. V případě HDD kamer se před natáčením ujistěte, že máte na disku dostatek kapacity. V terénu totiž data už nikam "nepřesypete".
Mezi vhodné pomocníky patří také stativ. Většinou platí pravidlo: čím masivnější, tím lepší. Někdy není ani tak nezbytná výbava v podobě velkého množství rotačních os, jako dobrá stabilita a rychlá přizpůsobivost teleskopických nožiček venkovním podmínkám. Pro "fajnšmekry" se hodí i integrovaná vodováha. Dalším užitečným vybavením může být i externí mikrofon s (molitanovou) ochrannou proti větru. V případě nočního natáčení je možné s sebou vzít i přídavné světlo, které scénu lehce přisvítí. Některé kamery mají už světlo integrované jednu takovou naleznete i v našem přehledu. Vedle světla se může při nočním "lovu" uplatnit i režim pro noční vidění, který se často označuje jako Super Night Shot. Kamera vybavená nočním viděním vlastní infračervenou diodu, s níž scénu přisvítí. Citlivý kamerový snímač pak dokáže snímat i ve spektru, které je pro lidské oko neviditelné. Natáčet tedy můžete i v absolutní tmě. Nevýhodou je však barevně deformované spektrum (obraz je nejčastěji zelený, nebo černobílý s nádechem zelené).
Ať již budete natáčet v noci či za světla, vždy pamatujte, že se vyplatí pořizovat záběry o minimální délce alespoň pět sekund. V počítači můžete scénu oříznout vždy, ale nastavit jen těžko. Záběry je tedy ideální dělat v délce deset sekund a více.
Poslední rada bude patřit pořizování panoramatických záběrů. To jsou velmi pěkné záběry, které se hodí např. pro úvod do nové lokality, nebo i na konec snímku, třeba do závěrečných titulků. Panorama se snažte natáčet vždy s využitím stativu a před samotným natáčením si nájezd vyzkoušejte "nanečisto". Můžete si při tom naplánovat i rychlost posuvu a délku záběru. V menu vypněte funkci pro elektronickou stabilizaci obrazu (většinou se jmenuje SteadyShot) a panorama natáčejte bez ní. Zabráníte tím totiž nepříjemnému cukání, které tato funkce způsobuje, když se snaží vyrovnávat posun obrazu, o němž se systém domnívá, že vzniká vlivem chvění kameramanovy ruky. Pokud máte rádi panoramata a chcete je dělat z ruky, určitě si pořiďte kameru s optickým stabilizátorem obrazu. Ten je mnohem lepší než elektronický a navíc se nenechá při pořizování panoramat zmást.

Canon DC201Canon MD101Hitachi DZ-HS501EPanasonic HDC-SD1Panasonic SDR-H250Panasonic SDR-S10Sony DCR-SR72Sony HDR-UX7E

