Hlavní navigace

Maelstrom

1. 12. 2008

Sdílet

Postapokalyptická strategie Nepřívětivá Země budoucnosti, to je prostředí poměrně často využívané nejen v p...


Postapokalyptická strategie

Nepřívětivá Země budoucnosti, to je prostředí poměrně často využívané nejen v počítačových hrách. Chystaný titul Maelstrom, který vzniká pod křídly vydavatelské společnosti Codemasters, přesně takový neveselý svět nabídne. Po sérii ekologických katastrof a úpadku civilizace je lidstvo rozděleno do dvou frakcí technologicky vyspělé "Ascension" a volnomyšlenkářské "Remnants". Tyto dvě strany mezi sebou samozřejmě bojují, ale zároveň musí čelit větší hrozbě: vetřelcům z vesmíru, nelítostné mimozemské rase Hai-Genti.
Titul Maelstrom by měl být akční strategií v reálném čase, tudíž se dá čekat, že zde nebude příliš prostoru pro složité taktické úvahy. Hráč si postupně vyzkouší všechny tři strany konfliktu, přičemž autoři (tradičně) slibují velké odlišnosti při vedení jednotlivých frakcí. Zajímavě vypadá možnost deformovat terén, a to i v poměrně velkém měřítku, tedy například můžete vytvořit údolí nebo dokonce částečně řídit počasí třeba ovládat vítr nebo tornádo. Hra by měla obsahovat i prvky RPG, takže jednotky budou získávat zkušenosti a vylepšovat své schopnosti. Kromě tří kampaní pro jednoho hráče bude k dispozici i multiplayer, ve kterém bude moci své síly poměřit až půltucet hráčů. Maelstrom by se měl v obchodech objevit v únoru 2007.

Peter Jackson a hry

Známý režisér bude spolupracovat s Microsoftem v oblasti elektronické zábavy
Prolínání filmové a herní branže už sice dávno není ojedinělou nebo překvapující zprávou, nicméně informace o tom, že se na podobném projektu bude podílet úspěšný režisér Peter Jackson, jistě stojí za zmínku. Společnost Microsoft totiž s tímto chlapíkem uzavřela smlouvu o spolupráci na novém dílu akční série Halo. A spolupráce půjde dál Jacksonovo studio Wignut Interactive začne totiž společně s Microsoftem pracovat na vytvoření nové formy interaktivní zábavy, která by měla být jakýmsi průnikem mezi filmem a hrou. Více informací bohužel zatím známý režisér ani představitelé Microsoftu neprozradili, nicméně jistě bude zajímavé jejich budoucí spolupráci sledovat.

Jade Empire

Povedené konzolové akční RPG se objeví i na PC

Název Jade Empire možná nezní příliš povědomě, tedy alespoň pokud patříte mezi pravověrné pécéčkáře, kteří herní konzoly obcházejí obloukem a s pohrdlivým výrazem ve tváři. Vězte tedy, že se jedná o velice úspěšné konzolové RPG, které mají na svědomí chlapíci z BioWare. Tedy z té firmy, která za sebou má tak úspěšné projekty, jako třeba Neverwinter Nights či Knight of the Old Republic.
Jade Empire je RPG zasazené do prostředí čínské mytologie. Hráč si samozřejmě může vybrat a postupně vylepšovat svého hrdinu, procházet okouzlujícími lokacemi, plnit různé úkoly a především bojovat. Bitvy jsou poměrně akční a ke slovu přijdou zejména různá bojová umění...
Toto povedené RPG se podívá i na naše PC. Bude k dostání i u nás, jelikož v prvním čtvrtletí příštího roku se objeví v nabídce distributora CD Projekt. PC verze by přitom neměla být pouhou konverzí z konzol, což je dobře, jelikož s takovými obvykle máme dost špatné zkušenosti, vesměs kvůli horším texturám a konzolovému ovládání, které pécéčkářům většinou zrovna nejde pod fousy. V tomto případě to bude jinak grafické rozlišení bude využívat možnosti počítačů a ovládání by mělo být přepracované pro snadné použití myši a klávesnice. Autoři slibují i bonusový obsah, tedy různá monstra a předměty, ale snad i herní lokace, které se v konzolové verzi vůbec neobjevily. Vývojáři hovoří i o dalších vylepšeních, například propracovanější umělé inteligenci nepřátel, ale přece jen berme jejich prohlášení s rezervou. Faktem ale zůstává, že PC verze Jade Empire by mohla být hodně povedeným titulem.

Sinking Island

Tajemná vražda na potápějícím se ostrově

Už na začátku příštího roku konkrétně v únoru by se na trhu měla objevit nová adventura s názvem Sinking Island, na jejímž vývoji se podílí i známý autor Benoit Sokal. Hlavním hrdinou této hry bude soukromý detektiv Jack Norm, kterého jeho práce zavede na tropický ostrov. Středobodem ostrova je velkolepá budova hotelu, jehož majitel byl zavražděn a Jack má samozřejmě za úkol vypátrat viníka.
Podezřelých je hned deset, a aby to nebylo tak jednoduché, celý ostrov i s hotelem se potápí. Zní to možná šíleně, ale je to tak a má to vliv i na vaše herní počínání: s klesáním ostrova jsou totiž zatápěna spodní patra hotelu a tím pádem se mohou ztratit i důkazy, potřebné k vyšetřování. Budete tedy muset setsakramentsky dobře plánovat, co, kde a kdy zkoumat. Sinking Island bude zpracován v krásné grafice, hráč bude dění sledovat z pohledu třetí osoby, v principu půjde o klasickou point and click adventuru.

Halo Wars

Strategie z prostředí oblíbené akce Halo

Na barcelonské výstavě X06 představili pánové z Microsoftu kromě jiného novou strategii z prostředí oblíbené akce Halo. Titul ponese název Halo Wars a vzniká v kooperaci dvou vývojářských studií patřících pod křídla Microsoftu, konkrétně týmů Ensemble Studios (mají na svědomí například oblíbenou strategickou sérii Age of Empires) a Bungie Studios, stvořitelů série Halo. Zatím nejsou k dispozici podrobnější informace ani obrázky, jistý je jen fakt, že hra bude určena pro PC a logicky pro "microsoftí" next-gen konzoli Xbox 360.

