Proč padlo rozhodnutí uspořádat Meet Magento právě v Praze? Jak dlouho jste akci, jež má v zahraničí již vybudovanou tradici, plánovali?
Rozhodnutí zorganizovat Meet Magento v Praze bylo poměrně jasnou volbou, protože eCommerce je v Česku na vzestupu, stále více společností se přesouvá na internet a Magento není na zdejším trhu ještě příliš rozvinuté. Ten rozvoj a rozšíření celosvětově nejoblíbenější eCommerce platformy tady teprve přijde.
Osobně si myslím, že Magento je opravdu jedno z nejlepších dostupných eCommerce řešení, jelikož online obchody postavené na této platformě jsou jednoduché na tvorbu i na údržbu. Navíc je evidentní trend, že prodejci na celém světě inklinují k open source platformám a flexibilnějším řešením, která jim nabízejí více možností. Tento trend vzrůstá i v České republice a je tak pravý čas ukázat podnikatelům i developerům nové možnosti a potenciál, který Magento nabízí.
Než jsme se ale rozhodli zorganizovat Meet Magento konferenci, dobře jsme si český trh prozkoumali a ověřili si, že Magento je přesně to, co Česká republika potřebuje. A tak jsme tady.
Agenda, program, řečnící – navazujete na zahraniční zkušenosti nebo plánujete Meet Magento v Praze separátně?
Formát Meet Magento se v každé zemi přizpůsobuje lokálnímu trhu a v každé zemi je v podstatě připravován na míru, podle tržních předpokladů, možností a zvyklostí. Nikde shora není nařízen či střežen formát, agenda, program nebo řečníci, máme volnou ruku a rozhodujeme se podle potřeb českého trhu. Naším hlavním cílem je ukázat, jak užitečným a praktickým nástrojem Magento je a kolik příležitostí nabízí.
Podle programu budete mít mezi spíkry hodně světově uznávaných expertů a odborníků. Bylo náročné dostat tolik zahraničních hostů do Prahy?
Upřímně bych rád vyjádřil vděčnost všem, kteří projevili zájem aktivně se zúčastnit Meet Magento 2016. Těch možností a témat, která se sešla, nebylo málo, a tak skutečnou výzvou nebylo jen přesvědčit světové spíkry, ale především rozhodnout, která témata a prezentace do programu zapojíme. Samozřejmě jsem rád za to, že se podařilo získat pro první Meet Magento v Praze tolik špičkových spíkrů.
Spíkři, kteří se představí, mají mnoho zkušeností z Ameriky či západní Evropy. Jsou tyto strategie a fáze aktuální a aplikovatelné už i na českém trhu či obecně trzích východní Evropy?
Jak již zaznělo, naším hlavním cílem v rámci Meet Magento 2016 je především představit a přiblížit platformu Magento včetně způsobů, jak povýšit své online podnikání na lepší a vyšší úroveň. A důvod, proč jsme pozvali do Prahy tolik zahraničních hostů, je fakt, že vnímáme jejich zkušenosti a témata jako aktuální a nesmírně užitečná pro všechny účastníky. Jak samotná platforma Magento, tak konference Meet Magento jsou mezinárodními záležitostmi, a tak v podstatě nezáleží, v jakém regionu se uživatel se zájmem o modernizaci online podnikání nachází.
Jakým výzvám aktuálně čelí podnikatelé i developeři na české trhu?
Z business perspektivy je největší výzvou to, že společnosti ještě nejsou připraveny na to, aby se přesunuly na Magento. A tak zatímco malé společnosti by to udělaly rády a nemají peníze, u středně velkých a velkých společností zabere takové rozhodnutí a krok poměrně hodně času.
Celou situaci komplikuje fakt, že platforma Magento je na českém trhu stále téměř neznámá a s tím souvisí skutečnost, že na trhu není dostatek certifikovaných developerů. Vím, že na trhu existují společnosti nabízející běžná řešení a vyvíjejí rozšíření Magenta. Ale stále je počet takových společností nesmírně malý.