Technické parametry

Videozáznamstandardní rozlišení (SD)standardní rozlišení (SD)standardní rozlišení (SD)vysoké rozlišení (HD)standardní rozlišení (SD)standardní rozlišení (SD)standardní rozlišení (SD)vysoké rozlišení (HD)
Snímací prvek1x CCD 1/6"1x CCD 1/6"1x CCD 1/5"3x CCD 1/4"3x CCD 1/6"1x CCD 1/6"1x CCD 1/6"1x CMOS 1/2,9"
Rozlišení čipu800 000 px800 000 px1 330 000 px3x 560 000 px3x 800 000 px800 000 px1 070 000 px3 200 000 px
Stabilizátor obrazuelektronickýelektronickýelektronickýoptickýoptickýelektronickýelektronickýoptický
Objektiv
Optický zoom30x30x15x12x10x10x25x10x
Digitální zoom800x800x800x700x700x700x200x20x
Průměr filtru objektivu--30,5 mm43 mm37 mm-30 mm37 mm
Ohnisková vzdálenost2,6-78 mm2,6-78 mm3-45 mm4-48 mm3-30 mm2,3-23 mm2,5-62,5 mm5,4-54 mm
Integrovaná krytka objektivuanoanoneano (automatická)anoneanoano (automatická)
Hledáček a displej
Hledáček úhlopříčka0,27" (16 : 9)0,35" (16 : 9)0,2" (4 : 3)----0,27" (16:9)
Hledáček rozlišení123 000 px114 00 px200 000 px----123 200 px
LCD panel úhlopříčka2,7" (16 : 9)2,7" (16 : 9)2,7" (16 : 9)3" (16 : 9)2,7" (16 : 9)2,7" (16 : 9)2,7" (16 : 9)3,5" (16 : 9)
LCD panel rozlišení123 000 px112 000 px120 000 px250 000 px123 000 px123 000 px123 200 px211 200 px
Dotekový displejneneneneneneanoano
Záznam
Formát videozáznamuMPEG2 (XP, SP, LP)DV (SP, LP)MPEG2 (XTRA, FINE, STD)AVCHD (HF, HN, HE)MPEG2 (XP, SP, LP)MPEG2 (XP, SP, LP)MPEG2 (HQ, SP, LP)HD: AVCHD (HQ+, HQ, SP, LP)
SD: MPEG2 (HQ, SP, LP)
Rozlišení videozáznamu720 x 576720 x 576720 x 5761 440 x 1 080704 x 576704 x 576720 x 5761 440 x 1 080, 720 x 576
Formát zvukuDolby Digital 2 kanályPCM 16bit, PCM 12bitDolby Digital 2 kanályDolby Digital 5.1Dolby Digital 2 kanályDolby Digital 2 kanályDolby Digital 2 kanályDolby Digital 5.1
Maximální rozlišení fotografie1 024 x 768-1 280 x 9601 920 x 1 0802 048 x 1 512640 x 4801 152 x 86416 : 9 2 848 x 1 602, 4 : 3 2 848 x 2 136
Záznamové médiumDVD 8 cm (DVD-R/-RW/-R DL)miniDVHDD 30GB, DVD 8 cm SDHC/SDHDD 30 GB/SDHC/SDSDHC/SDHDD 60 GBDVD-R/-RW/+RW/+R DL
(DVD-RAM/-R/-RW/+RW)
Slot na paměťovou kartuneneSDSDHCSDHCSDHCMemory Stick DUOMemory Stick DUO
Současné focení při natáčeníne-neanoneneneano
ROZHRANÍ
Botička pro příslušentsvíneneneneneneanoano
Zdířka pro sluchátkaneneneneneneneano
Zdířka pro mikrofoneanoanoanoneneneano
IEEE-1394neanonenenenenene
HDMIneneneanoneneneano
USBneneanoanoanoanov kolébceano
AV výstupanoanoanoanoanoanoanoano
Komponentní výstupneneneanoneneneano
Analogový vstupnenenenenenenene
OSTATNÍ
Integrovaný bleskneneneanoneneneano
Integrované světloneneneneanoneinfra (Nightshot)infra (Nightshot)
Ovládání OSD menujoystickjoystickvícepolohové tlačítkojoystickjoystickvícepolohové tlačítkodotekový displejdotekový displej
České OSD menuneneneanoanoanoanoano
Manuální vyvážení bíléanoanoanoanoanoanoanoano
Dálkový ovladačneneanoanoanoneanoano
Rozměry54 x 90 x 128 mm57 x 92 x 119 mm66 x 87 x 125 mm74,1 x 67 x 137 mm83 x 75,8 x 121 mm31 x 63 x 114 mm73 x 72 x 109 mm72 x 87 x 142 mm
Hmotnost400 g375 g500 g430 g460 g182 g360 g590 g
Dobíjení baterie v kameřeanoanoneanoneanov kameře s kolébkouano
Typ baterieLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ion
Značení baterieBP-208 (7,4V 850 mAh)BP-2L5 (7,4V 530 mAh)DZ-BP07PW (7,2V 680 mAh)VW-VGB130 (7,2V 1 320 mAh)CGA-DU12 (7,2V 1 150 mAh)VW-VBJ10 (3,6V 1 000 mAh)NP-FH40 (7,2V 680 mAh)NP-FH70 (6,8V 1 800 mAh)
Pořizovací cena vč. DPH11¦490 Kč8¦490 Kč21¦000 Kč32¦995 Kč22¦995 Kč12¦295 Kč19¦990 Kč35¦990 Kč
Záruka2 roky2 roky2 roky2 roky2 roky2 roky2 roky2 roky
K testu zapůjčila firmaCanoCanoHitachiPanasonicPanasonicPanasonicSonySony
Webové stránkywww.canon.czwww.canon.czwww.hitachi.czwww.panasonic.czwww.panasonic.czwww.panasonic.czwww.sony.czwww.sony.cz

