Téměř dvoutřetinovým podílem (64 %) se na tom podílely notebooky, zbytek tvořily klasické stolní počítače, které jsou oblíbené zejména u firemního segmentu.
„Podobně jako u jiných evropských států se i v tuzemsku pokles podepsal především u přenosných PC (meziročně -16 %), což je zapřičiněné odklonem uživatelů směrem k tabletům a výkonnějším smartphonům,“ vysvětlluje Annette Jumpová, ředitelka výzkumu v Gartneru. Snížení prodejů desktopů podle ní přitom bylo jen jednociferné (- 8 %).
Přijetí nově pojatých koncepcí PC, které zahrnují třeba konvertibilní systémy s odnímatelným displejem, je také v Česku relativně pomalé, a to zejména kvůli stále relativně vysoké ceně v porovnání s běžnými modely a rovněž jejich nižší dostupnosti v obchodech. To by se ale v tomto roce mělo podle analytiků změnit – letos bychom měli být svědky expanze dotykových modelů s Windows 8.1.
Tuzemský trh vloni poprvé ovládlo Lenovo (podíl činil téměř 22 %), které na čele žebříčku největších dodavatelů PC vystřídalo firmu Hewlett-Packard (její tržní podíl byl 17 %).
Lenovo podle Gartneru působí v Česku velmi dynamicky a úspěchy sbírá především na poli přenosných PC (každý čtvrtý prodaný notebook nesl značku Lenovo). Naopak HP těží ze svých desktopů určených pro firemní segment.
V top 5 českého trhu jsou ještě společnosti Acer, Asus a Dell s podíly 14, respektive 10 a 10%. Prvních pět největších tuzemských prodejců přitom kontroluje téměř tři čtvrtiny celého trhu. Zajímavostí je, že do firemního segmentu šlo vloni 59 % všech PC.
Prodej PC v Česku
Podíl výrobců podle prodaných jednotek, rok 2013
Lenovo |
21,7 %
|
HP |
17,0 %
|
Acer |
13,7 %
|
Asus |
10,3 %
|
Dell |
9,7 %
|
ostatní |
27,6 %
|
Zdroj: Gartner, březen 2014