Heretic Kingdoms: Reluctant Hero

Pokračování slovenského RPG Kult: Heretic Kingdoms

Slovenské RPG Kult: Heretic Kingdoms od týmu 3D People sice nebylo vyhypovaným, ani vyloženě áčkovým titulem, přesto příjemně překvapilo a mnoho hráčů velmi slušně pobavilo. Chlapíci z 3D People nyní pracují na nepřímém pokračování této hry, RPG Heretic Kingdoms: Reluctant Hero. Zatímco Kult byl relativně lineárním erpégéčkem zaměřeným zejména na souboje, nový titul by měl být úplně jinou záležitostí. Hlavním krédem autorů je v tomto případě svoboda jednání; můžete se tedy vykašlat na všechny úkoly (mimo jiné na questy, které nedokončil váš otec) a třeba obchodovat, loupit nebo lovit příšery. Do značné míry by hra měla připomínat povedený titul Fable, třeba tím, že hlavní hrdina nebo hrdinka bude stárnout, bude si moci založit rodinu, koupit dům...
Reluctant Hero by měl být ale mnohem bohatší, hlavní postava se bude moci vrhnout třeba na akademickou dráhu nebo se stát cestovatelem. Důležitou roli budou hrát společenské vztahy, oblékání a další faktory. Zajímavě řešený bude systém vylepšování postavy, který nebude založen na tradičním získávání zkušeností za zabité protivníky či splněné úkoly, ale na používání dané dovednosti po určitou dobu. Jde o hodně ambiciózní projekt, takže držme autorům palce, ať se dílo podaří.

Seznam výherců soutěží z čísla 11

Soutěž BENQ 3

Monitor BenQ FP71GX

Zbyněk Voráček, Na Stráni 988, 272 01 Kladno
DVD vypalovačka BenQ DW 1650
Juraj Petráš, Těšov 333, 687 34 Uherský Brod 3

Balíček médií BenQ

Kateřina Lišková, Limbová 22, 010 07 Žilina, Slovensko

Soutěž LOGITECH 3 diNovo Cordless Desktop for Notebooks

Jan Zmrzlý, Svatavská cesta 1302, 358 01 Kraslice
Wireless Headphones for PC
Zbyněk Markup, Na Větrníku 1248, 53 705 Chrudim
QuickCam for Notebooks Pro
Zuzana Kovácsová, Belanská 575/18, 03 301 Liptovský Hrádok, Slovensko

The Settlers

Slavní osadníci opět na scéně!

Série Settlers bezesporu patří do síně slávy počítačové zábavy. Je pravda, že v poslední době tato řada upadala, nicméně tak trochu ji vzkřísil nedávno vydaný remake, tedy nová verze jednoho z nejpovedenějších dílů celé ságy. Pánové v Ubisoftu si asi řekli, že návrat ke kořenům by se mohl povést, a rozhodli se zahájit práce na novém díle, který nese (zatím pracovní) název The Settlers VI.
Hra by měla být herními principy podobná právě "klasickým" dílům série, konkrétně dvojce, trojce a čtyřce. Což je po nemastném neslaném pátém dílu samozřejmě pozitivní zpráva. Hru vyvíjejí němečtí BlueByte, duchovní otcové série, hotovi by měli být během příštího roku. The Settlers VI se soustředí na budování prosperující říše a uspokojení potřeb všech obyvatel, ke slovu ale přijde i obrana města před nájezdníky. Strategickou zábavu si užijete v různých prostředích, a podle doposud prezentovaných screenshotů vypadá budování říše po grafické stránce velmi povedeně. Příznivci virtuálních osadníků se tedy mají nač těšit.

IL-2 Sturmovik: 1946

Pokračování oblíbeného leteckého simulátoru

Titul IL-2 Sturmovik bezesporu patří mezi ty povedenější letecké simulátory a pro jeho příznivce máme aktuální dobrou zprávu. Společnost Ubisoft, vydavatel hry, se totiž chystá společně s vývojáři z 1C vytvořit její pokračování. Ponese název IL-2 Sturmovik: 1946 a na trhu se objeví ještě letos! Letopočet 1946 v názvu není překlepem: autoři totiž vytvořili alternativní historii, kdy válka zuří ještě v tomto roce a vy se stanete její součástí. Ve hře se objeví mnoho nových letadel, například Arado Ar-234 Blitz nebo Mig-9. Navíc nebudou chybět ani všechny stroje z předchozího dílu, což ve finále znamená více než dvě stovky řiditelných strojů! A to je opravdu úctyhodný počet. Své letecké schopnosti budete moci prověřit v téměř dvou stovkách bojových misí, rozdělených do devíti kampaní. Létat budete nejen nad územím Sovětského svazu, ale podíváte se i na Dálný východ či k Pacifiku.
Úžasné exteriéry, realistickou hru světla a stínu, rozlehlý herní svět, propracovaný příběh a hororovou atmosféru to vše slibuje nový titul od autorů legendárního Maxe Payna.

