Tentokrát se zaměříme na jednu z možností alternativní dopravy na místo naší dovolené. Co byste řekli autostopu? Že vám nevadí poznávání nových lidí a zastávky na místech, kam byste se jinak nepodívali, ale na druhou stranu je pro vás tento způsob cestování veskrze zdlouhavý a nevypočitatelný? Od toho přece máme internet!
Na netu lze najít spoustu stránek, českých či mezinárodních, zabývajících se tzv. spolujízdou, kterážto by se dala označit jako „předem domluvený autostop“. Princip je jednoduchý. Dejme tomu, že někdo cestuje z bodu A určitým směrem do bodu B. Cestuje vlastním autem a cestuje sám, což je při dnešních cenách paliv velice neekonomické, nehledě na ekologické dopady. Rád by naplnil svůj vůz příjemnými spolucestujícími, kteří by mu na palivo částečně přispěli (často předem domluvenou částkou, paušální či kilometrovou), se kterými by mohl na dlouhé cestě konverzovat a kteří by, v případě potřeby, byli občas i ochotni a schopni „píchnout“ se řízením (běžné u dlouhých tras např. přes půl Evropy atd.). V tomto případě je internet nenahraditelným prostředníkem mezi řidičem a cestujícími. Osvícené hlavy již dávno vymyslely další z mnoha možností využití internetu, a sice weby pro zprostředkování takovéto spolujízdy.
Spolujízda jako taková může mít více funkcí. Kromě funkce „levná přeprava do turistické destinace“ je docela běžná i funkce „denní spolujízda do práce či do školy“. Druhou zmíněnou funkci bychom si pro české poměry dovedli představit jako společné cestování z místa bydliště, např. ve středních Čechách, do místa práce, např. do Prahy. Jakkoliv se to ještě nedávno zdálo nepravděpodobné, způsobuje stále rozšířenější individualizmus různé „komické“ situace, třeba když je internet prvním způsobem komunikace mezi dvěma sousedy, kteří dojíždějí do stejného města. Přes internet se seznámí a od té doby používají k cestě do zaměstnání pouze jedno auto místo dosavadních dvou.
Zůstaneme-li u českého webu, je asi největším poskytovatelem výše uvedených služeb www.autostop.cz. Tento web má určitou výhodu, že jím nabízené služby jsou zcela zdarma. Po registraci prostě vyplníte formulář pro první jízdu, a to logicky podle toho, zda spolujízdu nabízíte či poptáváte. Nabídky spolujízdy jsou označeny piktogramem zeleného autíčka, u poptávek se zobrazuje červená figurka. Dále napíšete, odkud a kam jedete (či potřebujete jet), případně přes která další místa. Jako řidič si stanovíte, kolik máte volných míst a jakou cenu budete požadovat za místo. Většinou se jedná řádově o stovky až tisíce korun v rámci Evropy. Důležitým údajem je také datum a informace o pravidelnosti jízdy. Pravidelnost může být označena jako „jednou“, „občas“, „týdně“ nebo „denně“, přičemž by měly být specifikované např. dny v týdnu a časy odjezdu. U inzerátu se potom zobrazí odkaz na detaily cesty a také užitečná funkce mapy, která vás přesměruje na stránky maps.google.com, kde se zobrazí průběh trasy.
Jak již bylo předesláno, pro podávání inzerátů se zde musíte registrovat, nicméně pro jejich prohlížení nikoliv. Vyhledávat můžete podle různých kritérií, třeba místa odjezdu, destinace a data, přičemž platí, že pokud některé políčko nevyplníte, vyhledávání se zobecní a zobrazí se všechny možnosti. Hodí se to třeba těm cestovatelům, kteří pro svůj výlet nepotřebují pevné datum.