To, čeho se developeři obávají, je čelení stejným výzvám jako české společnosti, jelikož jsou mezi sebou velmi propojené. Přitom je Magento skvělou platformou pro developery, aby vytvořily špičkové produkty a vydělali dobré peníze, ale zatím ta poptávka po tom na trhu není.
Právě na Meet Magento CZ 2016 se pokusíme podnikatelům ukázat, co všechno mohou díky Magentu získat a jak mohou šetřit své zdroje.
Meet Magento je vlastně komunita. Existuje tady již nějaká komunita kolem Magenta?
Stejně jako jiné komunity, i Meet Magento je separátní ekosystém, který se rozvíjí svým vlastním způsobem a životem. Vím, že v České republice existují Magento vývojáři i speciální fóra, kde mezi sebou komunikují a diskutují vše okolo Magenta, ale přijde mi, že je to takové přirozené neorganizované méně aktivní uskupení. Jeho členové nejsou nijak významněji zahrnuti do dění a procesů. A to je otázka, kterou se chceme po konferenci zabývat. Aktivní Magento komunita tu totiž neexistuje a to bychom rádi, i díky Meet Magento, změnili.
Pro koho je konference Meet Magento především určena? Koho by taková událost měla zajímat?
Určitě by měla zaujmout především podnikatele a všechny oblasti, kde manažeři řeší přesun z offline na online a chtějí se více otevřít jak českému, tak evropskému trhu. Dále také poskytovatelům eCommerce řešení, a samozřejmě i developerům toužícím po nových vědomostech a znalostech nejnovějších eCommerce trendů, které jejich kariéru posunou o kus dál. V podstatě ale každý, kdo se zajímá o eCommerce, se dozví mnoho zajímavostí, i když náš hlavní cíl jsou podnikatelé a majitelé firem a jejich propojení s developery.
Na co se mohou návštěvníci těšit, kromě připravené agendy?
O naše hosty se staráme a chceme, aby si jedinečnou událost užili. Zaměřujeme se na prostor pro networking a budování nových kontaktů. Pro všechny účastníky a spíkry, aby se takzvaně prolomily ledy, jsme na odpoledne, v den před konferencí, připravili procházku s průvodcem po Praze. V den konference jsou všichni účastníci zváni na velkou party, jejíž místo konání je zatím překvapením. A po samotné konferenci budeme aktivně tvořit a posilovat Meet Magento komunitu v České republice.
Jaká jsou nejaktuálnější témata v souvislosti s Magento platformou?
Bez pochyb je nejžhavějším tématem vše, co se týká Magento 2. Během konference bude několik diskuzí už na Magento 2 zaměřeno.
Společnost NEKLO není na českém trhu úplným nováčkem. Můžete NEKLO, organizátora konference, stručně představit?
Společnost NEKLO byla založena v Americe a po sedmi letech má své zastoupení v mnoha zemích a své zákazníky v Severní Americe, Evropě i regionu CIS. NEKLO se zaměřuje na vývoj softwaru i náročných webových projektů, aplikací a mobilních platforem, stejně jako na integraci a rozvoj eCommerce řešení. Služby, které může NEKLO nabídnout, mají široký rozsah, a zahrnují i Magento 1 a Magento 2. A to od běžného vývoje a vývoje mobilních aplikací, až po design cloudových řešení a migraci na Magento 2.
A jak dlouho působíte na českém trhu?
V Praze jsme teprve od konce roku 2015, kdy byla otevřena pražská pobočka sloužící jako vývojové centrum. Jako hlavní cíl jsme v prvních měsících zvolili zviditelnění naší společnosti stejně jako Magento platformy, obecně nejlepšího eCommerce řešení na trhu. Konferencí Meet Magento se snažíme o Magentu více mluvit, přiblížit ho lidem a zákazníkům. Po konferenci bychom se rádi zaměřili na implementaci řešení Magento na českém trhu v podstatně větší míře.