Alan Wake

Finské studio Remedy si libuje ve vývoji her s filmovým nádechem. Jejich dvě úspěšné hry ze série Max Payne, označované někdy jako "akční noir love story", přikovaly k židlím svojí atmosférou a spádem nejednoho hráče, o povedeném zpracování, vychytávkách se zpomaleným časem, slušné fyzice a dalších lákadlech ani nemluvě. Teď tito nadaní vývojáři pilně pracují na kousku, který by měl v lecčem dobrodružství kontroverzního detektiva překonat.
Alan Wake bude velice, velice příběhovým titulem. Hlavním hrdinou není chrabrý policista, namakaný žoldák nebo jiný superhrdina, ale chlapík na první pohled celkem obyčejný. Alan je spisovatelem hororů a úspěšným autorem, nutno dodat. Jeho poslední kniha byla hitem a leckdo se až divil, jak ho všelijaké bizarnosti a úlety, které v knize používá, mohly vůbec napadnout. Inspirací pro Alana byly totiž jeho vlastní hrůzostrašné noční můry: děsivé sny, které se mu zdály, kdykoliv spal vedle své snoubenky Alice. Krátce po vydání ovšem Alice zmizí a pátrání po ní je zcela bezúspěšné...
Zdrcený Alan si odjíždí pročistit hlavu na venkov, do městečka Bright Falls. Už cesta tam je dost podivná. Alan totiž potkává několik osob, které se nápadně podobají postavám z jeho knihy a dokonce mají i po-dobné osudy. Včetně stopaře, který zahyne při bouračce přímo v Alanově autě... Tím všechny záhady ale pouze začínají. Alanovy noční můry jsou totiž zpět a hlavní hrdina brzy přestává rozeznávat hranici mezi sny a realitou. A stále prchá před temnými bytostmi, strůjci všeho zla.
Scénář hry by měl být jedním z hlavních lákadel. Ovšem nikoliv jediným. Naprosto úžasně zatím podle všech dostupných obrázků a videí vypadá i herní svět. Nejen že se grafika jeví naprosto skvěle, co se týče textur a designu, ale hlavně bude svět skutečně obrovský a vy si budete moci jeho drtivou většinu prostě jen tak projít nebo projet nějakým dopravním prostředkem. K tomu připočítejte propracované efekty, zejména ty, které souvisejí se světelnými zdroji. Světlo totiž nebude jen tak pro okrasu: bude se zároveň jednat o prostředek, jak bojovat s temnými bytostmi, které Alana pronásledují.
Všechna krása ale něco stojí a v tomto případě budou cenou za vynikající zpracování poněkud vyšší hardwarové nároky. Pro provozování na vysoké detaily bude zapotřebí vícejádrový procesor a pořádně našlápnutá grafická karta, o dostatečné kapacitě paměti ani nemluvě. Jako ideální kombinaci uvádějí autoři procesor Intel Core 2 Quad a grafickou kartu GeForce 7900 GTX. Nebo lze vše vyřešit nákupem next-gen konzole Xbox 360, pro kterou je hra rovněž vyvíjena.
Vývojáři z Remedy si potrpí na atmosféru a dělají vše pro to, aby byl v tomto ohledu i jejich nový počin patřičně výživný. Změny počasí, romantický východ slunce, ale i všudypřítomné napětí to vše by mělo zajistit, aby se hráč s hlavním protagonistou maximálně ztotožnil a doslova hltal příběh, který ho zavede do všemožných zákoutí městečka a jeho okolí. O akci by přitom neměla být nouze, nicméně některé pasáže budou spíše výpravné a leckdy poodhalí i část spisovatelovy minulosti... I když je spousta aspektů hry zatím zahalena tajemstvím, jedno je jisté: Alan Wake je jedním z nejočekávanějších titulů roku 2007. A těšíme se na něj i my.
Alanovy noční můry jsou zpět a hlavní hrdina brzy přestává rozeznávat hranici mezi sny a realitou.

Index očekávání 9.5
Žánr: akce
Výrobce: Remedy
Vydavatel: Microsoft
Platformy: PC, Xbox360

Kung-Fu Dragon

Klasické bojové arkády, ve kterých hlavní hrdina postupuje různými úrovněmi stále vpřed a se zástupy nepřátel se vypořádává pomocí rychlých rukou a nohou, případně za použití rozličných zbraní, mají hodně dlouhou tradici. Různé "chodičky mlátičky", jak se také jednotlivé kousky tohoto žánru někdy nazývají, se objevily už na různých herních automatech, z nichž některé byly (a jsou) k vidění i u nás, i když tento druh elektronické zábavy je vlastní spíše asijské části světa.
Každopádně výše zmíněné hry se samozřejmě objevovaly a objevují i na PC a konzolách, s rozmachem nového odvětví elektronické zábavy pak pochopitelně i na mobilních telefonech. Patří mezi ně i kousek s opravdu kýčovitým názvem, Kung-Fu Dragon. Hlavní hrdina Chan je typický klaďas. Jednoho krásného dne se rozhodne vyčistit své rodiště Mia City od šmejdů ze zločineckého syndikátu, který ovládá celé město. A netřeba snad dodávat, že na cestě ke konečnému vítězství a nastolení míru a pořádku v ulicích potká řadu darebáků, na které dobré slovo zrovna neplatí.
Chanův bojový repertoár je poměrně široký, a vy ho budete objevovat společně s tím, jak se vám bude dařit prokousávat se jednotlivými úrovněmi. Autoři totiž postupně prozrazují různá komba, vedoucí k účinnějším útokům: osvojíte si tak dračí úder, kop ve výskoku a podobně.
Při procházení jednotlivých levelů postupujete zprava doleva nebo opačně, skáčete, krčíte se a hlavně se mydlíte se soupeři. Nepřátelé ovšem nejsou žádná ořezávátka, ale nastupují na vás leckdy ve větším počtu nebo si nachystají nějakou zbraň, třeba tyč, nůž nebo řetěz. Zbabělci. A nutno říci, že vám dokáži docela zavařit. Tahle mlátička patří spíše mezi ty obtížnější a její zdolání vyžaduje určitou dávku cviku. Grafické zpracování je docela hezké a hlavně přehledné. Celkově lze určitě říci, že Kung-Fu Dragon patří k těm povedenějším zástupcům svého žánru.

Hodnocení 7.5
Čeština: ne
K recenzi poskytla firma: Expansion Group, a. s.
(www.mobilhry.cz)