Další velice rozšířenou a používanou stránkou z českých luhů a hájů je www.spolujizda.cz. Na rozdíl od předchozího webu není její využívání zdarma. Tedy pro nabízející řidiče přirozeně zdarma je, ovšem cestující musí zaplatit za zprostředkování. Nejsou to však nějaké přehnané částky, v rámci Česka zaplatíte za kontakt na řidiče 20–80 korun, v rámci Evropy potom od 100 do 350 korun, a to podle vzdálenosti. Ještě jeden rozdíl je tu oproti stránkám autostopu: sazba za přepravu je pevně stanovená, takže kromě poplatku agentuře zaplatí spolujezdec ještě řidiči, a to konkrétně 60 haléřů za kilometr v rámci České republiky, potažmo celou korunu za kilometr jízdy v Evropě.
Další weby z této oblasti jsou v podstatě téměř shodnými alternativami k výše uvedeným, přičemž se často liší jen graficky, a tak se o nich zmíníme jen ve zkratce. Spolujizda.com nabízí mezi ostatními službami i mapy z Googlu, ve kterých jsou označeny třeba všechny destinace v nabídce z místa, které si zadáte ve vyhledávání. Na serveru spolujizda.eu jsme zásadní změny vůči konkurenci nenašli, nicméně doporučujeme podívat se tam v případě neúspěchu ve vyhledávání u ostatních služeb. Používání obou posledních zmíněných webů je zcela zdarma, a to jak pro řidiče, tak pro zájemce o spolujízdu.
Spolujízdu jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. Za 90 euro na osobu jsme v Praze nastoupili do postarší pětimístné dodávky a doufali jsme, že tato nás bude schopná dovézt až do vysněného Portugalska. Byla. Naštěstí. Po cestě jsme navštívili různá místa ve Francii a ve Španělsku, od Paříže, přes zámky na Loiře a Bordeaux, přes San Sebastián a Burgos až po Salamancu, a nakonec jsme zakotvili v Portu. Vraťte se nyní na počátek tohoto odstavce. Ano, čtete správně. Všechno výše zmíněné jsme viděli a zažili za 90 euro. To by se nám, letět tehdy letadlem, nepoštěstilo. Všem, kdo mají jen trochu času nazbyt a dobrodružného ducha, vřele doporučujeme!
Tím také přecházíme k mezinárodním nabídkám spolujízd. Pro níže uvedené weby je nutnou samozřejmostí znalost cizích jazyků, zejména angličtiny, ale i němčiny, jak záhy zjistíme. První stránka, u které se zastavíme, nabízí asi nejrozsáhlejší databázi spolujízd, alespoň co se geografického pokrytí týče. Jedná se o web www.hitchhikers.org. Prostředí těchto stránek je přeloženo do více než desítky jazyků, i když i zde vládne většinou angličtina. Tato databáze spolujízd nezahrnuje pouze Evropu, nýbrž je rozdělena podle kontinentů. Evropa je zde ale zastoupena bezkonkurenčně nejvíce, což se nám zrovna hodí. A protože naše země leží v geografickém středu našeho kontinentu, můžeme vybírat z více nabídek, třeba z těch, které Českou republiku „jen“ křižují. Nevýhodou webu je, alespoň z našeho pohledu, že neumožňuje přidávání poptávek spolujízd. Na druhou stranu nespornou výhodou je jednoduchost přidávání nabídek, tedy alespoň pro ty, kteří oplývají znalostí alespoň jednoho světového jazyka (nebo maďarštiny).