Canon DC201

Canon DC201 je první z dvojice kamer Canon, které dorazily do našeho testu. Na rozdíl od modelu MD101 využívá DC201 pro záznam videa malého osmicentimetrového kotouče DVD ve formátu MPEG2. Pro nahrávání je samozřejmě možné využívat více druhů DVD disků přesněji zapisovatelé osmicentimetrové DVD-R a přepisovatelné DVD-RW. Kamera jistě zaslouží pochvalu za podporu moderních dvouvrstvých DVD-R DL, která nabízejí vyšší kapacitu než standardní jednovrstvý disk. Zatímco na jednovrstvé DVD lze vměstnat 1,4 GB, což v nejvyšší kvalitě (XP) představuje 20 minut videa, dvouvrstvý disk pojme zhruba 36 minut stejně kvalitního záznamu. V případě nižší kvality (LP) pak máte k dispozici 60 minut videa u jednovrstvého disku a až 108 minut u média dvouvrstvého. Doporučujeme ale používat pouze nejkvalitnější XP režim, obzvláště pokud budete natáčet rychle se pohybující předměty, sportovní scény a jiné podobné záběry. Kamera disponuje nadstandardním třicetinásobným zoomem. Jak jsme se ale mohli sami přesvědčit, maximální optické přiblížení je použitelné pouze v kombinaci se stativem, neboť v ruce není prakticky možné udržet obraz bez chvění a situaci nezachrání ani jinak poměrně dobrý elektronický stabilizátor, jímž kamera disponuje. Pokud budete nuceni natáčet při vysokém přiblížení bez trojnožky, určitě přepněte obraz na hledáček, držte kameru oběma rukama a horní okraj malého hledáčku zapřete o obočí. Případně se opřete rukama či tělem o stěnu či o jinou oporu. Kamera nenabízí mnoho rozhraní, pouze AV výstup a vstup pro dobíjení baterie v kameře. Menu nekomunikuje česky. Fotografie v rozlišení XGA se ukládají na DVD disk a nelze je pořizovat během natáčení videa. Jako jedna z mála domácích kamer dokáže DC201 zobrazit histogram.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Canon MD101

Canon MD101 je jedinou kamerou v našem testu, která je vybavená páskovou mechanikou se záznamem DV. MD101 vypadá o něco méně luxusně než její sourozenec DC201 a je také levnější. Kamera MD101 zvládá nadstandardní 30x optický zoom. Pro jeho použití platí to samé, co jsme uvedli u DC201: při vysokém přiblížení používejte stativ. Při praktickém natáčení s páskou vás čekají oproti DVD či HDD kamerám určité nevýhody, ale i výhody. Výhodou jsou vcelku nízké náklady na miniDV pásky, efektivnější zpracování záznamů na počítači a neměnná kvalita videa i při natáčení rychlých pohyblivých scén nebo např. při natáčení tekoucí vody (při kterých se u kamer s MPEG2 nebo MPEG4 záznamem objevují neduhy v podobě rozpadu obrazu na čtverce: problémy s nedostatečným datovým tokem). Tyto problémy vás u tradičního DV záznamu nečekají. Páska, na kterou je možné nahrát ve vysoké kvalitě 60 minut standardního DV PAL záznamu, totiž disponuje kapacitou 13 GB kapacita osmicentimetrového DVD-R či DVD-RW je zhruba desetkrát menší. Na druhé straně však nemáte okamžitý přístup k libovolnému místu natočeného záznamu a při hledání záběrů je třeba pásku dlouze přetáčet a ručně prohledávat. Také není možné nežádoucí záběry jednoduše selektivně přemazat a získat okamžité místo pro nové záznamy, jako je tomu u DVD-RW disků nebo u HDD kamer. Je určitě škoda, že kamera Canon MD101 nemá slot na paměťovou kartu a tudíž neumí fotografovat. Menu nekomunikuje v českém jazyce a rozhraní IEEE-1394 (firewire) podporuje pouze výstup záznamu z kamery do počítače (nepodporuje zpětné nahrávání záznamů do kamery). Analogové rozhraní je vyrobeno také pouze pro výstup na televizor. Kameru tedy nelze využít pro digitalizaci analogových záznamů a nahrávek do počítače. Její výhodou je však bezesporu přívětivá pořizovací cena.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Hitachi DZ-HS501E