Nurikabe

Logické hry jsou na mobilních telefonech jako doma, jednou z nejznámějších sérií jsou gamesky a rébusy, zaštítěné postavičkou doktora Tetsua. Společnost Breakpoint už vytvořila s tímto vědátorem například Sudoku a Kakuro, nyní přináší titul s neméně exotickým názvem Nurikabe.
Před hráčem je v každém zadání hrací plán se čtvercovými poli; většina těchto polí je neobarve-ných, šedých, pár je obarveno na bílo. Na bílých polích jsou vždy vyobrazena čísla. Vaším úkolem je přebarvovat šedá pole na modrou či bílou barvu tak, abyste splnili hned několik požadavků. Bílá pole představují ostrovy. Každý ostrov musí mít tolik polí, kolik udává číslo na jeho základním poli. Třeba čtvereček označený číslem pět musíte rozšířit o čtyři další. Více ostrovů spolu navíc nesmí sousedit, musí mezi nimi vždy být "voda", tedy modrá pole. Voda zase musí být propojená a zároveň nikde na hracím plánu nesmí tvořit plochu větší než čtverec o velikosti 2 x 2 pole...
Na první pohled to zní možná dost složitě, ale po jedné či dvou hrách jsou pravidla jasná. Ještě před hraním si lze vybrat velikost hrací plochy pomocí volby Small/Medium/Large, v závislosti na tomto výběru se budete trápit na ploše 5 x 5, 7 x 7 nebo 9 x 9 polí. Tedy trápit... ono to zase tak těžké není, spíše naopak. Jakmile získáte ten správný grif a cvik, budete řešit úlohy za pár desítek vteřin, možná i rychleji. Což je vlastně asi největší rozdíl třeba oproti zmíněným Sudkou a Kakuro, které mohou vaše mozkové závity pěkně zavařit. Těžko říci, jestli je to dobře nebo špatně; milovníci složitých hádanek se za chvilku budou nudit, ale méně zdatní řešitelé se budou bavit, aniž by je obtížné hlavolamy frustrovaly. Graficky je titul již tradičně zpracován velmi hezky, jednoduše a přehledně, kromě klasických herních prvků zaujme zejména úchylná postavička doktora Tetsua, který ze všeho nejvíce připomíná jakéhosi potrhlého vědce či profesora. Ve prospěch hratelnosti mluví zejména fakt, že počet herních zadání je v podstatě nekonečný, jelikož v každé ze tří velikostí se generují náhodně. Nurikabe je zkrátka příjemná, i když poměrně jednoduchá logická hříčka.
Hodnocení 8.0
Čeština: ne
K recenzi poskytla firma: Expansion Group, a. s.
(www.mobilhry.cz)

S válečnými strategiemi se sice v posledních letech roztrhl pytel, přesto se čas od času i v tomto žánru objeví svěží vítr a nové nápady.

Company of Heroes

Skutečně není lehké přijít v oblasti válečných strategií s něčím novým. Titul Company of Heroes to dokázal, i když na první pohled může vypadat jen jako "další" strategie v dlouhé řadě. Začínáme totiž obligátním dnem D, vyloděním spojeneckých vojsk v Normandii...
I když tento veledůležitý moment druhé světové války zmapovali herní vývojáři snad tisíckrát, při vylodění v Company of Heroes si přece jen všimnete několika odlišností. Tou naprosto nejzásadnější je chování vašich svěřenců. Své vojáky sice nemůžete ovládat jednotlivě, jen po skupinkách, ale to vůbec neznamená, že by se vojáci chovali nějak nerealisticky. Ba právě naopak. Šikovně se kryjí, při nepřátelské palbě se pokoušejí zalehnout a hráč dokonce díky zabarvení kurzoru pozná, jestli je pro ně vybraný úkryt vhodný či nikoliv. Tím to ovšem nekončí. Chrabří vojáci totiž mohou používat různé specialitky, zejména házet granáty či pokládat výbušniny, což se při prolamování nepřátelské defenzívy hodí přímo znamenitě.

Univerzální voják

Jelikož vaši muži mají poměrně dobrý výcvik, poradí si i s jinými zbraněmi, než jsou ty v jejich základní výbavě. Sejmete partičku nepřátel, kteří disponují lehkým kulometem nebo pancéřovou pěstí, a můžete si těmito hračkami doplnit výbavu. Můžete ovšem ukořistit i těžký kulomet, který sice není schopný střelby hned, nýbrž ho musíte nejprve připravit do palebné pozice, ale o to ničivější jsou následky jeho práce... Nebo můžete zabrat protitankové dělo... nebo protiletadlový "flak". Možností je zkrátka spousta.
Pokud jste fanoušky vojenské techniky, přijdete si na své i vy. Vaše jednotky se totiž dělí v podstatě do tří kategorií pěchota, výsadkáři a stroje. Ač vaši muži hrají opravdu důležitou roli, dojde samozřejmě i na tanky, děla, džípy a další vehikly. Jejich ovládání je o něco těžkopádnější než v případě pěšáků a občas si navzájem překážejí, ale to je jedna z mála drobných výtek k jinak úžasné hře.

Povedený mix

Company of Heroes je zajímavým mixem, který bere nápady a postupy z mnoha jiných her. Hlavní důraz je ale kladen na bojovou část, jako třeba v titulech Blitzkrieg a Codename: Panzers. Zároveň se ovšem dočkáme i stavění důležitých budov, tak jako v mnoha "klasických" realtimovkách. Potřebné zdroje se přitom netěží, ale získávají zabíráním strategických bodů, podobně jako třeba ve Warhammer 40.000. A aby těch srovnání nebylo málo, čeká na nás i globální vylepšení podobné specialitám v Battle for Middle-earth...
Základem úspěchu v každé z patnácti misí je zabírání jednotlivých sektorů. Ovládnutí celého území sice nemusí být primárním ani sekundárním úkolem, nicméně obsazováním území zabíráte výše zmíněné strategické body, čímž si zajišťujete přísun důležitých surovin paliva, munice a lidí. Tyto suroviny sice většinou nespotřebováváte přímo (čili třeba střílet a jezdit tankem můžete, i když nemáte zajištěn přísun munice a paliva), ale jsou potřebné pro stavění budov, přípravu jednotek a nákup vylepšení.

Kasárna i kulometné hnízdo

Tyto činnosti přitom probíhají poměrně klasickým způsobem. Základním opěrným bodem je hlavní stan, který na začátku některých misí již máte, jindy jej musíte pomocí ženistů z vhodné budovy vytvořit. Dále asi budete pokračo-vat tím, že postavíte kasárna, stan první pomoci, dílnu na výrobu lehkých vozidel... a tak dále a podobně. Všechny budovatelské kejkle obstarají ženisté, ale i některé další pěší jednotky mohou alespoň v malém rozsahu přiložit ruku k dílu a postavit třeba zátarasy, použít k vy-tvoření krytého palebného postavení pytle s pískem, nastražit pár min...
Mise jsou poměrně dynamické a opravdu jen málokdy máte čas na ničím nerušenou výstavbu základny a následné vytvoření ideálního vojska a rozdrcení pasivního nepřítele. Takto to v Company of Heroes nefunguje. Velikost vaší armády je totiž limitovaná a ani budování základny se neobejde bez problémů jednak vám nepřítel bude dost zatápět i u hlavního stanu (alespoň tedy při vyšší obtížnosti), za druhé není zase tak lehké všechny sektory udržet. To je klíčové o to více, že ty musí být pro využití z hlediska zdrojů propojené se základnou. A pokud nepřítel tento řetěz pře-ruší, přestanou do základny proudit suroviny. Nemáte-li suroviny, ne-vyprodukujete nové tanky... a už se vezete. Company of Heroes zkrátka vyžaduje rychlou reakci na aktuální stav a neustálou činnost. A konec konců i tím se liší od mnoha podobných her.