Již zmíněná němčina je důležitá pro další web pro spolujízdu – www.mitfahrzentrale.de. Pod mírně kostrbatým názvem se skrývají stránky s nejobsáhlejším polem působnosti pro ty, kdo by formou placeného autostopu rádi vyrazili kamkoliv do Evropy od našich západních sousedů. Služba není zcela zdarma, avšak opět se nejedná o nějakou nedosažitelnou částku – předplatné na měsíc stojí 3 eura, na celý rok 20 euro. Předplatitelům se u inzerátů zobrazí kontakty na řidiče, který zadal nabídku, či na potenciálního pasažéra, který by se rád vydal na cestu s vámi. Platit ovšem nemusíte vždy – pokud vám stačí kontaktovat vámi zvoleného inzerenta e-mailem. V případech hledání spolujízdy je ale vhodné řešit situaci operativně, a proto je lepší zaplatit si přístup k telefonním číslům. Kromě němčiny je většina stránek přístupných i v angličtině a francouzštině. Velikou výhodou je funkce „jízdního řádu“, kde můžete získat inzeráty seřazené podle času (a že jich je!), ještě na poslední chvíli zavolat či napsat SMS řidiči, který právě odjíždí z vašeho města vaším směrem, a třeba za hodinu už můžete sedět v autě. Jedná se jistě o ideální stav, který ovšem vzhledem k množství podobných inzerátů v Německu často není vůbec snem.
Naším dalším zážitkem se spolujízdou byla cesta v té době 25 let starou Škodou 120 přes Polsko do Skandinávie. Za dvě tisícovky na osobu. Škodovka 2 500 kilometrů zvládla na výbornou a odměnou jí byly uznalé, někdy dokonce až závistivé pohledy majitelů elektronikou prošpikovaných volv a saabů. U většiny webů pro spolujízdu ale mají řidiči možnost napsat do inzerátu typ vozidla, kterým se pojede, a slabší povahy, které by se na cestu čítající několik tisíc kilometrů podobným veteránem nikdy nevydaly, tak mohou již před cestou výrazně omezit hladinu adrenalinu tím, že se podobných vozidel vyvarují. Přesto doporučujeme.
Podívejme se nyní za hranice Evropy, ale zaměřme se pouze na země, kde se spolujízda běžně provozuje (a kam také často jezdí čeští turisté, potažmo pracovníci). Začněme hned za oceánem, ve Spojených státech. Zde má spolujízda neboli carpooling (případně rideshare) velkou tradici už od 30. let, hlavními hnacími motory byla tehdy hospodářská krize a následně 2. světová válka. I dnes, přestože je carpooling spíše okrajovou záležitostí (některá média si však nedávno všimla jeho rostoucí popularity), jsou důvody spolujízdy pro Američany veskrze ekonomické (globální zdražování ropy), i když v poslední době se zdůrazňuje i ekologické hledisko. Na amerických a kanadských webech nabízejících spolujízdu se většinou předpokládá pravidelné dojíždění například do školy či do zaměstnání, a tak už při (většinou povinné) registraci musíte zadat vaši kýženou destinaci.
Přesto existuje několik webů, jež nabízejí i vyhledání jednotlivých jízd, a to dokonce i bez registrace (která je ovšem i tak často nezbytná pro získání kontaktu na inzerenta), jenom namátkou z nich vybíráme třeba stránku www.carpoolworld.com. Na tomto webu sice nenaleznete sofistikované způsoby vyhledávání jako na výše uvedených evropských webech (máme na mysli hlavně nenahraditelný „jízdní řád“ na Mitfahrzentrale.de), ale předpokládáme, že náhodný cestovatel si svou trasu vybere. Její hledání mu však bude trvat o trochu déle. Musí ručně zadat start a cíl cesty a doufat, že ve zvoleném okruhu se na dané datum nějaký řidič najde. Ještě doplníme, že web se sice tváří mezinárodně (dokonce tvrdí, že je největší poskytovatel spolujízd na světě), ovšem kromě amerických destinací je k dispozici jen několik málo destinací západoevropských.
Pokračujeme na Nový Zéland, kde jsme objevili jednoduchou a šikovnou stránku www.carpoolnz.org. Inzeráty jsou zde řazeny přehledně a většinou jsou u nich uvedeny doplňující informace, takže najít řidiče by neměl být problém.
Nakonec si přece jen představíme jeden globální web pro spolujízdu. Nachází se na adrese www.erideshare.com a kromě Spojených států a Evropy jsou v nabídce cesty po Austrálii, Jižní Africe nebo Izraeli. A teď už nezbývá nic jiného, než popřát šťastnou cestu! 8 0670/ZAJ ?