Hitachi DZ-HS501E bychom s trochou fantazie mohli označit za digitální šperk. Pravda, trochu robustnější, ale přece jen šperk. Masivnější rozměry a hmotnost půl kilogramu ale rozhodně nejsou zbytečné. Na rozdíl od všech ostatních kamer v našem testu je totiž Hitachi DZ-HS501E vybavena jak mechanikou na výměnná osmicentimetrová DVD média, tak interním pevným diskem. DVD mechanika podporuje netradičně velké množství formátů: DVD-RAM, DVD-R, DVD-RW a DVD+RW, kapacita interního harddisku je 30 GB. Protože kamera ukládá záznam videa ve formátu MPEG2, směstná se na pevný disk až překvapivě mnoho minut záznamu. V nejvyšší kvalitě (XTRA) je to přibližně 420 minut (7 hodin), v režimu FINE je to asi 660 minut (11 hodin) a v nejnižší (STD) dokonce 1 380 minut (23 hodin). Posledně jmenovaný režim ale rozhodně nelze doporučit zvlášť u pohyblivých scén je patrná snížená kvalita záznamu. Při ukládání videa na DVD disky jsou časy samozřejmě nižší: XTRA 18 minut, FINE 30 minut a STD 60 minut. Při používání této hybridní kamery se nám osvědčilo ukládat záznamy na pevný disk a pak je v případě potřeby v klidu třeba večer po natáčení přesunout na DVD disky, a tak uvolnit HDD pro další natáčecí dny. Funkce pro kopírování z disku na DVD se nám jeví jako intuitivní a příjemné. Konkrétně můžeme pochválit například výběr všech záběrů pořízených v jednom vybraném dni, zvolení všech záznamů a podobně. Finalizované DVD lze přehrávat v DVD mechanikách a zpracovávat v PC, také je možné kopírovat data z SD karty a HDD přímo do PC. Pro správu záznamů dodává výrobce bohužel až příliš jednoduchou aplikaci ImageMixer 3. Menu kamery ani aplikace bohužel česky nekomunikují.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Panasonic HDC-SD1

HD kamera, která ukládá video i fotografie na SD kartu na první pohled zaujme mohutným objektivem a atraktivním designem. V případě modelu HDC-SD1 je průměr objektivu (43 mm) ze všech testovaných domácích kamer největší. Velký objektiv ukrývá optický stabilizátor obrazu. V praxi jsme jej prověřili a nezbývá než konstatovat, že má oproti elektronickým alternativám výrazně navrch. Optická stabilizace není jen lepší, ale je i spolehlivější. Například při pořizování panoramat se vám nestane, že by obraz začal poskakovat a škubat jak se to může stát u "zmatené" elektronické stabilizace. Tyto problémy s optickým stabilizačním systémem kamery HDC-SD1 odpadají. Jak již bylo zmíněno, kamera využívá pro záznam SD kartu. Z tohoto důvodu je vybavena i slotem na SD média, přesněji řečeno slotem typu SDHC. V kameře tak můžete použít nejen standardní SD karty, ale i moderní SDHC (Secure Digital High Capacity) s vyšší kapacitou než 2 GB. Statické fotografie (ty lze mimochodem pořizovat i během natáčení videa) se ukládají ve formátu JPEG s rozlišením 1 920 x 1 080 bodů. Video je ukládáno v moderním formátu zvaném AVCHD, který vychází ze specifikace H.264 ten je pro změnu derivovaný ze známého standardu MPEG4. Pro správu videa je nutné nainstalovat aplikaci HD Writer, jež vám zpřístupní alespoň základní služby pro zpracování (převedení do počítače, tvorba menu a vypálení). Pro pohodlnější a pokročilejší služby (lze je vřele doporučit) je nutné zakoupit aplikaci s podporou AVCHD, např. Pinnacle Studio Plus 11 nebo Pinnacle Studio Ultimate 11 znamená to ale pochopitelně další výdaje. Kamera se nám líbila a potěšily i podstatné drobnosti jako OSD menu v češtině, 4GB SDHC karta v příslušenství a HD obraz s vysokým rozlišením detailů. Jistou nevýhodou může být absence hledáčku.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Panasonic SDR-H250