Rozmanité mise

Zadání misí je poměrně rozmanité a často se i v průběhu scénáře mění. Někdy budete "jen" dobývat dané pozice, jindy se naopak připravíte na nepřátelský útok a pak se budete obranných pozic držet zuby nehty, nechybí ani přepad konvoje nebo infiltrace nepřátelského území s několika pěšími oddíly. Singleplayerová kampaň vám bohužel nabídne pouze hraní za Spojence (což je druhá a vlastně i poslední drobná výtka ke hře). Že by otevřený prostor pro vytvoření druhého dílu? Je to možné. Každopádně i za německá vojska si můžete zahrát, a to v samostatných bitvách, jak pro jednoho hráče proti počítači, tak v multiplayerovém režimu.
Technické zpracování je hodně dobré a grafika (máte-li dostatečné hardwarové vybavení) vás opravdu dostane. Prostředí vypadá skutečně a uvěřitelně, hlavně v něm platí fyzikální zákony. Což znamená třeba realistické borcení budov, možnost ničení většiny překážek pomocí tanků, rag-doll efekty při odhození vojáka výbuchem... Muži a stroje vypadají také pěkně, u vojáků pak potěší široká škála animací. Na velmi dobré úrovni je i ozvučení, i když grafika je o stupeň výše. A co je nejdůležitější titul se opravdu skvěle hraje. Strhující strategie Company of Heroes je rozhodně jedním z nejlepších titulů tohoto roku.
Ač vaši muži hrají důležitou roli, dojde samozřejmě i na tanky, děla, džípy a další vehikly.

Vylepšování jednotek i armády

Ve válečných strategiích bývá v poslední době dobrým zvykem, že vojáci získávají zkušenosti a přecházejí do dalších scénářů. V Company of Heroes to platí tak napůl zkušenosti získávají, ale do dalších misí přecházejí jen někdy, v případech, kdy je to logické. Když například v jednom scénáři obsazujete městečko a v následující misi jej bráníte proti německé protiofenzívě, máte k dispozici všechny muže z minulého boje.
Kromě vylepšování jednotek získáváte celkové zkušenosti, tzv. "company points", které pak můžete proměnit v pořízení globálních specialit a vychytávek. Ty se dělí stejně jako vaše jednotky na pěší vojska, parašutisty a vozidla. Pořídit si můžete třeba rychlejší obsluhu stacionárních zbraní, schopnost posádek opravovat své stroje a podobně.
Nechybí ani přepad konvoje nebo infiltrace nepřátelského území s několika pěšími oddíly.

Hodnocení 9.4
Výrobce: Relic Entertainment
Vydavatel: THO
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč Multiplayer: ano

Honba za kulatou mičudou je v našich luzích a hájích oblíbenou kratochvílí, a tak není divu, že se na nový fotbálek od EA mnoho fandů opravdu těší. Zvláště letos, kdy má premiéru český komentář v podání pánů Bosáka a Svěceného.FIFA 07
Stejně jako v případě série NHL, i zde bychom mohli mluvit o železné pravidelnosti nově vydávaných dílů. I když v případě fotbalové řady se navíc v některých letech můžeme zabavit i jakýmisi "mezidíly" vydávanými v průběhu roku: jako třeba letos hrou 2006 FIFA World Cup Germany.
Na scéně virtuálního fotbalu je konkurence o poznání tvrdší než je tomu v případě prohánění puku po vašem počítači. Kromě série od Electronic Arts totiž rok co rok vybíhají na monitory počítačů borci konkurenčního Pro Evolution Soccer. Každá z těchto řad má své zaryté příznivce a odpůrce a odvažujeme se tvrdit, že letošní ročník s tímto faktem příliš nezamíchá.
FIFA jako obvykle sází zejména na chytlavý fotbal, kvalitní prezentaci a hlavně kompletní licence velkého počtu klubů i národních týmů. Když už mluvíme o mužstvech a hráčích, prozraďme hned jedním dechem, že z českých klubů si můžete zahrát jen se Spartou, národní tým Česka v nabídce vůbec nenajdete. Škoda přeškoda, "nároďák" by si určitě i přes slabší výkon v Německu přítomnost v novém díle určitě zasloužil.
FIFA 07 opět nabízí celou řadu herních režimů, přičemž mezi ty nejzajímavější určitě patří manažerská kariéra. V té budete nejen ovládat vybrané mužstvo v celé řadě zápasů, ale chopíte se i trenérských a manažerských povinností. Nečekejte, že je tento režim tak propracovaný jako ve speciálních manažerských titulech, to ne... ale přesto potěší možnost různě míchat sestavou a taktikou, starat se o přestupy hráčů, sledovat vývoj mladých talentů a podobně. Opomenuti nejsou ani příznivci on-line hraní, a nejde jen o jednotlivé mače proti vybraným protivníkům přes internet nebo lokální síť. Novinkou jsou tzv. interaktivní ligy, díky kterým můžete válčit za svůj oblíbený tým po internetu kontinuálně a kopírovat průběh skutečných fotbalových soutěží.
Nejdůležitější součástí hry jsou pochopitelně, přes všechny vychytávky kolem, samotná utkání. Jak většina kritiků série neustále opakuje, ani tentokrát nedošlo k výrazným změnám a posunům v herním projevu, ale to neznamená, že se FIFA hraje špatně. Naopak. Opět jde o svižný a zábavný fotbal, ve kterém je poměrně dost možností, co s hráči s míčem i bez něj mohou vyvádět. O něco kupředu se posunula fyzika míče, drobné chybky bychom mohli najít u gólmanů, jejichž výkony občas působí dost nevyrovnaně.
Velkým lákadlem pro českého fanouška je samozřejmě český dabing, respektive komentář k zápasům. A to poprvé v rámci této fotbalové série. Electronic Arts se hned na první pokus pustili do kompletní lokalizace s vervou dění na hřišti tak pro vás budou komentovat osoby nejpovolanější, konkrétně Miroslav Bosák a Petr Svěcený, oblíbení spíkři České televize. Je pravda, že komentář není dokonalý, ovšemé nikoli vinou dabérů, kteří podle našeho mínění odvedli kvalitní práci, ale spíše kvůli nepříliš flexibilnímu systému a nedostatečnému odladění nadabovaných hlášek v samotné hře. Čas od času se tak třeba stane, že běžnou situaci ve středu hřiště doprovází zaujatý komentář, který se hodí spíše ke gólové šanci než k ťukesu v bezpečné vzdálenosti od branky. Přesto ale český komentář dodává hře zajímavou atmosféru a i přes mnoho nedo-statků působí věrohodnějším dojmem než v případě komentovaných zápasů letošního NHL. Grafické zpracování je již tradičně velmi povedené, i když se jedná oproti předchozímu dílu pouze o evoluci. Celkově je FIFA 07 příjemným sportovním počinem, avšak revoluci v žánru rozhodně nepředstavuje.
Potěší možnost míchat sestavou a taktikou, starat se o přestupy hráčů, sledovat vývoj mladých talentů a podobně.
Hodnocení 8.0
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: EA Czech
Lokalizace: kompletní
Cena: 1 499 Kč
Multiplayer: ano

