Lithium-iontová technologie se používá v bateriích pro většinu elektronických zařízení, od iPodu či iPhonu až po laptopy a digitální kamery. Své využití nalezla dokonce i u hybridních vozidel a automobilů s elektrickým pohonem. Tento typ baterií byl dlouhé roky považován za bezpečný, ale poškození a produkční vady v mnoha případech vedly k požárům a malým explozím. Známý je například případ starý několik let, kdy po sérii požárů laptopových baterií byla společnost Sony nucena vynaložit nemalé prostředky na jejich stažení z trhu.
Pro větší spolehlivost lithium-iontových baterií nyní vědci z taiwanského Industrial Technology Research Institutu (ITRI) vyvinuli nový polymer, který má baterie ochránit před přehřátím. Tento polymer, pojmenovaný jako STOBA, přidali do materiálu katody uvnitř lithium-iontové baterie.
„Požáry a výbuchy v těchto baterií jsou způsobeny zkraty," řekl Wu Hung-chun, výzkumný pracovník v ITRI, s vysvětlením, že ke zkratu může vést i sebemenší nehoda způsobená nevhodným zacházením, jako je například upuštění přístroje.
Odpovědí na tyto zkraty je tak vyvinutí technologie STOBA, která potlačuje tepelné výkyvy v případě průrazu nebo jiné vážné škody. Wu výhody nové technologie demonstroval pomocí videozáznamu pořízeného z jejího testování. V prvním případě došlo při průrazu k navýšení teploty na více než 650 stupňů a baterie explodovala. Při použití technologie STOBA se však teplota zastavila na hranici 140 stupňů a baterie zůstala v pořádku.
ITRI v současné době pracuje na výrobním procesu pro STOBA a její přidání do lithium-iontových baterií by se v celkových nákladech mělo projevit maximálně 3% nárůstem. „Technologie je již připravena k použití v lithium-iontových bateriích pro elektronické přístroje, mobilní telefony či notebooky“ řekl Wu. ITRI navíc zahájila testování STOBA na akumulátorech pro elektrická vozidla.
Taiwanská výzkumná skupina není první, kdo pracuje na bezpečnostní technologii pro lithium-iontové baterie. Sony, Toshiba, ale i další výrobci lithium-iontových baterií na jejich zlepšení pracují již řadu let. S úspěchem se před třemi lety setkala například společnost Panasonic, která přišla s teplotně-odporovou izolační vrstvou uvnitř článků svých baterií. Stejně jako technologie od ITRI, i tato vrstva má za cíl ochránit baterie před přehřátím v případě zkratu.