Druhá kamera Panasonic v našem přehledu sice nenabízí HD rozlišení obrazu, ale zato je vybavena pevným diskem. Tvary jsou proto trochu bachratější pevný disk se prostě dovnitř vejít musí a tělo kamery musí být do jisté míry postaveno "kolem" něj. Celkově ale přístroj vypadá velmi dobře a výtečně též padne do ruky. Interní pevný disk nabízí kapacitu 30 GB, což při použití nevyšší kvality XP představuje až 7 hodin videa (420 minut), v režimu SP pak 810 minut (13 hod a 30 min). Pakliže se spokojíte s "dokumentární" kvalitou, nahrajete 27 hodin (1 620 min). Kromě pevného disku lze ukládat video a fotografovat i na SD kartu. Slot kamery si poradí nejen s klasickými SD kartami, ale i s moderními vysokokapacitními SDHC médii, jež nabízejí kapacitu nad 2 GB. Pokud budete chtít na kartu ukládat video, můžete využít rovněž režimy XP, SP a LP. Na kartu se ale pochopitelně vtěsná řádově méně minut záznamu než na HDD. Na kameře nás potěšila přítomnost masivního objektivu Leica Dicomar (s průměrem filtru 37 mm), vybaveného podobně jako v předchozím případě optickým stabilizačním systémem. Panasonic svůj optický stabilizátor nazývá MEGA I.O.S. V praxi se optická stabilizace opět osvědčila. Pokud natočíte záznam na pevný disk, je jedinou cestou k jeho dalšímu zpracování převod do počítače. Celý postup je naštěstí poměrně jednoduchý. Při praktickém testu nás překvapilo, že se komunikační rozhraní (v tomto případě USB) nachází vcelku nelogicky pod akumulátorem. Tam se také nachází i zdířka pro externí napájení kamery. Pokud tedy chcete přetáhnout data z kamery do počítače, musíte vyjmout baterii a připojit SDR-H250 do sítě elektrické energie. Kamera se po připojení tváří jako externí pevný disk. Kopírování MPEG2 záznamů je snadné.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Panasonic SDR-S10

Nejodolnější domácí kamerou je v současnosti patrně Panasonic SDR-S10. Skutečně malá černá kamerka s rozměry pouhých 31 x 63 x 114 mm se bez potíží vejde do kapsy a prakticky o ní nebudete vědět, neboť váží pouhých 182 g. Za malými rozměry se pochopitelně skrývá absence pevného disku, miniDV či DVD mechaniky a jediným záznamovým médiem je SD. Kamera pochopitelně podporuje velkokapacitní karty SDHC, v základním vybavení je ale pouze klasická 2GB SD karta. Kompaktních rozměrů bylo dosaženo i díky tomu, že kamera vůbec nemá hledáček a vaší jedinou pomůckou tak bude výklopný širokoúhlý 2,7" LCD displej. Budete-li na přibalenou 2GB kartu ukládat video v nejvyšší kvalitě (XP), nahrajete asi 25 minut záznamu. Pokud se spokojíte s kompromisem kvality a obsazeného datového místa (kvalita SP), můžete vložit na SD médium cca 50 minut. V kapacitně nejméně náročném režimu (nejnižší kvalita) LP lze nahrávat přibližně 100 minut. Na rozdíl od příbuzné Panasonic HDC-SD1 nepracuje SDR-10S s HD videem, ale s běžným SD (standard definition) rozlišením obrazu. Prakticky test jsme tentokrát v zájmu vyzkoušení odolnosti poněkud zpestřili. Zajímalo nás, jak si karta poradí s vodou, otřesy a dalšími neduhy. Výrobce uvádí, že jeho kamera vydrží pád až z metrové výšky v našem případě pád na zem přístroj vydržel. Stejně tak přežil bez újmy i testovací vodní sprchu. Obraz hodnotíme jako kvalitativně průměrný. Je škoda, že kamera nedokáže pořizovat fotografie s vyšším rozlišením než 640 x 480. V praxi nás také nepotěšila málo citlivá kolébka zoomu (její konstrukce je podmíněna odolnosti proti vlivům prostředí). Výhodou je ale určitě menu v českém jazyce. Zajímavá a poněkud překvapující je pro změnu absence krytu na objektiv.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Sony DCR-SR72