Realtimové strategie jsou oblíbeným žánrem, je proto poměrně těžké najít nějaké neokoukané prostředí, do něhož by bylo možné takový titul zasadit. Nicméně občas se to povede.

Druhá světová válka, fantastická království, zničená postapokalyptická Země, planety vzdálené tisíce světelných let... všechno už tu bylo. Ale co takhle pravěký svět plný dinosaurů a jiných nezbytných rekvizit?
Abychom byli úplně fér, ani toto prostředí není zcela převratné a doposud nepoužité. Je ale pravda, že do světa jak vystřiženého z Jurského parku, Ztraceného světa a koneckonců i z pamětníkům jistě známého českého snímku Cesta do pravěku nezasazují vývojáři svá dobrodružství příliš často. Hra samotná se neodehrává přímo v "našem" pravěku, ale v alternativní dimenzi, kterou objeví ambiciózní vědec Jarvis Babbit. Do tohoto světa jsou proti své vůli přeneseni tři vědci, kteří se pochopitelně s vaší pomocí snaží najít cestu zpět. Kromě hlavního děje se ovšem můžete pustit i do multiplayerového klání s kamarády, a to jak po lokální síti, tak pomocí internetu.
Příběhová linie je pojítkem mezi více méně klasickými misemi, kterých je připraveno celkem šestnáct a uvedou vás postupně do role vůdce tří různých kmenů. Prvním z hratelných národů jsou drsní seveřané Norsemen, trochu podobní legendárním vikingům. Jejich doménou jsou masivní stavby, nebezpečné válečné lodě a pěší lidské jednotky. Možná se divíte, jací jiní než lidští bojovníci by se mohli v jejich řadách nacházet. Odpověď je nasnadě ochočená pravěká zvířata. I ty v jejich vojsku najdeme, ale v menší míře než u dalších národů.
Třeba takový kočovný kmen Dustriders proti svým soupeřům klidně nasadí strašlivého t-rexe. Tento národ jinak vyniká zejména svojí pohyblivostí, jejich základna i přístavy se mohou přemisťovat tam, kde je dostatek surovin a ryb, což z nich činí velice flexibilní bojovníky. Daní za tuto výhodu je poměrně slabé opevnění. Třetí národ nese jméno Dragon Clan a vzdáleně připomíná asijské národy. Jeho příslušníci si libují v různých mechanických zbraních a pastech, jejich nejsilnější jednotkou je obří ještěr seismosaurus, nesoucí na svém hřbetě ničivé kanóny.
Herní systém je do jisté míry inovativní; jistě, stále těžíte suroviny, stavíte budovy a verbujete jednotky, ale zvláště produkce bojovníků a jejich management je vyřešen poměrně zajímavě. Jednotky totiž díky zkušenostem povyšujete do pěti různých úrovní, přičemž je potřeba počítat s celkovým populačním limitem i s omezením počtu jednotek v určité úrovni. Celý systém asi nemá smysl podrobně popisovat, mnohem lépe ho pochopíte při vyzkoušení hry. Spokojme se prostě s konstatováním, že správa armády je v Paraworldu vyřešena poměrně zajímavým způsobem. K tomu je potřeba připočítat i fakt, že díky bodům získávaným za plnění úkolů je možné přenášet některé jednotky či suroviny z mise do mise, což je příjemné. Důležitou roli hrají i hrdinové, kteří kromě nesporných bojových kvalit ovládají i různé speciální dovednosti, jako je třeba léčení zvířat ve vlastní armádě.
Jedním z taháků této strategie je velice líbivé audiovizuální zpracování. Grafika je opravdu úchvatná, a to tím spíše, že během hry projdete různými typy krajiny, od zasněžených kopců přes lesíky a pláně až po nekonečné pouště. Atmosféru dokresluje střídání dne a noci i různé rozmary počasí. Velmi povedené jsou i animace, ať už jednotek nebo třeba stromů, kývajících se ve větru... Na druhou stranu filmečky vyprávějící herní příběh zrovna kvalitní nejsou a za ostatními částmi hry docela zaostávají. Nepříjemný je také fakt, že kameru není možné dostatečně oddálit od bojiště, takže při větších řežích snadno ztratíte přehled. Přes to všechno je ale Paraworld hodně dobrým titulem, který potěší každého stratéga. Přeci jen, bojovat s dinosaury se nám nepoštěstí každý den, že?
Hodnocení 8.4
Výrobce: SEK
Vydavatel: Koch Media, Deep Silver
Distributor v ČR: Hypermax
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano

