Myšlenka, že Apple pracuje na vlastním sociálním médiu, se postupně rozvinula skrze reportáž agentury Bloomberg, která popisuje práci firmy na nové aplikaci pro úpravu a sdílení mediálního obsahu.
Tato aplikace by uživatelům umožnila snadné a rychlé sdílení videí na sítích typu Snapchat, Facebook nebo Instagram. V prvotní fázi vývoje by aplikace fungovala samostatně, nebo byla zahrnuta do aplikace pro ovládání fotoaparátu iPhonu.
Teorii o nové sociální síti nahrává také výrazné vylepšení chatovacího systému Messages v chystaném iOS 10, který má lépe konkurovat Messengeru, jejž vlastní Facebook.
Ale mohla by nová sociální síť v silně konkurenčním, téměř přecpaném prostředí, vůbec uspět? Vždyť i všudypřítomný Google měl s rozjezdem vlastního sociálního média Google+ spoustu problémů.
„Apple by musel přijít s opravdu dobrou aplikací, aby mohl vůbec konkurovat dostupným možnostem,“ říká Dan Olds, analytik firmy OrionX. „I s jeho velkou uživatelskou základnou by pro něj bylo těžké přímo konkurovat Facebooku, Twitteru nebo Googlu. Nejsem si jistý, zda se lidé chtějí starat o další sociální síť. Trh se momentálně zdá nasycený.“
Uživatelé mají k dispozici velký výběr sociálních sítí; mezi nejpopulárnější patří Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter nebo Pinterest. Co by musel Apple vymyslet, aby dokázal mezi taková média proniknout? „Apple by musel přijít s něčím výjimečným, aby nová síť získala dostatek uživatelů a firmě to stálo za tu snahu,“ myslí si Olds.
Přes selhání „hudební sociální sítě“ iTunes Ping vidí analytici v pokusu o další sociální síť jistý smysl. Applu se šílenství kolem sociálních sítí vyhýbá, což pro něj není dobrá zpráva – nový druh komunikace, který přinesly, teď dosahuje nebývalých výšin. Mnozí tráví kontrolováním a komentováním statusů svých přátel desítky minut až hodin denně, jiní zase přispívají i z míst, kde by to dříve bylo nemyslitelné; třeba z koupelny.
„Apple je pozadu v oblasti sociálních médií. Neznamená to, že někdy bude významným hráčem na trhu sociálních sítí, ale jsem si jistý, že by o to stál,“ tvrdí Jeff Kagan, nezávislý analytik. „Pokud se firmě podaří úspěšně propojit kvalitní sociální síť s vlastní technologií, pomůže jí to v rychlejším růstu.“
Judith Hurwitzová, analytička firmy Hurwitz & Associates je toho názoru, že by pro Apple bylo snažší si k sociálním sítím cestu prostě koupit. „Bylo by zajímavé sledovat, kdyby Apple koupil kupříkladu Twitter. Začít od píky může být těžké,“ napsala v e-mailu.
Dle Hurwitzové by však také bylo logickou možností, kdyby se Apple pokusil vytvořit sociální síť zaměřenou na fotografie. To by firmě umožnilo úzce ji propojit s fotoaparátem iPhonu. Místo vývoje vlastní sociální sítě se však Apple může pokusit o hlubší spolupráci a lepší fungování s existujícími sítěmi.
„Apple zřejmě dospěl k názoru, že potřebuje být vidět na sociálních sítích, ale nejsem si jistý, že za tím účelem vytvoří vlastní síť,“ uzavírá Olds. „Myslím si, že pravděpodobnější variantou je vylepšení vlastních zařízení o exkluzivní iOS prvky, které učiní používání již existujících sociálních sítí pohodlnější a příjemnější.“