Pokud nedáte dopustit na značku Sony a chcete si pořídit digitální kameru s nadstandardně velkým pevným diskem, pak vás musí nutně oslovit malá a roztomilá kamerka Sony DCR-SR72. Hned v úvodu je nutné poznamenat, že Sony tímto produktem dokazuje, že kamery s pevným diskem nemusejí být vůbec velké a neohrabané. Přístroj nám dobře padl do dlaně a snadno se s ním manipulovalo. Patříte-li mezi kameramany, kteří rádi pracují s hledáčkem, budete asi zklamáni. Sony jej do svého produktu nezabudovalo natáčet je tedy nutné s vyklopeným širokoúhlým 2,7" LCD displejem. Ten zároveň nabízí dotykové ovládání a menu pro plnohodnotné ovládání kamery. I kdyby byla kamerka vybavena malým hledáčkem, náročnější uživatelé by stejně byli nuceni náhledový LCD panel vyklápět kvůli změnám nastavení. Vzhledem k úctyhodné kapacitě použitého pevného disku (60 GB) lze do kamery v dlouhohrajícím (LP) režimu vměstnat neuvěřitelných 41 hodin záznamu. Při nahrávání ve střední kvalitě (SP) to bude asi dvakrát méně a v nejvyšším režimu (HQ) pak třikrát kratší doba. Datové toky jsou podle toho odstupňované: HQ (9 MB/s), SP (6 MB/s), LP (3 MB/s). Nadstandardní je i optický zoom (25x), vcelku příjemné bylo i ovládání kamery pomocí dotekového displeje. Ten nabízí některé nové funkce, jež není možné nabídnout bez dotykové technologie. Za všechny můžeme uvést např. službu pro asistenci při manuálním ostření. Po aktivaci služby se stačí prstem dotknout požadovaného místa v záběru a kamera automaticky na tento "bod zájmu" přeostří. Vyjma pokročilých služeb je možné pochválit i pěkné OSD menu v českém jazyce a již zmíněné malé rozměry. Velkou zajímavostí je kolébka, kterou naleznete v balení. Kamera sama totiž obsahuje pouze minimum rozhraní, další konektory jsou přístupné až díky kolébce.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Sony HDR-UX7E

Pokud jste příznivci videa ve vysokém rozlišení a pošilháváte po moderní kamerce s DVD záznamem, pak byl model Sony HDR-UX7E stvořen právě pro vás. Kamera sice nemá zcela miniaturní rozměry, ale zato se může pochlubit velkým výklopným LCD panelem (3,5") i klasickým hledáčkem. Velkým plusem je též optická stabilizace obrazu. Kamera není vybavena trojicí snímacích prvků CCD, musí proto spoléhat na unikátní řešení v podobě prvku CMOS s vysokým rozlišením (3,2 MPx). Co do počtu pixelů se tedy s 3CCD kamerami může směle srovnávat. Pochvalu zaslouží také krytka objektivu, průměr objektivu a dotykový displej. Ovládání kamery je s ním poměrně jednoduché a intuitivní. Zde je však nutné upozornit, že pokud patříte mezi pokročilejší uživatele a chcete využívat více služeb, nebudete moci současně natáčet přes hledáček. Mnoho funkcí je totiž dostupných právě jen s vyklopeným LCD displejem. Naštěstí ovládání velmi usnadňuje váleček v blízkosti objektivu. Lze mu přiřadit potřebnou funkci, např. ostření, expozici a podobně. Tato zvolená služba je pak dostupná rychle i bez otevřeného LCD. Dotykové ovládání dále nabízí výrazné výhody a různé funkce (např. asistent manuálního ostření, intuitivní ovládání a podobně). Do kamery je možné vložit osmicentimetrové disky typu DVD-R, DVD-RW, DVD+RW a dokonce i DVD+R DL (dvouvrstvé DVD s vyšší kapacitou). Při natáčení je možné zvolit, zda chcete ukládat video ve vysokém rozlišení 1 080i nebo ve standardním rozlišení (PAL). V prvním případě se využije pro kompresi kodek AVCHD. V druhém případě se data "zmenšují" standardním algoritmem MPEG2. Znalce Sony zřejmě nepřekvapí, že stejně jako DCR-SR72 nabízí i HDR-UX7E režim pro noční vidění (Super Night Shot). HD kamerka navíc dokáže s pomocí integrovaného blesku i pěkně fotografovat.
Rozlišení videozáznamu:HHHHH
Výbava:HHHHH
Cena:HHHHH