NHL 07

Český hokejový národ si samozřejmě tuto sérii oblíbil. Je sice pravda, že společnost Electronic Arts některé ročníky oproti těm předchozím příliš nemění (na druhou stranu, hokej je prostě hokej a je těžké něco vyloženě nového vymyslet), ale přesto se jejich dílko vždy dobře prodává.
NHL 07 nabízí jako vždy několik herních módů, přičemž kromě exhibičních zápasů či nacvičování samostatných nájezdů zaujme hlavně režim "Sezóna" nebo "Dynastie". Jak už jejich názvy našeptávají, jde o jakési kampaně, kde se v roli generálního manažera týmů pokusíte dlouhodobě dosáhnout co největších úspěchů. Možnosti jsou hodně podobné jako v manažerských módech v loňské verzi, takže můžete míchat se sestavou, nastavovat pro jednotlivé řady herní strategie, měnit hráče za borce z jiných klubů a vylepšovat své zázemí a personál.
Všechny hokejové fandy určitě potěší, že letos jsme se konečně dočkali zařazení kompletní české Extraligy! Můžete se tak chopit svých miláčků a dotáhnout Slavii, Zlín, Vsetín nebo třeba Liberec až k vysněnému vítězství v play-off. A ač to jen těžko mohu přenést přes své "sešívané" srdce, musím doplnit, že hrát lze i za Spartu. Brrr... I když se české týmy v zahraničních sportovních hrách obvykle svým skutečným vzorům příliš nepodobají, zde se databáze českých mužstev a samotných hráčů docela povedla. Samozřejmě, o mnoha atributech bychom mohli diskutovat, ale většina největších hvězd svými schopnostmi svým živým protějškům jakžtakž odpovídá, některé lze více méně poznat i podle vzhledu. Je ale jasné, že zámořská NHL je zpracována o dost pečlivěji, to snad ani není nutné dodávat.
Samotné zápasy jsou těm v minulém díle bohužel podobné více, než by bylo zdrávo. Herní systém je téměř stejný, podobné je i řešení různých situací a kvalita brankářů. Viditelnější změnou je fakt, že je obtížnější dobře trefit puk ve složité situaci, třeba zády k brance, nebo dobře zakončit "one-timer", tedy střelu z voleje z nahrávky. Značně předěláno naopak bylo ovládání, zejména při použití klávesnice bohužel k horšímu. Je zkrátka zapotřebí více kláves. Trochu rozdílné je i pojetí jednotlivých stupňů obtížnosti, zdá se nám, že hra je obecně o něco lehčí než loni. Což určitě nevadí u začátečnického nastavení, ale nejvyšší obtížnost by mohla být větší výzvou. Zvláště v útoku jsou počítačoví soupeři dosti bezzubí. Naštěstí lze k mači vyzvat kamaráda přes lokální síť či internet, multiplayer je opravdu propracovaný, a to nejen co se týče samotné hry, ale i ohledně podpory, různého nastavení a podobně.
Grafické zpracování je samozřejmě opět o něco lepší než loni, to nepřekvapí. Podrobnější textury, propracovanější animace, několik fintiček navíc to je prostě klasika. Ohledně zpracování je však určitě nejdiskutovanější oblastí dabing. Stejně jako je poprvé zařazena česká nejvyšší soutěž, prožívá svoji premiéru i kompletní český dabing. Kromě českých hlasatelů na stadiónu se totiž dočkáme hlavně originálního komentáře zápasů v podání známých sportovních komentátorů České televize, Roberta Záruby a Petra Vichnara. To je skvělé tedy alespoň na první pohled, respektive poslech. Na ten druhý objevíte spoustu nedostatků a pokud jste opravdoví šťouralové, bude vám připadat, že nějaká chyba je snad v každé větě. Důvodem je částečně fakt, že v angličtině se jména neskloňují a díky tomu v českých větách, doplněných o proměnnou (tedy o jména hráčů), dost často nesedí pády. V komentáři jsou ale i další chyby, které do této kategorie nespadají, což je docela škoda. I tak ale může být díky dvojici Záruba a Vichnar letošní ročník pro mnohé hráče přístupnější.
NHL 07 rozhodně není špatná hra. V rámci série NHL však patří k těm slabším a méně převratným, což nemůže vynahradit ani český komentář a Extraliga.
Všechny hokejové fandy potěší, že letos jsme se konečně dočkali zařazení kompletní české Extraligy.
Hodnocení 6.9
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: Electronic Arts Czech Republic
Lokalizace: kompletní
Cena: 1 499 Kč
Multiplayer: ano

Druhá světová válka nebyla jen o střetech mohutných tankových svazů, leteckých perutí a početných pěších pluků.

Faces of War

Důležitou roli hrály i malé skupiny speciálně vycvičených mužů, kteří pronikali do týla nepřítele a sabotovali jeho zásobování, ničili důležité objekty a prováděli další nebezpečné operace. Na toto téma bylo zpracováno již několik her, mezi nimiž asi nejvýše vyčnívá série Commandos. Na podobnou strunu, i když přece jen v trochu akčnějším a na otevřené střety bohatším stylu, zahrála i nenápadná, ale velmi povedená strategie Soldiers: Heros of World War II. Právě na tento titul navazuje Faces of War.
Hra nabízí singleplayerové kampaně za západní spojence, Sověty i Němce a v nepřeberném množství misí vás staví před rozmanité úkoly. Hráč ovládá malé skupiny vojáků, ale v průběhu mise se obvykle dostane i k těžším zbraním; vaši muži totiž umí ovládat i bojová vozidla či děla. Hra klade obrovský důraz na detaily můžete jednotlivě vybavit každého vojáka zbraněmi padlých nepřátel, můžete (a vlastně obvykle musíte) dobíjet ukořistěný kulomet, vozidla spotřebovávají benzín, tanky mohou ničit ploty, stromy a další objekty, vojáci vyzbrojení plamenometem mohou ledacos podpálit... Fantazii se meze nekladou.
Repertoár akcí, které je možné svým svěřencům zadat, je opravdu široký. Dokáží se také dobře schovávat a hra vám dokonce při přiblížení kurzoru k nějakému úkrytu (křoví, zeď, vrak tanku, kráter od výbuchu) sama předem ukáže, jak se vojáci v úkrytu seskupí. Svým mužům můžete nastavit různý stupeň agresivity, což samozřejmě využijete často. Pokud se třeba se sniperem plížíte k vyhlédnutému místu, bylo by hloupé, kdyby se prozradil střelbou. Faces of War je do značné míry o mikromanagementu, o udílení rozkazů jednotlivcům nebo malým skupinkám. Taková mravenčí práce by se ve víru boje dala jen obtížně zvládat, ale autoři naštěstí mysleli na možnost zpomalení času. Bohužel se občas stane, že vojáci nereagují úplně bystře a čas od času mají svoji hlavu, což docela zamrzí.
Tomu ovšem můžete částečně předejít, pokud si vojáka či bojový stroj vezmete pod přímou kontrolu. Režim "Direct Control", použitý už v titulu Soldiers, je tak trochu akčním prvkem ve hře jinak čistě strategické pomocí klávesnice a myši totiž přímo ovládáte vybranou jednotku a vesele s ní můžete kosit nepřátele. Někdy se to docela hodí, zvláště když chcete uskutečnit nějaký nestandardní manévr. Mise jsou dost rozmanité a užijete si jak čistě "plížící" záškodnické či výzvědné operace, tak větší střety, kde hrají hlavní roli těžké zbraně. Jelikož ovládání hry je poměrně složité, je pro hráče připraveno několik výukových scénářů, ve kterých se mohou naučit vše potřebné. Ani ale hra není úplně snadná a představuje poměrně solidní výzvu.
Technické zpracování hry je velice povedené, grafika i ovládací interface se autorům povedly. Rovněž animace vojáků je podařená, což potěší o to více, že vaši muži mohou vykonávat opravdu široké spektrum činností. Je však pravda, že díky podrobným texturám a všemožným efektům je hra hardwarově poměrně náročná. K dispozici je i několik multiplayerových režimů, a to včetně zajímavého módu, kdy mohou čtyři hráči hrát kooperativně proti počítači.
Faces of War není dokonalý titul, ale díky kvalitnímu zpracování, obrovskému smyslu pro detail a pří-stupu, který je o dost originálnější než u většiny ostatních realtimových strategií, je rozhodně hodnotným příspěvkem do sbírky virtuálních stratégů.
Repertoár akcí, které je možné svým svěřencům zadat, je opravdu široký.
Hodnocení 8.0
Výrobce: Best Way
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: Playman Lokalizace: titulky
Cena: 499 Kč
Multiplayer: ano

