Může se Apple prosadit i v sociálních sítích?

30. 8. 2016

Sdílet

 Autor: © ra2 studio - Fotolia.com
Analytici možnost vzniku nové sociální sítě od Applu ani nepopírají, ani nepotvrzují, místo toho se pouští do diskuze, zda má vůbec případná snaha firmy smysl.

Myšlenka, že Apple pracuje na vlastním sociálním médiu, se postupně rozvinula skrze reportáž agentury Bloomberg, která popisuje práci firmy na nové aplikaci pro úpravu a sdílení mediálního obsahu.

Tato aplikace by uživatelům umožnila snadné a rychlé sdílení videí na sítích typu Snapchat, Facebook nebo Instagram. V prvotní fázi vývoje by aplikace fungovala samostatně, nebo byla zahrnuta do aplikace pro ovládání fotoaparátu iPhonu.

Teorii o nové sociální síti nahrává také výrazné vylepšení chatovacího systému Messages v chystaném iOS 10, který má lépe konkurovat Messengeru, jejž vlastní Facebook.

Ale mohla by nová sociální síť v silně konkurenčním, téměř přecpaném prostředí, vůbec uspět? Vždyť i všudypřítomný Google měl s rozjezdem vlastního sociálního média Google+ spoustu problémů.

„Apple by musel přijít s opravdu dobrou aplikací, aby mohl vůbec konkurovat dostupným možnostem,“ říká Dan Olds, analytik firmy OrionX. „I s jeho velkou uživatelskou základnou by pro něj  bylo těžké přímo konkurovat Facebooku, Twitteru nebo Googlu. Nejsem si jistý, zda se lidé chtějí starat o další sociální síť. Trh se momentálně zdá nasycený.“

Uživatelé mají k dispozici velký výběr sociálních sítí; mezi nejpopulárnější patří Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter nebo Pinterest. Co by musel Apple vymyslet, aby dokázal mezi taková média proniknout? „Apple by musel přijít s něčím výjimečným, aby nová síť získala dostatek uživatelů a firmě to stálo za tu snahu,“ myslí si Olds.

Přes selhání „hudební sociální sítě“ iTunes Ping vidí analytici v pokusu o další sociální síť jistý smysl. Applu se šílenství kolem sociálních sítí vyhýbá, což pro něj není dobrá zpráva – nový druh komunikace, který přinesly, teď dosahuje nebývalých výšin. Mnozí tráví kontrolováním a komentováním statusů svých přátel desítky minut až hodin denně, jiní zase přispívají i z míst, kde by to dříve bylo nemyslitelné; třeba z koupelny.

„Apple je pozadu v oblasti sociálních médií. Neznamená to, že někdy bude významným hráčem na trhu sociálních sítí, ale jsem si jistý, že by o to stál,“ tvrdí Jeff Kagan, nezávislý analytik. „Pokud se firmě podaří úspěšně propojit kvalitní sociální síť s vlastní technologií, pomůže jí to v rychlejším růstu.“

Judith Hurwitzová, analytička firmy Hurwitz & Associates je toho názoru, že by pro Apple bylo snažší si k sociálním sítím cestu prostě koupit. „Bylo by zajímavé sledovat, kdyby Apple koupil kupříkladu Twitter. Začít od píky může být těžké,“ napsala v e-mailu.

ICTS24

Dle Hurwitzové by však také bylo logickou možností, kdyby se Apple pokusil vytvořit sociální síť zaměřenou na fotografie. To by firmě umožnilo úzce ji propojit s fotoaparátem iPhonu. Místo vývoje vlastní sociální sítě se však Apple může pokusit o hlubší spolupráci a lepší fungování s existujícími sítěmi.

„Apple zřejmě dospěl k názoru, že potřebuje být vidět na sociálních sítích, ale nejsem si jistý, že za tím účelem vytvoří vlastní síť,“ uzavírá Olds. „Myslím si, že pravděpodobnější variantou je vylepšení vlastních zařízení o exkluzivní iOS prvky, které učiní používání již existujících sociálních sítí pohodlnější a příjemnější.“