Sony HDR-FX7E

Stane se vám někdy, že si některou digitální "hračku" zamilujete a nedáte na ni dopustit? Pokud ano, dejte si pozor na kameru Sony HDR-FX7E jedná se totiž o typicky návykový kus moderního filmového železa. Kamera už na první pohled budí svou konstrukcí dojem, že nepatří do rukou úplného amatéra HDR-FX7E totiž náleží do "poloprofi" segmentu. Profesionální tvůrci, kteří jsou zvyklí na plnokrevné televizní kamery, budou sice HDR-FX7E možná hanět, že není vybavena plně profi výbavou (např. výměnný objektiv, GenLock, HD-SDI out,...). Nicméně čím více ji budou pomlouvat, tím více bude jasné, že HDR-FX7E má své místo na trhu, své fanoušky si najde a možná dokáže občas konkurovat i opravdovým HD videokamerám. Nadšeny z ní budou nezávislé tvůrčí skupiny, možná i některá zpravodajská studia. Zařízení ukládá obraz ve formátu HDV, což znamená, že se komprimuje na miniDV pásku ve formátu MPEG2 Transport Stream. Datový tok je shodný s DV normou. Protože se však ukládá v MPEG2 kompresi, lze do shodného pásma vložit až nečekaně kvalitní HDV obraz s rozlišovací schopností 1 440 x 1 080 bodů. Protože formát je 16 : 9, musí se při zpracování brát jako anamorfní. Podporu pro HDV naleznete v profesionálních střižnách (např. Adobe Premiere PRO 2.0), i v domácích aplikacích (např. Pinnacle Studio). U kamery nalezne nezávislý tvůrce mnohé z profesionální výbavy. Jmenovat můžeme velký průměr objektivu, optický stabilizátor, trojici snímacích prvků CMOS, výstup i vstup iLink (FireWire) pro HDV a DV, histogram, HDMI výstup, kroužek na objektivu pro zoom a pro ostření. Pochválit je možné i dvojici transfokačních kolébek, přičemž rychlost transfokace lze programovat v menu. Kamera se nám prostě líbí.
Zapůjčil: Sony, www.sony.cz
Cena vč. DPH: 99 900 Kč