Rico je tajný agent, který před sebou má triviální úkol zlikvidovat tyranského prezidenta exotického souostroví San Esperito.

Just Cause

V obrovském herním světě na vás čeká spousta úkolů, znepřátelených frakcí, dopravních prostředků, zbraní, protivníků i přátel. Just Cause je hlavně o značné svobodě jednání. Celý obrovský virtuální svět můžete už od počátku hry v podstatě volně procházet, projíždět či prolétnout a věřte, že kdybyste se rozhodli jen celé souostroví zmapovat, zabere vám to hodně času. Lepší samozřejmě je vést Ricovy kroky tak, abyste se pomaloučku, polehoučku přibližovali ke svému cíli.
Just Cause mnoha prvky připomíná slavnou sérii GTA: zejména již zmíněnou volností a množstvím vedlejších úkolů a nepovinných činností, které sice nejsou k dohrání potřebné, ale můžete se u nich vyřádit nebo díky nim dokonce získat lepší vybavení. Určitě si vzpomenete i na Far Cry, zejména díky exotickému prostředí a rozlehlým exteriérům. A pamětníci si možná uvědomí, že spolupráce s místním odbojem a cesta k likvidaci tyranského vládce připomíná zápletku postarší taktické hry Jagged Alliance 2...
Cest k vítězství je mnoho. Můžete se pustit do série úkolů pro guerillu, která prezidenta rovněž nemá v lásce a má podobné cíle jako vy. Anebo se můžete rozhodnout pro one-man show a pokusit se svrhnout celý režim sám. A co drogové kartely, nebylo by možné je nějak zapojit do místních třenic? Možností je zkrátka spousta, leckdy vám navíc další úkoly a mise zadají vaši parťáci, Kane a Sheldon, které vždy najdete na základně.
Každopádně se vyplatí získávat vliv nad jednotlivými částmi tropického souostroví. S pomocí guerill nebo drogového gangu, na jehož stranu se přidáte, obsazujete vesnice, města či vojenské základny tak, že postupně ničíte barikády a nakonec vyvěsíte vlajku, respektive sejmete šéfa konkurenční narkomafie. Vaše úsilí vám samozřejmě znepříjemňují početní nepřátele a hra je v těchto fázích opravdu frenetickou střílečkou. Možná až moc jde o čistou arkádovou akci, nějaké prvky reality nečekejte. Zabíráním území jednak vytváříte další a další základny, kde lze doplňovat zdraví a munici, a také zvyšujete respekt obyvatel, což zase přináší možnost vybavit se na základnách lepšími zbraněmi a dopravními prostředky.
Rico jako správný agent ovládá všechny myslitelné zbraně. V Just Cause jich najdete opravdu požehnaně kromě základních pistolí s nekonečným množstvím munice jsou to různé samopaly, brokovnice, pušky, raketomety... Nabídka je opravdu široká, nicméně v praxi nepříliš použitelná. Účinky jednotlivých typů zbraní si jsou dost podobné, arzenál je navíc podivně rozdělen do několika skupin a snad do každé zbraně pasují jiné náboje. A to prostě hraní někdy dost komplikuje.
Velkou pochvalu autoři zaslouží za opravdu obrovské množství dopravních prostředků. A nejde jen o různé motorky a automobily všech možných typů a velikostí, svézt a proletět se můžete i vodním skútrem, člunem, různými letadly, vrtulníkem... A to jsme ještě nezmínili fakt, že Rico s sebou tahá padák a lano s hákem. Na první pohled to možná bude znít šíleně, ale díky těmto pomůckám se můžete třeba zavěsit za auto, roztáhnout padák a plachtit za vozidlem nebo za člunem, dokonce i za letadlem. Díky svým akrobatickým schopnostem Rico navíc dokáže přistát na střeše auta, vyhodit řidiče a chopit se řízení. Kýčovité, ale efektní.
Just Cause vypadá na první pohled lákavě, ale autoři se bohužel nevyhnuli mnoha chybám. Hloupé je náhodné objevování nepřátel a vozidel, hloupá je i chabá inteligence některých vašich spojenců. Ovládání padáku a lana s hákem je někdy tak nešikovné, že budete skřípat zuby. Rico dost často také zaklepe bačkorami, aniž byste udělali nějakou chybu prostě máte smůlu. Přesto je Just Cause hodně zajímavý titul. Třeba i kvůli povedené, i když pro někoho možná přespříliš kreslené a "gétéáčkovské" grafice.
Můžete se třeba zavěsit za auto, roztáhnout padák a plachtit za vozidlem...
Hodnocení 7.5
Výrobce: Avalanche Studios
Vydavatel: Eidos
Distributor v ČR: Cenega Czech Lokalizace: manuál
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ne