Slovníček

3CCD Označení, že je kamera vybavena trojicí snímacích prvků CCD. Do domácího segmentu protlačil "tříčipovky" Panasonic, který je v současnosti velmi úspěšně prodává. Dále viz CCD.
AVCHD Komprimační algoritmus, který je založen na bázi MPEG4 a H.264. V současné době jej využívá ve svých digitálních kamerách Sony a Panasonic. Kamery mohou díky kodeku AVCHD komprimovat až HD rozlišení obrazu na kapacitně malá 8cm DVD média, nebo na pevný disk či dokonce paměťovou kartu.
CCD prvek Základní prvek kamery, jeho úkolem je převést snímaný obraz do elektronické podoby. Větší počet pixelů, na které se obraz rozloží, znamená teoreticky vyšší kvalitu obrazu. Toto pravidlo ale neplatí absolutně: výsledný obraz ovlivňuje i další elektronika, optika a samozřejmě i záznamový formát. Kamery s trojicí CCD prvků mají zpravidla věrnější podání barev, lepší rozlišovací schopnost a kvalitnější obraz při snímání scén za nepříznivých světelných podmínek.
CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor) Snímací prvek, který konkuruje rozšířenému standardu CCD. Podle některých odborníků leží budoucnost digitálního snímání spíše v technologii CMOS, jiní se zase zastávají CCD. Snímací čipy CMOS prosazuje na domácím trhu videokamer ve větší míře značka Sony.
SDHC Označení pro sloty a paměťové karty SD, které mohou pracovat s vyšší kapacitou než 2 GB. Je jasné, že nároky uživatelů stále porostou, a tak je nutné přejít na nový standard SDHC. Sloty jsou zpětně kompatibilní s SD.
FireWire Standard pro připojení zařízení k počítači. Digitální kamery ho využívají pro přenos obrazu, zvuku a řídících povelů pro kameru, kterou je možno z PC plně ovládat. Další označení FireWire je IEEE-1394, DV nebo iLink.
Stabilizátor obrazu Systém pro potlačení nežádoucího chvění kamery. Stabilizace je prováděna buď elektronicky, nebo opticky, přičemž platí, že optický systém je sice dražší, ale lepší.
MPEG-2 Vylepšený komprimační formát, který vychází z klasického MPEG (MPEG-1). Využívá se pro ukládání dat na SVCD a DVD, případně i na Blu-ray nebo HD DVD. Je rozšířen jako kvalitní (oficiální) přenosový formát i pro digitální televizi (např. DVB-T). Dnes tento formát využívají i DVD a HDD kamery.
MPEG-4 Komprimační algoritmus, který je nutné brát vážně. Domácí uživatelé jej sice nejčastěji využívají pro zálohování nosičů DVD na CD, ale komerční využití už rovněž existuje. Jak v HDD kamerách, tak i v budoucnu u nástupců disků DVD (např. HD DVD a Blu-ray).
Kompozitní video Nejběžnější, ale také nejméně kvalitní analogový přenosový standard videosignálu. Výhodou je jeho široká rozšířenost, téměř každé videozařízení ho dokáže zpracovávat. Pro přenos všech obrazových informací je využito pouze jednoho analogového vodiče (často zakončeného žlutými konektory RCA).
HDTV (High Definition Television) Nejnovější obrazová norma. Obraz je ve vysokém rozlišení, buď 1 280 x 720 (často se značí jako 720p) nebo 1 920 x 1 080 (značí se jako 1 080i nebo 1 080p). Písmenko "p" označuje, že je obraz progresivní, zatímco "i" udává, že je prokládaný (interlaced). Pro 50Hz televizory byl původně určen prokládaný režim s padesáti či šedesáti půlsnímky. Dnes moderní zobrazovací jednotky pracují progresivně, a tak je i výhodnější režim 720p nebo ještě lépe 1 080p. V rozšířených specifikacích HDTV se mohou objevit i jiné režimy než výše uvedené ty se však vyskytují nejčastěji.
MiniDV Typ kazety, která se používá u digitálních kamer. Má kapacitu přibližně 13 GB. Záznam typu DV je pro další sestřih v mnoha ohledech lepší než formát MPEG2 nebo MPEG4. Video v DV však zabírá více prostoru, a tak musí DVD a HDD kamery využívat formáty derivované od záznamu MPEG.
MPx, megapixel Jednotka udávající rozlišení CCD nebo CMOS snímače, např. u digitálních kamer či fotoaparátů. Megapixel označuje počet bodů (v milionech), jimiž je obraz snímán. Čím vyšší je hodnota, tím vyšší je i rozlišení obrazu. Ne vždy platí rovnice: více MPx = lepší obraz.
Zoom Česky "přiblížení", viz Transfokace.
Transfokace Jinak "přiblížení". Funkce označuje to samé co "zoom". Optické přiblížení obrazu je v pořádku, digitální není dobré používat degraduje kvalitu záznamu. V ruce udržíte zoom 10x, dvacetinásobný pouze zkušení uživatelé a 30x zoom využijete pouze se stativem, nebo pokud se opřete o pevnou základnu.
DV-in Označení, že rozhraní firewire (využité pro přenos DV) podporuje digitální vstup. Na kameře pak znamená, že kamera podporuje jak výstup, tak i vstup.
DV-out Označení, že rozhraní firewire (využité pro přenos DV) podporuje digitální výstup. Na kameře pak znamená, že kamera nepodporuje vstup do kamery, ale pouze výstup! To je z mnoha hledisek nevýhodné. Programy pro střihK digitálním kamerám dodávají výrobci někdy i základní aplikaci pro převod videa do počítače, případně pro základní úpravy střih, výběr scén, přidání titulků, hudby, vytvoření vlastního sestřihu a export na DVD. Pokud se však chcete zabývat videem více, sáhněte po kompletní střižně. Pro domácnost je to např. Pinnacle Studio 11.